Bästa cykelbyxorna ?

• Trådstartare Trådstartare kennenneth
  • Start datum Start datum
K

kennenneth

Guest
Bästa cykelbyxorna ?
Tacksam för tips på vilka ni tycker är dom bästa kortbenta hängslebyxorna för landsvägsnötande.
Ibland blir det ju "domningar" och liknande, men man vill ju bl.a. försöka vara så snäll som möjligt mot "klockspelet".
(har någon testat någon modell med gelinlägg i "paddningen" ?)

Bästa cykelbyxorna ?
jag gillar mina fd brallor som dock gick sönder i tvättmaskinen då min mor råkade klämma fast byxbenet i luckan utan att se det... men iaf ..

det är ett par newline byxor svarta och diskreta med en vit logo på vänster ben samt baktill rätt högt upp.. bekväma hängslen i nät.. cyklat i dem åttaliga timmar isträck och inte kännt av dem.. dock cyklar jag mtb.. men det är ju samma byxor till båda typer av cykel förutom att det finns vissa förstärkta modeller.

annars så har santini bekväma byxor som jag också ägt ett par utav.. dock inga hängselbyxor.. men de är precis samma byxa fast med hängslen.

Det där beror ju på personen ifråga.. vissa passar i vissa byxor.. fast de är så elastiska så det ska nog inte vara några problem.

Gå till butiken och testa byxorna är väll det största tipset.. det gäller kläder för samtliga användningsområden.

Bästa cykelbyxorna ?
Mina Vento börjar bli lite risiga redan efter ett år. Blir nog ett par Endura MT500 (som någon mer säkert kan rekommendera) när dessa haverar... ;)

Bästa cykelbyxorna ?
apprå på det.. ahr faktiskt ett par vento nu.. visst de är bekväma.. men jag upplever som att lycran är bra mycket högre upp på dessa byxor än övriga byxor jag haft.. vilket gör det besvärligt ifall man känner för att lätta på trycket under resan utan att ta av åtminstone vika ner ett hänsle från axeln.. fast de sitter aldeles super. Sedan så är benen långa på dem, men det är en vanesak.. jag som kör med flera par byxor av olika modeller vill ha lika långa så man är lika brun i alla par.. men ja.. sånt är livet.

Bästa cykelbyxorna ?
Gillar att "snora runt" på vägarna i något stalls teamkläder MEN måste säga att jag tror att dom byxorna är inte dom optimala i komfort (är väl på gränsen till "engångsartiklar" för dom som använder dom i stallet under tävlingar ?).

Bästa cykelbyxorna ?
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> apprå på det.. ahr faktiskt ett par vento nu..
> visst de är bekväma.. men jag upplever som att
> lycran är bra mycket högre upp på dessa byxor än
> övriga byxor jag haft.. vilket gör det besvärligt
> ifall man känner för att lätta på trycket under
> resan utan att ta av åtminstone vika ner ett
> hänsle från axeln.. fast de sitter aldeles super.
> Sedan så är benen långa på dem, men det är en
> vanesak.. jag som kör med flera par byxor av olika
> modeller vill ha lika långa så man är lika brun i
> alla par.. men ja.. sånt är livet.

Gör som proffsen.Dra upp en byxbenet å lätta den vägen

Bästa cykelbyxorna ?
Har haft Nakamura ett år. Gillar dem men sömmen fram gick sönder nästan p en gång. jag hade ingen svart tråd för tillfället så det är snygg blå tråd där. Nu är det inga problem. Dom är sköna och var billiga, 200 spänn tror jag.

Bästa cykelbyxorna ?
Nu frågades det efter kortbyxor iofs och desa är lite väl varma på sommaren, men GORE Bikewear Phantom knickers är det bästa jag kört på någonsin. Utsökt kvalitet i windstoppern och underbar stoppning, kanalsydd och grejer.
Letar just nu något liknande i kortbyxeformat, antagligen har GORE en variant.

Bästa cykelbyxorna ?
Mina samlade erfarenheter:

Northwave: Junk. Pajade 2 på kort tid, sömmarna går upp. Numera använder jag dem bara under mina Endura-vinterbyxor.

8848: helt ok kvalite och känns mkt trevliga att ha på sig.

Endura MT500: Har inte haft några själv men känner många so har dem och de verkar hålla en hel evighet. Kostar en slant dock.

Bästa cykelbyxorna ?
Har under åren haft en rad olika b.la. Nike, Shimano. I våras köpte jag ett par Pearl Izumi Microsensor 3D Bib Shorts. Kan bara att säga att så skall ett par cykelbyxor sitta - otrolig passform och en stoppning som gör att man sitta i sadeln nästan i oändlighet. Högsta kvalitet - underbar lycra! Kostar en slant men är värt det. Verkar slitstarka så här långt iaf.
/Göran

Bästa cykelbyxorna ?
De billiga Briko håller ingen vidare. Tror inte de säljs hos CykelCity men vill ändå varna folk från dessa brallor. Duger dock under baggie-shortsen.

