Bästa canti- och bromsklosskombo?

zodah

Aktiv medlem
Nu senast ute i is-stockholm så kunde man inte bromsa alls utan risk för vurpa. Men annars så vet ju alla att canti-bromsar ändå suger, så det är inte frågan.

Utan frågan är, vilka bromsar + klossar ger den (för cantilever) bästa bromsverkan?

Såga att några körde med de fräsiga froglegsen, är de bara snygga eller funkar de även bättre? Vilka klossar har ni?

Jag har följande bromsar....
cyclocrossworld_2135_32771910.jpg ht=174

http://cyclocrossworld.stores.yahoo.net/trpeucycabrn.html

Och dessa klossar och det nyper bra, riktigt bra... Så länge det inte ligger is på bromsytan.
Rx_GHP2.jpg ht=426

http://www.swissstop.ch/Cross.aspx

Verkar ju riktigt bra om man skall tro reklamen. Men de ligger i US väl, så då blir det tull och moms..?

Jag har också TRP-bromsar och dom är helt OK. Finns på Cykelcity t.ex. Sen har jag börjat använda Koolstops belägg. Riktigt bra på alufälg. Dom jag kör är en kombo av svart och salmon (dvs ett tvåfärgat belägg). Riktigt bra bromsförmåga men dom är rätt mjuka och slits snabbt. Köpte nyligen salmonbelägg också men inte testat ännu men de ska vara ännu bättre i vätan.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar ju riktigt bra om man skall tro reklamen.
> Men de ligger i US väl, så då blir det tull och
> moms..?

Fast det var just bromsmodellen jag syftade på. Tror att jag köpte mina någonstans i EU.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har tidigare använt både cantilever och mini-V bromsar på min pendlarcykel, cantilever var (nästan) oanvändbara pga vajerdragning och bromshöljefästen.

ärför skaffade jag mini-V bromsar istället, men jag var missnöjd både med deras funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Jag bytte därför förra hösten till vanliga V-bromsar med parallellogram(dvs XTR) och en TravelAgent för att få dem att funka med vanliga bromshandtag.

Jag är väldigt nöjd med dem, de fungerar MYCKET bättre än mini-V och jag har inte behövt göra annat än skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs bytt bromsgummi till KoolStops laxfärgade och lyckats slita ned dem, jag har också tidigare haft KoolStops tvåfärgade bromsgummin, men har nu gått över till de som är helt laxfärgade.
De funkar fantastikt bra (så länge det inte är snö/is eller likn på bromsytan)

/Håkan

Swissstops gröna klossar har jag testat och dom var verkligen inte bra. Alldeles för hårda så det blev flisor från fälgen i gummina direkt. Kan ha varit måndagsex men jag köper dom inte igen.

Tillbaka
Topp