Bästa appen för cykelvägar?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Jag söker en vettig app för vägledning på cykelvägar.
Alltså en app som inte väljer bilväg där det kan undvikas.
Är Google maps bra nog, eller finns det bättre?
Om den förutom cykelvägar även kan visa leder i naturen så är det jackpot.
Är den dessutom gratis eller billig att abonnera på så är det en stor bonus. 😊

Tack på förhand. 🙏

Google Maps anvisningar är som ett lotteri, det kan vara alltifrån helt otroligt fina vägar att cykla på till rena 2+1 dödsfällor. Ride wirth gps är bättre och där finns många officiella cykelleder inlagda om man väljer OSM Cycle som bakgrundskarta. Har du tid att planlägga är NVDB mycket bra, där finns all tillgänglig info om vägarna, sen är förstås Google Street Map också ett värdefullt hjälpmedel.

Google Maps anvisningar är som ett lotteri, det kan vara alltifrån helt otroligt fina vägar att cykla på till rena 2+1 dödsfällor. Ride wirth gps är bättre och där finns många officiella cykelleder inlagda om man väljer OSM Cycle som bakgrundskarta. Har du tid att planlägga är NVDB mycket bra, där finns all tillgänglig info om vägarna, sen är förstås Google Street Map också ett värdefullt hjälpmedel.
Ja, jag har kikat lite på den faktiskt.
Det verkar vara god täckning på kartorna.
Men jag tycker att en hundring i månaden är lite att ta i.
Som fattig sjukpensionär som nyss tömt kontot på en ny cykel måste jag hålla igen lite nu. 😔

Ja, jag har kikat lite på den faktiskt.
Det verkar vara god täckning på kartorna.
Men jag tycker att en hundring i månaden är lite att ta i.
Som fattig sjukpensionär som nyss tömt kontot på en ny cykel måste jag hålla igen lite nu. 😔
Vilken av dem kostar? Tänker du på ride with gps? Jag använder gratisversionen och den innehåller allt jag har behov av. NVDB är statlig så den är helt gratis och även Google Maps och Street Map.

Vilken av dem kostar? Tänker du på ride with gps? Jag använder gratisversionen och den innehåller allt jag har behov av. NVDB är statlig så den är helt gratis och även Google Maps och Street Map.
Jag får det här meddelandet när jag försöker.
Och hur använder jag NVDB?
Behöver jag någon gps eller liknande att lägga kartfilen i?

Bilagor

• IMG_0288.png
    IMG_0288.png
    1 MB · Besök: 82
Senast ändrad:
Jag får det här meddelandet när jag försöker.
Behöver jag någon gps eller liknande att lägga kartfilen i?
Konstigt, jag har sparat rutter utan problem. Testade nu och det funkade, fast jag lägger upp rutten i webbversionen och skickar sen över dem till appen, mest blir det dock att jag kikar på möjliga rutter i webbversionen av RWGPS hemma vid skrivbordet och memorerar rutten och sen använder jag Google Maps i fält så att säga.

NVDB har nog inga sådana funktioner som rutt och GPS utan det är "enbart" en databas över allmänna vägar med all tänkbar info från hur många fordon per dygn till slitlager och alla möjliga saker däremellan

Senast ändrad:
Ruttplanering på PC går alldeles utmärkt med RWGPS utan betalkonto, jag sparar ned rutterna som .GPX-filer och lägger in dem på en Garmin eller i telefonen. Jag tror det krävs en betalversion för att ruttplanera i mobilen, men har inte superkoll på det.

När jag skall ut på nya äventyr så har jag testat att lägga upp rutt i lite olika verktyg, men det slutar alltid med att jag sitter med Google Maps Street view och kollar hur sträckorna ser ut. Alltså att jag gör en rutt i något verktyg sedan kollar jag i Street View och ev. justerar rutten.

Har testat Garmin Connect, Strava och Komoot, tycker dom har sina för- och nackdelar, en smaksak.

Testade lite med NVDB men tyckte att infon om "slitlager" inte var up to date, så det blev att kolla Street View där också. Det var iofs några år sedan så kanske bättre nu?

På längre nytt äventyr tycker jag att lite av nöjet är att sitta och pula med rutten och kolla Street View.

