Bästa GPS-lösningen?

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
Bästa GPS-lösningen?
När jag är ute och cyklar tycker jag det vore skoj med en GPSlösning som man ser en del gör här, alltså så man kan ta in rutten i datorn och sen lägga in den mot en karta osv.

Vilken lösning är bäst? En sån man har runt handleden? nån som sitter på styret?

Vill inte lägga så hemskt mycket pengar då jag just köpt mig en ny hoj.

Förslag?

(har sökt men inte hittat nån riktigt relaterad tråd)

Senast redigerad av en moderator:
Bästa GPS-lösningen?
Jag har en Nokia N95 kopplat till http://sportstracker.nokia.com (gratis)

Interfacet ser ut som Garmin's och funkar superbt. Sen är det två knapptryck så ligger rutten på nätet.

Bilagor

• Nokia_sports_tracker_1_s.jpg
    Nokia_sports_tracker_1_s.jpg
    40.9 KB · Besök: 29
Bästa GPS-lösningen?
Instämmer med Morango, jag har en Nokia N82 och sportstracker, smidigt och bra. Dock så blir höjdangivelserna mysko, men det kanske är så med många gps:er iofs.

Bästa GPS-lösningen?
Hej! Har just köpt mig en mobiltelefon, så det är nog inte aktuellt att byta.

Har börjat glutta på garmin edge 305 puls.. verkar vara det jag söker tror jag.

Bästa GPS-lösningen?
Vad har du för mobil?
Om den har bluetooth och java så är nog billigaste lösningen att köpa en lös gps-puck. Finns gratisprogram som gör det du efterfrågar.

/johan

Bästa GPS-lösningen?
sök efter "Garmin", "gps" är för kort för att söka efter.
Jag har min i ryggsäcken i skogen, på styret vid asfaltsturer.

Vilken du skall ha beror på om du bara vill ha något som loggar färden, eller om den skall mäta din puls också. Sen finns det valet med karta i GPS:en eller inte. Personligen tycker jag kartan i GPS:en är ganska värdelös för ren navigering, men den funkar bra om man anger en punkt man vill färdas till.

Bästa GPS-lösningen?
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> sök efter "Garmin", "gps" är för kort för att
> söka efter.
> Jag har min i ryggsäcken i skogen, på styret vid
> asfaltsturer.
>
> Vilken du skall ha beror på om du bara vill ha
> något som loggar färden, eller om den skall
> mäta din puls också. Sen finns det valet med
> karta i GPS:en eller inte. Personligen tycker jag
> kartan i GPS:en är ganska värdelös för ren
> navigering, men den funkar bra om man anger en
> punkt man vill färdas till.

Hej!

Jag vill ha den som cykeldator plus att den ska logga färden, alltså en sån typ garmin 305 verkar ju lysande, som även har pulsband.

Karta har jag ingen användning för utan mest för att jag ska utvärdera passet i efterhand och även såklart se fart medans jag kör.

Jag har ju tänkt kolla ut en tur på kanske 4-5 mil som jag ska cykla regelbundet, och då är det ju fränt om man kan logga färderna och sen jämföra dom på datorn.

Det är väl mest på min Scott sub 10 den kommer åka med, dvs landsväg, men som du säger kan man ju slänga den i ryggan när man kör med MTBn.

Bästa GPS-lösningen?
Vid vägcykling tycker jag edge 705 är helt överlägsen 305:an vid skogscykling är det inte lika stor skillnad för mig. Jag tycker vägnavigeringsfunktinerna som citymap ger är värd prisskillnaden... Att kunna köra friluftskartan är ju bra om man ändå har en 705:a men jag tycker inte det ensamt motiverar prisskillnaden. (Sen tillkommer ju även kartan till priset, dock ingår ju ofta en citymap-kort i många av paketen som verkar säljas (vilket tyvärr inte ger möjlighet att installera kortet på datorn, då behövs den dyrare cd:en))
Vill du bara tracka så kolla vad som finns för program till din mobil först.

Bästa GPS-lösningen?
Snåla inte köå en edge 705 på en gång. Just nu den överlägset bästa GPS-lösningen för en cyklist.
(Jag kör mest lvg men även lite fjällcykel)

Bästa GPS-lösningen?
mek skrev:
> När jag är ute och cyklar tycker jag det vore
> skoj med en GPSlösning som man ser en del gör
> här, alltså så man kan ta in rutten i datorn
> och sen lägga in den mot en karta osv.
>
> Vilken lösning är bäst? En sån man har runt
> handleden? nån som sitter på styret?
>
> Vill inte lägga så hemskt mycket pengar då jag
> just köpt mig en ny hoj.
>
> Förslag?
>
> (har sökt men inte hittat nån riktigt relaterad
> tråd)

Köpte precis en Holux GPS-puck för 99:- hos Felia.
holux.jpg ht=195

Funkar helt ok, smidigt att koppla upp automatiskt mot mobilen via blåtand.

