Bästa el-cykel för 80åring med opererad höft?

erito

Medlem
Cykel till morsan som är ~80år.
Opererad höft så det är bara extremt lågt insteg som fungerar.
Tittar på Cresent Elina, Yosemite Biltema, Velocity på XXL m.m.

3-växlat är ok.
Ostadigt och dåligt batteri är inte ok :)

Förslag?
Budget max 15.000 (ungefär)

Senast ändrad:

Bilagor

• el.png
    el.png
    215.1 KB · Besök: 130
Om vi ska hålla oss allvarliga...

Min far tyckte mycket om att cykla, även sedan höftlederna började bli dåliga. En planerad höftledsoperation, med ny höftkula, blev pga felbehandling och därav följande infektion istället en borttagning av höftkulan, och därmed s.k. slänghöft.
Efter det gick det snabbt, med flera strokes, han sörjde verkligen att inte kunna cykla längre, och gick bort mindre än två år senare.
Innan det blev verkligt illa hade jag börjat kolla på tandemcykel, trehjulig cykel, elcykel...allt för att han skulle kunna komma ut på sin dagliga cykeltur.

så ingen som har "live" erfarenhet alltså? Då kör vi väl vanliga svängen och letar då :)

Testade heldämpad fatbike med chippad styrsystem så den gick ca 70 blås men det blev helt galet. Ute hela nätterna och flängde året om så det tycker jag inte passar en 80-åring. Började röka och leva jävel också.

Vad ska man säga? Det finns de som inte fylld 50 som behöver ny höft, somliga klarar sig fram till kistan utan. Min pappa fick en ny kula vid 75, byggde ett garage och behövde därefter göra om operationen.
Men cyklade efter pensionen varenda dag 2 mil på en gammal mixte utan problem, för att röra på sig. Dog i lungcancer.
Det är så jäkligt olika och behoven blir därefter.

En bekant fick nya höftleder redan i tonåren, och skulle egentligen ha gjort en ny operation när han var fullvuxen, vilket han avstod. Han träffade sin läkare på stan, läkaren sa "Du ska inte tro att jag är imponerad!" efter att han varit i tidningen pga sitt deltagande i Nijmegenmarschen...

Vi köpte en helt grym elcykel med extremt lågt insteg till min svärfar när han blev sjuk. Denna modell är hopfällbar så smidig att ta med i bilen vid resor. Helt komplett cykel med skärmar ringklocka, stöd och allt. Det var en svensk återförsäljare då på tradera som inte finns kvar nu men efter lite googling så finns den att köpa på olika sidor i EU.

vogue-easy-city-3sp-cardan-01-big.jpg

Min pappa bytte från herrcykel till damcykel när han var 82 för han tyckte han började bli stel. Han cyklade tills han var 87.
Ingen bytt höftled, men allt blir sämre med åldern.
Min gummifarfar cyklade 6 mil på en gammal damcykel med packväskor när han var 96 år. Därmed sagt, finns viljan kan vi cykla långt upp i åren.

Tillbaka
Topp