Bästa 622 däck för pendling?

MatteXC

Aktiv medlem
Hej behöver däcktips till pendlarbygget, med 622 hjul.
Cyklar 1,5 mil enkel väg och i stort sett enbart asfalt. Kommer dock använda hojen för kvällsturen upp mot en säg 10 mil.

Vill ha något lättrullat med skapligt punkaskydd och säg 32-38 mm brett för lagom komfort.

Hilfe.

Hade liknande fråga här på forumet för några veckor sedan och någon trevlig herre tipsade om vittoria randoner hyper , vilket blev däcken jag slog till på. Lätta snabba och verkar ha ett bra punka skydd har klarat mig från det än peppar peppar. Är jätte nöjd med dessa .

Ett däck som klarar det här
Spik_i_dacket.jpg

utan punka borde väl vara bra?

Men det är 622 x 32 (i verkligheten 29-30mm).
Däcket är ett Conti GatorHardshell, läs mer här
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843129

/Håkan

Jag skulle välja mellan Conti GP 4 season eller Gatorskin. Hardshell tycker jag har nackdelen att det har enormt dåligt våtgrepp vilket inte är så skönt om man vill pendla i ur och skur. 4 season däcken är mest racerlika i sitt uppträdande men slits fortare än Gatorskin däcken. Skulle också köpa 25mm varianten då dom blir lite mer komfortabla än 23 mm.

Aldrig någon som nämner Panaracer RibMo. Väger som hardshell. Rullar kanske lite segt men funkar bra som bruksdäck. Kört pendling och grusvägsturer på dom en höst/vinter/vår-säsong utan punka.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle välja mellan Conti GP 4 season eller
> Gatorskin.
> Skulle också köpa 25mm varianten då
> dom blir lite mer komfortabla än 23 mm.

Eller kanske 28mm. De är bara 26,5mm på mina Open Pro-fälgar.

Jag har under flera år använt Conti Sportontact 37-622, de har jag varit jättenöjd med.
Men på den cykel jag nu pendlar med får de inte plats, därför skaffade jag i höstas Sportontact 32-622, men de upplever jag som stumma och trögrullade.
Därför skaffade jag i våras Hardshell-däcken ovan.

Men skulle jag köpa likn däck idag skulle jag nog titta närmare på Vittoria Randonneur Hyper, som både skall vara punkteringsskyddade och har fått positiva användaromdämen map på rull och känsla
Inte så farligt dyra, 278SEK här: http://www.rosebikes.se/artikel/vittoria-tyre-randonneur-hyper/aid:378718

/Håkan

Jag tycker schwalbe kojak 35-622 är ett trevligt däck. Billigt som stryk och rullar bra. Kört sen i våras, en punka, annars har det funkat finfint :-)

Jag körde tidigare på 28 mm Schwalbe Marathon Plus men har just börjat använda Vittoria Randonneur Reflex black 700x28C som känns mycket trevligare. Jag fick inte en punktering med Marathon Plus på 300 mil och jag har hört att även Randonneurdäcken ska vara säkra.

Jag kör med Schwalbe Kojak 35mm och är mycket nöjd. Använde Conti Sport contact 37mm tidigare men jag upplever Kojak som trevligare att åka på.

Är mycket nöjd med Vittoria Randonneur Hyper 32mm. Rullar lätt och bekvämt och utan punka hittills. Möjligen har de bytt namn till Voyager Hyper nyligen.

Schwalbe Kojak. Kört på dem i 2 år och aldrig en enda punka. Aldrig. Kör till den blir frost, då blir den totala avsaknaden av mönster väl spännande. Men funkar alldeles utmärkt i regn

Aldrig haft problem med endera däck vad gäller punka. På vintern har jag jag Nokian Hakkapelitta W240 som även de funkar utmärkt.

Tillbaka
Topp