Man kan exportera i olika format, här till Google Earth.
gps.jpg ht=615

http://flatulated.blogspot.com/2009/06/testing-testing.html

Om man inte har GPS i mobilen vet jag inte hur man skall kunna komma undan billigare. :)

Bästa GPS-lösningen?
mek skrev:
> nån här som kör garmin edge 305?
>
> Finns det nått fäste som följer med och som
> gör att jag kan ha den på styrstången på min
> scott sub 10? eller måste man köpa till nått`?
>
> Vill ju ha den i mitten på stången tänkte jag

Det fäste som följer med går att meka om så att det passar både på styret och på styrstammen, så det ska vara lugnt.

/s-o

Bästa GPS-lösningen?
s-o skrev:
> mek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nån här som kör garmin edge 305?
> >
> > Finns det nått fäste som följer med och som
> > gör att jag kan ha den på styrstången på
> min
> > scott sub 10? eller måste man köpa till
> nått`?
> >
> > Vill ju ha den i mitten på stången tänkte
> jag
>
> Det fäste som följer med går att meka om så
> att det passar både på styret och på
> styrstammen, så det ska vara lugnt.
>
> /s-o

Meka om? på ett lätt sätt eller måste man ha doktorerat i styrstångsmekanik? Kanske bara handlar om att dra två strippor eller nått? =)

Bästa GPS-lösningen?
Är det någon som har koll på bra program för Blackberry 8310? Den har gps men jag skulle vilja kunna spara och plotta ut turen på en karta?

Bästa GPS-lösningen?
Hur placerar du telefonen då? Har en likadan (N95 8gb) som verkar vara väldigt känslig med att inte få kontakt med satelliter. Tror ju knappast du sitter och håller i den under färd.

morango skrev:
> Jag har en Nokia N95 kopplat till
> http://sportstracker.nokia.com (gratis)
>
> Interfacet ser ut som Garmin's och funkar superbt.
> Sen är det två knapptryck så ligger rutten på
> nätet.

Bästa GPS-lösningen?
42Hz skrev:
>
> Köpte precis en Holux GPS-puck för 99:- hos
> Felia.
>
>
> Funkar helt ok, smidigt att koppla upp automatiskt
> mot mobilen via blåtand.
>
> Man kan exportera i olika format, här till Google
> Earth.
>
>
> Om man inte har GPS i mobilen vet jag inte hur man
> skall kunna komma undan billigare. :)

Halloj Harri!

Vad använder du för telefon eller rättare sagt operativ på telefon och vilken programvara för att samla upp datat från gps'en ?

Bästa GPS-lösningen?
Ascent finns nu för iPhone om man redan har en sådan telefon, och om man vill ha en superenkel lösning för att logga rutter så finns små loggers, små som tändsticksaskar som bara samlar in GPS data som du sedan kan göra vad du vill med.

//K

Bästa GPS-lösningen?
Utan tvekan det som ligger närmast till hands nu är garmin 305 edge..

Den loggar färden, man kan ha den framme på styret som hastighetsmätare/tripp osv och batteritiden verkar klart bra osv.

Finns det nån konkurrent till detta?

Den ska alltså kunna sitta på styret under färd.

Bästa GPS-lösningen?
hmm... 174 dollar på ebay.. är ju lite billigare än 2600 i sverige.

Blev verkligen stor skillnad i pris, men frågan är ju om det finns nått bättre alternativ?

Bästa GPS-lösningen?
Tja jag betalde 2800:- för min edge 705 (med medföljande pulsband) från en nu kursad brittisk webbshop. Då tillkommer ju inte mer avgifter än vid köp i sverige (ingen moms och tull).

Bästa GPS-lösningen?
Graj skrev:
> Tja jag betalde 2800:- för min edge 705 (med
> medföljande pulsband) från en nu kursad brittisk
> webbshop. Då tillkommer ju inte mer avgifter än
> vid köp i sverige (ingen moms och tull).

Har du några länkar till såna webbshopper?

Bästa GPS-lösningen?
Bästa GPS-lösningen?
mek skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > Tja jag betalde 2800:- för min edge 705 (med
> > medföljande pulsband) från en nu kursad
> brittisk
> > webbshop. Då tillkommer ju inte mer avgifter
> än
> > vid köp i sverige (ingen moms och tull).
>
>
> Har du några länkar till såna webbshopper?

Det var från "Global Gizmo" som inte längre finns kvar.
PÅ håkans länk så är den några hundra dyrare men det är mycket möjligt att det kan skyllas på dollarn och den svenska kronans värde vid de olika tillfällena,jag köpte ju minn när dollarn låg som absolut i botten jämmfört med svenska kronan.

Bästa GPS-lösningen?
Även ur laddsynvinkel borde väll en europeisk vara att föredra?
Garmin har skickar med dubbel uppsättning stickproppar i den europeiska varianten så de passar både i sverige och uk.

