Bästa cykelväg till Barcelona.

desmo

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att ta cykeln till Barcelona inom en snar framtid. För mig är målet just Barcelona, och jag är inte intresserad av någon sightseeing på vägen ner. Vilken rutt bör jag ta?

Jag börjar i Norrköping och kommer cykla till Göteborg. Därifrån blir det färja till antingen Kiel eller Fredrikshamn, jag lutar mot Fredrikshamn då det skulle kännas som att "fuska" att hoppa över Danmark (fast det blir ju 30 mil extra genom Danmark). Men sedan?

Följer gärna en flod eller dal, men är som sagt inte intresserad av några stora omvägar.
Alla tips uppskattas!

//Tobias

(kommer korsposta på Utsidan)

Jag vet inte hur den ser ut i verkligheten, men det skall ju finnas en europeisk cykelrutt EuroVelo-3 enligt http://www.ecf.com/projects/eurovelo-2/ som du kan följa från Göteborg till Spanien och sedan bara korsa över från norra Spanien till Barcelona. Den följer vad jag förstår Jakobsleden, en gammal pilgrimsled, så det borde vara trevligt. "Bara" att följa skyltarna som på något sätt har en "3" (se bilderna en bit ner på http://en.wikipedia.org/wiki/EuroVelo, men det verkar finnas en guidebok också). Har som sagt inte cyklat den själv men det borde vara en bra rutt hela vägen till Spanien även om den inte leder sista biten till Barcelona.

red
Från Wikipedia:

Requirements for a EuroVelo route are:

have no gradient above 6%
be wide enough for two cyclists
have an average of no more than 1,000 motorised vehicles a day
be sealed for 80% of its length
be open 365 days a year, have provision points every 30 km (19 mi), accommodation every 50 km (31 mi), and public transport every 150 km (93 mi).[5]

Senast ändrad:
Genom tyskland och Frankrike är det enkelt. Köp en vanlig vägatlas, välj de mindre vägarna, typ 70-vägar, de brukar vara ganska stillsamt trafikerade. Byar att sova och äta i finns det hur många som helst, så det lär inte vara något problem. Undvik större städer, det är bara ett jäkla krångel att ta sig in och ut ur.

Det kluriga är nog att korsa Pyrineerna. Reka på en karta så du slipper hamna på motortrafikleder, där är tempot hetsigt och bilarna kör nära och fort.

”bara korsa över från norra Spanien till Barcelona”

Vilken skön inställning. Å är det inte värre än att bara korsa över från norra Spanien till Barcelona. Då så.

82 när vi var nere på fotbolls VM så körde vi över ”Andorra” och om jag vore som du så skulle jag köra över Andorra. Nu var det 1982 iofs. Men hur mycket kan vägarna ha ändrat sig. Inte mycket, skulle jag tro. En väg upp å en väg ner och satan vilken Cykelväg sen.

Har aldrig cyklat i/genom europa, men väl kört mycket motorcykel. Mitt tips utifrån den där EuroVelo-kartan är att välja rutt 7 ner till Mantua och sen välja rutt 8 västerut längs medelhavet.
Du slipper Nord-Rhein Westphalia och det värsta industri/tätbebyggda klustret i Tyskland och som bonus är det generellt sett billigare med kost och logi den östra rutten samt minst lika vackert (Saxen undantaget).

Speciellt Tyskland är väldigt lätt och trevligt att cykla igenom, där klarar du dig med en grov karta i och med att det är utmärkt skyltat. Frankrike är markant sämre, i alla fall Alsace och Lorraine som jag tycker har usel cykelinfrastruktur, till och med sämre än den svenska.

Jaja. Jag personligen skulle, om jag skulle cykla till Barcelona, inte följa någon jättespecifik rutt (trots att jag länkade till en). I Västeuropa skall man helt enkelt inte behöva detaljplanera. Dra ett streck emellan din position och ditt mål, börja cykla, håll lite koll på var floder och berg går och var du kan korsa dem, planera dag för dag. Var är jag nu, var är målet, OK, den riktningen tar jag. Speciellt om du är ensam. Det finns liksom inga konstiga, okända ställen här. Se till att alltid ha lite mat och extra vatten. Men det kommer vara typ praktiskt omöjligt att cykla en hel dag utan civilisation och möjlighet att fylla på förnödenheter. Och som sagt, floder kanske inte har broar över sig överallt. Du vill inte korsa för sent och kanske inte för tidigt heller. Samma sak med berg.

Tack för all hjälp.
Jag har beställt EuroVelo-kartan. Jag ser fördelen med att ha en planerad rutt för denna resan. Genom att följa en "led" så sliper jag lägga tid/energi att fundera på om jag är på rätt väg, mindre tveksamheter. Men visst är det roligare att cykla lite på måfå.
Den sista biten till Barcelona får jag lov att improvisera, men det löser sig alltid! Nu gäller det bara att packa allt..
Planen är att börja cykla på torsdag. Det blir två dagar cykel innan jag är hos mina föräldrar. Vila där över helgen och känna hur kroppen känns. Sedan mot Göteborg på måndag. Efter det vet jag inte hur dagsetapperna kommer se ut.
Jag har inte kunnat cykla något de senaste fem månaderna så jag måste vara försiktig med knäna. Jag försöker att inte sätta för mycket press på mig själv. Stannar jag i Göteborg får det vara okej, kommer jag fram till Barcelona är det kul. Den som lever får se!
Tack för hjälpen såhär långt.

Hejsan!

Jag ska antagligen cykla från Ängelholm-Barcelona i sommar, mitt mål är dock att uppleva så mycket som möjligt påvägen och inte komma dit så snabbt som möjligt.
Jag har börjat läsa lite om folk som gjort detta.
Men jag undrar vad du hade för budget? Vad gick din resa på? Tänkte att det kan va ett första steg så jag får ett hum om vad jag kommer behöva :)

Tillbaka
Topp