Bästa försäkring cykel stöld

Ørnen

Medlem
Hej,
Vi har precis bytt hemförsäkring till IF men blev något besvikna når vi så att cykel ersätts vid stöld för max 8 tkr / stk, om man inte väljar till Specialförsäkring.

Dåligt av IF.

Någon som har tips om andra försäkringsbolag som är mer förmånliga för oss cyklister? Så jag inte behöver gå in och göra research själv... ;)

Jag är grymt nöjd med Trygg-Hansa. Inge tjafseller nåt. bara frågor om när, vart och vad för andra saker hade jag på cykeln.
Fick tillbaka 80%(avdrag för självrisk) av cykelns värde. Skickade kvittot till SBM där jag har en självriskförsäkring och efter 1½ vecka så hade jag 100%.

Jag har själv IF och började undersöka detta när jag läste denna tråden.

Man kan tilläggsförsäkra cykel om man vill försäkra dyrare cykel. För mig tex så skulle det kosta 767kr extra per år för att försäkra 1st cykel till värdet 30000kr. Då gäller det allt och även om man skulle köra sönder den själv (dock ej på tävling av någon anledning). Självrisk dock på 1500kr så man får köra sönder något dyrt ifall det ska vara så!

Hörde mig också för så man kan försäkra den om man byggt allt själv från grunden och då behöver man bara dokumentera vad man har på osv. Gärna med lite bilder.

Dina försäkringsbolag har också en tilläggsförsäkring. den ger mig en 1500 självrisk och 650kr extra per år och då ingår allt och den är försäkrad till 65000.

Jag har IF, tecknade dock tilläggsförsäkring på min och frugans cyklar(vilka båda kostade hyfsat mycket mer än de 8000kr som ingår i standardförsäkringen). Då blir dessutom självrisken lägre.

Körde tidigare i våras med cyklarna på biltaket in i carporten med en något snålt tilltagen takhöjd. Klarade mig hufsat bra men pajade remote-reglagen på båda cyklarna. Fick snabbt ersättning utbetalt på konto utan något tjafs eller kvitton.

Tack för denna tråd. Blev till att ringa Länsförsäkringar för att kolla upp så jag har tillräckligt. Dock kunde inte tjejen som svarade allt om detta. Väntar svar i em. Kan rapportera då.

friberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Dina försäkringsbolag har också en
> tilläggsförsäkring. den ger mig en 1500
> självrisk och 650kr extra per år och då ingår
> allt och den är försäkrad till 65000.

Dina kan ha olika villkor på olika platser i landet.
När jag frågade ersattes endast trafikolycka där det finns en motpart samt stöld.

Tillbaka
Topp