Bästa cykelbyxorna ?
Jag har kört i tre år med ett par Cykel-City, jättesköna och tåliga trots tunnt material.
Inte speciellt dyra heller.
Gore knickers är också sköna, men taskigt material och slarvigt sydda. Dyra.
Sen har jag ett par Shimano, men dom har vassa sömmar så dom är sista reserv.

Bästa cykelbyxorna ?
Har kört med billiga CykelCity och Vento - blir platta i stoppningen med tiden och duger då endast till korta turer och spinning. Skaffade ett par dyra Briko Katana förra året som tyvärr lossnat i sömmar i grenen och givit mig skavsår på Vätternrundan. Nyaste försöket är Santini Oltre Evoluzione som är utan söm i stoppningen - sitter mycket skönt.

Bästa cykelbyxorna ?
Köpte ett par Briko, modell dyrare. Sitter VÄLDIGT bra om man jämför med dom jag hade tidigare.
Dom har bra skydd för själva "paketet". Ska kolla vad det är för modell.

Bästa cykelbyxorna ?
Jag började med CykelCity bibsen och tyckte de var helt ok. Men sedan köpte jag ett par lite dyrare Cannondale och jag har inte använt Cykelcity sedan dess. Det är helt enkelt en jävla skillnad på komforten.

Bästa cykelbyxorna ?
De skönaste hittils är de Santini twist gel som jag köpte i Mars i år.
Otroligt bra passform tiden får vill visa hur slitstarka de är...
Använder de endast på racern så de borde väl hålla ett tag.
Sköna men dyra.

Crafts hängselbyxor meddetkonstiganamnet är också bra.

/Anders

Bästa cykelbyxorna ?
Newline kam inte rekommenderas enligt mig. Jag har haft två par och båda har spruckit i sömmarna efter kort tids användning. Ingen vidare skön stoppning heller.
Peak Performance sitter skönare, har bättre stoppning och har hållt bra hittills.

Bästa cykelbyxorna ?
många bra förslag på bra cykelbyxor, men måste nog säga som nån på velomag forumet, sadeln kan mycket väl oxå vara en anledning till att du domnar. kanske ändra vinkeln på den eller köpa en ny sadel som är skonsammare mot "klockspelet"/familjelyckan eller vad man nu ska säga hehe

Bästa cykelbyxorna ?
jag kan inte rekomendera Peak Performance, har haft två par som jag fått reklamera bägge två. Första så sprack blöjan sönder efter bara några månaders användning och det andra paret gick sömmen till blöjan upp. Ok dom är sköna och snygga, men enligt mina erfarenheter så är det taskig kvalitet. Skulle inte rekomendera dom till någon, tyvärr då jag gillar Peaks kläder enormt mycket i vanliga fall.

Jag är själv på jakt efter ett par nya nu när jag fått dumpa mina peak, kommer följa tråden med spänning.

Bästa cykelbyxorna ?
En säger att Newline är bra, en annan att de spricker.
En tredje säger att Peak är bra, en fjärde att de spricker.

Kan ni inte enas å bestämma er snart? ;~)

Kan det va så att de slits olika på olika personer?

Bästa cykelbyxorna ?
Endura MT500 är annars ett alternativ som brukar rekommenderas. Enda nackdelen jag stött på med dessa är att alla mina andra cykelbyxor inte är sköna längre... Mao, Endura är trots sitt pris mycket prisvärda.

Bästa cykelbyxorna ?
Du har redan fått tips så du kan ha ett par byxor per veckodag ;-)

Mitt bidrag är utan tvekan Giordana! Kör även med 8848 och Salomon, men inga av dem slår Giordana byxorna.

Bästa cykelbyxorna ?
Håller m ngt tidigare inlägg, Pearl Izumi håller mkt bra kvalite´, Specialized har oxå ngr "team-brallor" (?) som är helt super, båda är tajat, men följsamma, ventilerar bra, utan att vara dragiga.

Bästa cykelbyxorna ?
Använder själv Pearl Izumi Microsensor 3D och har haft dem i snart 1.5 år tror jag. Dessa har jag slitit på 4 spinning pass samt 1-2 cykelpass i veckan och dessa är nästan som nya fortfarande. Kan bara rekommendera dem trots priset (man får det man betalar för, oftast).

// Miche

Bästa cykelbyxorna ?
Pearl Izumi är nog de byxor jag har kört med som jag har tyckt bäst om, hade ett par sådana som det var väldigt skön stoppning i och bra lycra, de är dock lämnad på Nya Zeeland nu efter en väldigt lång och trogen tjänst.

Några som jag INTE rekomenderar är Briko, iallafall annat än nya värstingmodellen, som jag tycker verkar lovande (dock ej testat) Hade ett par briko genom klubben där lycrat blev som ett flugnät nästan direkt. Dessutom är sittdynan genomgående obekväm. Inte nå formanpassad och korvar ihop sig och känns som en knölad blöja, hua!