EDIT: Det var Komoot jag testat, inte RWGPS.

Senast ändrad:
Har du tid att planlägga är NVDB mycket bra, där finns all tillgänglig info om vägarna
NVDB har nog inga sådana funktioner som rutt och GPS utan det är "enbart" en databas över allmänna vägar med all tänkbar info från hur många fordon per dygn till slitlager och alla möjliga saker däremellan
En bra sida baserad på NVDB (asfalterade vägar klassificeras utifrån vägbredd och trafikintensitet) där det även går att rutta och spara ned rutten som en GPX-fil är

Jag köpte en licens för Komoot några år sedan. Tror det var en livstidslicens (!?).
(Det sägs att Tyskarna vägrar prenumeration)

Hursomhelts, mkt bra rutt-planering där du kan välja typ av vägar och vilka sorters vägar du vill undvika.

Jag köpte en licens för Komoot några år sedan. Tror det var en livstidslicens (!?).
(Det sägs att Tyskarna vägrar prenumeration)

Hursomhelts, mkt bra rutt-planering där du kan välja typ av vägar och vilka sorters vägar du vill undvika.

Ja just det, det var Komoot jag testat och inte RWGPS som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Komoot var bra som du säger med att man kan välja typ av väg och vad man vill undvika. Dock var den lite för konsekvent, och gränsdragningen mellan lite och mycket trafikerad (eller vad det nu kallades) var ganska hård. Det blev några små grusvägar som var helt off när det fanns ett mycket bättre val som inte var direkt högtrafikerad.

Testade Komoot nu och den har många fina funktioner men jäklar vad det gick trögt, funkade knappt på laptopen så lär inte fungera på min gamla mobil.

Edit. Mobilappen funkade faktiskt mycket bättre, inga problem att använda den

Senast ändrad:
Ja just det, det var Komoot jag testat och inte RWGPS som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Komoot var bra som du säger med att man kan välja typ av väg och vad man vill undvika. Dock var den lite för konsekvent, och gränsdragningen mellan lite och mycket trafikerad (eller vad det nu kallades) var ganska hård. Det blev några små grusvägar som var helt off när det fanns ett mycket bättre val som inte var direkt högtrafikerad.
Det är enkelt att korrigera föreslagen rutt innan man sparar och synkar till cykeldator.
Dvs om rutten går bitvis på oönskade vägavsnitt - ändra där.

Man kan aldrig lita på något ruttverktyg. Koll med streetview, Strava heatmaps etc är nödvändigt om man ska ut i okänd mark, om man vill ha koll på hur det ser ut. Annars har ju överraskningar sin charm också, beror ju helt på tid och plats.

Man kan aldrig lita på något ruttverktyg. Koll med streetview, Strava heatmaps etc är nödvändigt om man ska ut i okänd mark, om man vill ha koll på hur det ser ut. Annars har ju överraskningar sin charm också, beror ju helt på tid och plats.
Jag håller med, man får dubbelkolla med flera olika verktyg. Och struntar man i att dubbelkolla någon liten sträcka som man låtit verktyget auto-routa så kan man ge sig på att det blir fel.

I somras när jag hade råkat lägga till 1.5km av sörmlandsleden när jag var ute med en cykel som absolut inte var anpassad för den terrängen. Och vid en annan långtur i uppland så hamnade jag på en väl trafikerad 80-väg utan vägren som blev rätt läskig att cykla på.

https://www.bikemap.net/ har varit ganska bra på att prioritera cykelvägar på sträckor jag testat med, men jag har inte använt den på riktigt så vet inte om det fungerar.

https://bikerouter.de har jag använt några gånger och tycker att det fungerar riktigt bra. Man kan skapa egna profiler om man inte tycker om de fördefinierade, under förutsättning att man inte är helt borta när det kommer till skriptspråk.

Mitt största problem med Komoot, som ändå är det jag använder mest, är att 'Road cycling' ofta gör att bilvägar väljs istället för cykelvägar, och 'Cycling' har flera gånger dirigerat mig ut på kalhyggen via smal djurstig genom skogen.

Nu har jag provkört Komoot.
Hittills är det exakt det jag sökte.
Till och med lederna på berget här bakom finns med.
Tack för tipset! 👍😊

Tillbaka
Topp