Bästa AM däcket?!

henlof

Medlem
Bästa AM däcket?!
Jag har tittat runt lite men hittar bara äldre trådar..
Så.. Vilket är det bästa AM däcket?
själv har jag slitit ut ett par Continetal mountainking 2.4"

Jefligt nöjd med dessa då dom vart ganska allround.
men jag har testat för få däck för att kunna säga att det är det bästa..
Så.. va säger folket?
ge mig lite tips för fan :D

Bästa AM däcket?!
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att du söker så bra så rekomenderar
> jag Big Betty med gooey gluey.

Mina BB-GG har jag förpassat till slutförvaringen till förmån för kenda nevegal stick-e. Mycket pålitligare grepp. BB släpper förvisso sent men då släpper det helt istället.

Bästa AM däcket?!
Det beror på vilket underlag du syftar på...
Inget däck passar alla underlagen...

Men om det ska vara allround så tycker jag att BB utan gooey gluey funkar bra till det mesta. Wicked Will är ett bra alternativ, men de är rätt kassa i "seg" lera, (Med "Seg" menar jag lera som inte är vattenmättad) då leran tenderar att fastna på däcket vilket gör att alla bra egenskaper försvinner.

Fat Albert är ochså ett trevligt däck som funkar rätt bra allround. Personligen tycker jag dock att BB funkar bätre på hala rötter och klippor.

Utöver desssa tre har jag ingen erfarenhet de senaste 5 åren;-)
/Peter

Senast ändrad:
Bästa AM däcket?!
Tackar för svar..
Jag cyklar mest i göteboerg. ängården, delsjön och sisjön.
det kan med andra ord va ganska varierande. blev lite sugen på WW när jag läste om dessa..
blir att titta vidare

Bästa AM däcket?!
Big Betty bak och Fat Albert Front fram funkar också bra, båda 2,4 och triple compound. Gillar den stora luftkammaren, speciellt på hardtail.

Mountain King 2,4 Protection med Black Chili fram och bak har jag just nu och det enda minus är en aning för liten luftkammare, annars mycket bra däck. Bra grepp på klättringar, bra kurvgrepp, rullar bra. Jag måste pumpa 5psi mer luft fram och bak, annars får jag snake bites. Dom väger ca. 740g förresten.

Ola

Bästa AM däcket?!
Jag vet inte om jag är klen men jag tycker att BB GG rullar outhärdligt dåligt. Gillar BB med "vanliga" gummiblandningen och WW som jag kör nu mycket bättre men jag har inte haft tillfälle att jämföra i kladdlera. Har också kört med kladdgummi fram som en kompromiss.

/Johan

Bästa AM däcket?!
Beror ju lite på personlig smak hur mycket däck man vill ha (läs bredd/vikt). Jag har gått mot lättare däck istället för BB-hållet det sista året. Continental Mountain King mk2 Protection 2.2" med Black Chili och Nobby Nic Evo Snakeskin Pacestar 2.25" är favoriterna just nu. Båda strax under 600gram.. man ska inte underskatta känslan av lätta hjul, har gjort iaf mig snabbare i skogen än vad jag varit på större däck. Vilket också är roligare. :)

Tillbaka
Topp