Just nu kör jag mest med ett underligt udda märke som (nya) klubben har fixat, grymt sköna och har potential att bli de bästa, beroende på hur de känns med tiden.

Bästa cykelbyxorna ?
jadu.. det beror på ju vem som använder dem..

att sömmarna spricker på newline's "sicksack" sömmar som det är i alla sömmer förstår jag inte.. körde på mi na i 1½ år och de gick aldrig sönder förns de fastnade i tvättmaskinen... nu används de dock under vinterbyxor samt på trainern då det estetiska inte har lika stor betydelse.

har använt 4 par olika byxor och upplever det som att de pallar inte mer än 1 säsong.. sedan är de slut på ett eller annat sätt.. så då blir de nytt för något annat, därför skulle jag inte köpa ett par kortbyxor för 1500 spänn då de inte ska värma eller liknande.. skillnad med vinterbyxor tycker jag då de ska vara vaderade.

appropå knickers snacket så finns detr knävärmare att dra på sig.. detta känns nästan bättre då det inte gör lika mycke om man sätter ner ett knä i backen.

Bästa cykelbyxorna ?
Jag kör som en del andra på Pearl Izumi Microsensor 3D. Har inte testat såmycket annat, men cyklade vättern förra året utan att känna av något och då hade jag haft uppehåll från all cykling i nästan ett år (om sanningen ska fram så satt jag nog tre pass på cykeln en vecka innan men ändå). Kan definitivt rekommendera dessa. Har haft dessa i 14 månader och kan inte säga annat än att de är som nya fortfarande. Min flickvän har dock det billigare tjejalternativet och de har betydligt sämre stoppning...

Bästa cykelbyxorna ?
Finns det cykelbyxor som inte är lämpade för MTB? Jag vet att det finns sådana med silikon i och funderade på om det är så att det kan bli litet för mycket när man stökar runt på sadeln som vi gör ibland.

Bästa cykelbyxorna ?
mathias:
jag har då aldrig köpt ett par byxor som är gjorda för mtb, och de har alla lämpat sig mycket bra för mtb..

skulle vilja påstå att du ska välja efter behag och inte efter vad som står om byxorna.. de ska passa och vara bekväma.. lycra går ändå sönder vid minsta lilla krash iprincip, det är ända som är trist med cykelbyxor.

Bästa cykelbyxorna ?
Någon som vet var man köper Pearl Izumis cykelbyxor här i Stockholm? Våra cykelbutikers webshoppar har dem inte, men de kanske finns där ändå? (Det är klart man kan ringa, men det tar sådan tid!)

Bästa cykelbyxorna ?
Vill du ha ett par byxor som håller för en och annan krash så är det Enduras MT-500 som gäller.

Har inte EvaldsMTB PEarl Izumi?

Bästa cykelbyxorna ?
Har kört med Giordana 8-panels hängslebyxa sedan urminnes tider. Håller bra och kostar inte allt för mycket. Är lite het på att prova Assos nästa gång (lite dyra, kostar att ligga på topp). Nån som har någon erfarenhet av Assos?

Bästa cykelbyxorna ?
Har kört med många olika genom åren. Men Assos FI.13 är de klart bästa. Tyvärr också bland de dyraste, typ 1500:- paret... Men de är värda varje krona.

Bästa cykelbyxorna ?
Jag kan köpa resonemanget att man vill ha brallor som är skyddande vid krascher (det vore härligt att slippa fler jätteskrubbsår längs benen). Men jag köper inte resonemang om inte det som handlar om stoppningen i grenen. Kör man landsväg 10-15 mil är det just sittbekvämligheten man prioriterar, är det skogsåka för hela slanten är faktiskt inte byxorna så särskilt stort diskussionsämne, tycker jag.

Bästa cykelbyxorna ?
jag kör med briko-kläder och det har funkat hur bra som helst. iofs har jag inte hunnit slita ut något av mina klagg än, men det har hållit i 6 månader.

Bästa cykelbyxorna ?
Miche: Jag har kollat in CC men vill gärna prova och klämma lite på grejerna innan jag köper:)

Tänker annars vänta till "Vätterndagarna" nu i helgen på Cykelcity och Cykloteket och kolla om det går att hitta något roligt. Är det någon som vet om de kommer att ha erbjudanden på cykelkläder?

//steps

Bästa cykelbyxorna ?
Köpte två st PI från Evalds men dom är jag missnöjda med. "Blöjjan" blev väldigt tunn redan efter första tvätten och midjeresåren har gett med sig några centimeter.

Tråkigt!

Tjatar om det igen, cykelcitys "egna" märke, Vento, är kanon. Håller för mängder av tvättar och ändrar inte formen. Dessutom är dom så billiga att man kan köpa två par på en gång.

Tillbaka
Topp