Bästa GPS-lösningen?
Är det garmin edge som är bästa alternativet om jag vill ha en bra gps för cykelturen, kunna lägga in datan på datorn hemma och tex få ut på googlemaps? Och även kunna använda den som tex fartmätare på cykeln under tur? Dvs monterad på styret eller möjligtvis på handleden?

Bästa GPS-lösningen?
eaglez skrev:
> gps prog: http://www.qcontinuum.org/gpstrack/
> funkar bra om det enda du vill ha är din rutt.

Jag provade detsamma på min SE W810 och det fungerade bra när jag testade hemma på gatan, men när jag sedan var ute i skogen och körde några timmar och loggade det så orkar den inte få ur sig cykelturen, verkar det som (ca 1000 records). Oavsett vilket outputformat eller vilken överföringsmetod så bara hoppar den ur utan att det blir någon fil, efter att ha stått i en progress bar några minuter. Får du det att fungera med loggade långa turer?

Bästa GPS-lösningen?
Jag använder en Fujitsu Pocket Loox N100, som jag egentligen köpte för bilen (1500 kr då, säkert billigare nu eller begagnat). Med ett program jag hittade (gratis) kunde man låsa upp den för att komma åt Windows i den och installera fler än det förinstallerade Navigon på den. Jag har lagt in Vito Navigator II (gratis), som loggar turerna. Man kan även lägga in rutter som man sen kan följa (bra när man provar nya leder som man hittat på t.ex. Stigoteket och de är mindre bra utmärkta när man väl är i skogen).
Efter turen för jag över den sparade loggen till datorn (kommer i Vitos egna format .smt), översätter det till .gpx med GPSBabel (gratis) och kollar, analyserar och minns med Prune (gratis), GPS Action replay (äldre versionen gratis) eller Google Earth (gratis).

Funkar ganska bra, tycker jag. GPS:en är liten och jag brukar ha den längst upp i ryggsäcken eller Camelbaken. Inga problem med mottagning förutom i branta backar som vätter norrut (som den på Fiskartorpsslingan).

NAVM17142.jpg ht=380

Liten och behändig GPS.

VitoNavigatorIIV13.gif ht=320

Grundskärmen i Vito Navigator II (man kan spara waypoints och annat)

pic5.gif ht=320

Ruttloggaren i Vito Navigator II

/Anders

Bästa GPS-lösningen?
mek skrev:
> Så några alternativ till edgen? Alltså den ska
> gå att ha på styret på ett smidigt sätt och
> visa hastighet osv.

Beror på vad du ska ha den till. Behöver du inte kunna visa kartor under färden utan istället vill ha den som cykel/löp-dator med spårsparningsmöjlighet så kolla t.ex. Garmin Forerunner 305. Jag köpte nyss en själv, nöjd. "Reas" ut nu när efterföljaren 310 kommer i höst.

Bästa GPS-lösningen?
nisseson skrev:
> mek skrev:
> -----
> > Så några alternativ till edgen? Alltså den
> ska
> > gå att ha på styret på ett smidigt sätt och
> > visa hastighet osv.
>
> Beror på vad du ska ha den till. Behöver du inte
> kunna visa kartor under färden utan istället
> vill ha den som cykel/löp-dator med
> spårsparningsmöjlighet så kolla t.ex. Garmin
> Forerunner 305. Jag köpte nyss en själv, nöjd.
> "Reas" ut nu när efterföljaren 310 kommer i
> höst.

Kartor är inte aktuellt, men jag vill kunna se hastighet, medelhastighet och lite sånt skoj. Den där forerunner har min bror och den finns i perferin, dock är den för handleden, vore skoj med en som sitter bra på styret.

Bästa GPS-lösningen?
Jag har en forerunner 305 och har alltid haft den runt handleden (vilket är enda alternativet då jag också använer den vid löpning och skidåkning).
Men nu på mörksuggan spände jag fast den runt styret (förtjockade styret med eltejp och pappbitar först). Det finns dock riktiga tillbehör för att fästa den på styret. Notera dock att det finns ett fästa som kräver att man plockar bort armbandet och sätter dit sprintar. Sen finns det en variant som också inkluderar ett armband med samma typ av infästning. Den senare är bra om du vill växla mellan att ha den på styre och på handleden.

Bästa GPS-lösningen?
42Hz skrev:
> Måste vara någon bugg i min GPS!
>

Det ser ut som den kukar ur helt enkelt? :-)

/Leo

Bästa GPS-lösningen?
Köpte en GPSmap 60CSx förra året, dyr men jäklar vilken bra pryl! En helt ny värld öppnade sig när man har kartor tillgängliga vart man än är. Man kan sitta och rutta i datorn och våga utforska ställen man aldrig varit på.

Har både friluftskarta (den gamla verisonen, inte jättebra på sina ställen) och vägkarta. Har även tänkt använda den på motorcykeln men det har inte blivit så mkt mer än ett fåtal gånger än då länge. Förutom röstfunktionen har man ju även en mkt kapabel bil gps i samma enhet.

Tillbaka
Topp