Bästa BMX-broms

Aron

Inventarie
Bästa BMX-broms
Ja, jag vet att brakless är da shizzle. Men jag är gubbe så jag blir ändå utskrattad så fort jag visar mig på min barncykel.

Jag skulle vilja ha en broms med antydan till modulation. Går det att uppbåda sådant till bmx? Den broms som sitter på nu har två lägen: 0% samt 63% bromseffekt.

Bästa BMX-broms
Jag skulle satsa på mjuka belägg med lite toe in för att få mindre oljud och lite mer progressivitet. Du kan också prova med olika storlekar på belägg...

DaPeff berättade att det är bra om bygeln mellan båda armar är så kort som möjligt vilket innebär att man måste borra ramen så att den racka kabeln går igenom sadelröret. Han har gjort modden på hans hoj, kolla gärna med honom!

Men jag tvekar att du kommer upp till mer än 66,6% bromseffekt, det är ju bara fälgbroms på småhjul vi pratar om!! ;)

Bästa BMX-broms
Du har säkert såna där konstiga bromsar som ser ut som racerbromsarna gjorde för 70 år sedan? Min racebmx har jag XT v-broms på. Nyper som saaaatan!! Du kan inte köra med v-broms??

Bästa BMX-broms
Det sitter U-bromsar på idag. Det kanske går att konvertera till mini-v? Någon som vet?

Det jag är ute efter är i första hand modulation och i andra hand att bromshandtaget tar längre ut. Jag vill helt enkelt ha bättre precision i finliret. Mer bromskraft känns mindre viktigt.

Bästa BMX-broms
Det går nog inte att byta till V-broms, bromsfästen sitter på fel plats.

Prova gärna med andra vajer och hölje, det kan vara så att dom du har är lite svampiga...

Bästa BMX-broms
Inget gyro.

Bromsen som sitter på heter Rear Hombre U-Brake with Dia Compe Tech 77 Right-Hand Lever and Linear 2 Piece Cable Gry

Senast ändrad:
Bästa BMX-broms
Tech 77an och hombre var redan en klassiker när jag cyklade bmx för 15 år sen! :)

Jag tänkte arr du skulle också kunna snacka med Andy på CBP, han borde kunna en del om bmx-bromsar.

Bästa BMX-broms
Hombre är en sämre variant av 990 för folk som inte kan meka, bromsarmarna flexar vid klossinsästningen. Köp Fly eller Oddyssey eller eventuellt Mankind med lämpliga bromsklossar för din (rengjorda?) fälg.Bromsfunktion i väta för BMX är totalt irrelevant, cyklar man bmx i regn gör man fel.

Bästa BMX-broms
När jag körde BMX hände det ibland att det började regna medans man var ute och hojjade. Det blev "spännande" att plötsligt köra brakeless när jag hade haft två fungerande bromsar precis innan.

Bästa BMX-broms
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag körde BMX hände det ibland att det
> började regna medans man var ute och hojjade. Det
> blev "spännande" att plötsligt köra brakeless
> när jag hade haft två fungerande bromsar precis
> innan.

Kan man ha frambroms på BMX? Är inte det pinsamt?

Bästa BMX-broms
Över 20 och urusel på att cykla. Jag skulle kunna ha en frambroms i glödande lava utan att någon skulle märka det. Det kan ju inte bli mer än 100% pinsamt.

Är de "nya" singelfjäderbromsarna något att ha? Jag tänker tex på Odyssey Springfield eller Fly Springhammer.

Bästa BMX-broms
Johan A skrev:

>
> Kan man ha frambroms på BMX? Är inte det
> pinsamt?

Det slutar se pinsamt ut när man gör en bunny hop till no footer front endo.

Bästa BMX-broms
rikard skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Kan man ha frambroms på BMX? Är inte det
> > pinsamt?
>
> Det slutar se pinsamt ut när man gör en bunny
> hop till no footer front endo.

Jag som inte kan sånt kör bara med bakbroms och posörhojar lite.

Bästa BMX-broms
Frambroms är inte pinsamt, frambroms är freestyle och då får man göra som man vill.

Dessutom är det alltid coolare att skita i vad div. färskingar tycker än att vara en nervös trendlämmel med rosasprayat framhjul.

Tillbaka
Topp