Bästa intervallträningen?

• Trådstartare Trådstartare RAJ
  • Start datum Start datum

RAJ

Medlem
Har börjat köra långlopp MTB i år - grymt kul! Tänkte nu försöka bli starkare och siktar på att köra tävlingsklass nästa år (kommer nu ca 50e i M-klass). Tänkte köra mer distans, men ffa lägga till lite tuffare intervallträning (som jag inte testat seriöst tidigare). Har läst på en hel del, men blir mest förvirrad av alla olika varianter: tröskel, sweet-spot, VO2max, all-out/max, Tabata, backe mm och med massor av olika intervall- resp vilotider + varierande intensiteter och antal reps, set och pass per vecka. Vore intressant att höra lite om erfarenheter av/synpunkter på om vissa "intervallrecept" är mer effektiva än andra. Detta framgår ju sällan i alla råd och tips man hittar på tex nätet och i tidningar.

De intervaller som får dig att cykla fortare i de sammanhang som du vill cykla fortare i, är de mest effektiva för dig.

Jag köper det, och jag har en känsla av att det mesta funkar - det viktigaste är förtås att genomföra passen. Men jag tycker ändå att det vore kul att höra om ngn har upplevt tydliga skillnader beroende på upplägg.

Intervaller syftar till att flytta gränser och jo, det är en av hörnstenarna i min träning. Jag gillar 3*15-20 tröskelintervaller och har väl en (som många andra) hatkärlek till kräk-vo2max-4:or. Det är väl i princip de enda intervallen som jag känner att de gör nytta, sen kan man iofs laborera med tabata istället för 4:or om man tycker det känns lättare. Det som räknas är den totala tiden man spenderar i respektive zon, inte hur många man gör. Jo just det, styrkeintervaller i backe är ju också en given sak att lägga in. Men glöm inte bort att ha roligt, bra pass på mtbn kan ju innehålla allt detta redan från början.

Tack för input grump, alltså kräkfyror och backe med ett leende på läpparna ;-) faktiskt varit inne på börja med ngt åt det hållet.

Norrmännen har forskat en del, de har nästan övergett vanliga pass och kör Norska(superintervaller) kombinerat med snorlånga A1pass.
4-3-4
4min på 90% (det kör Björgen, dödliga kör på 85%), 3min aktiv vila, 4ggr.
Intr helt trafikmässigt och definitivt inget för skogen. Trainer, Monark el spinninghoj rekommenderas (om du inte bor vid foten av Alp d'Huez).
Kombinera gärna med kompressionskläder, korta kolhydrater+aminosyror, antiinflammatoriskt.

Att det inte framgår om det ena är bättre än det andra i alla tips du läser beror på att träningsanpassning är individspecifik och det som ger resultat för dig kan fungera mycket sämre för grannen. Du får helt enkelt göra som alla andra och prova vad som fungerar för dig. En genväg och spara nåt år eller mer i "utvecklingsprocessen" är ju också att få lite hjälp från nån som faktiskt arbetar med träning. Typ Aktivitus.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Norrmännen har forskat en del.... snorlånga
A1 pass.... 4-3-4.... Kombinera gärna med.... antiinflammatoriskt.

Intressant Stuvstaix, ett par uppföljande frågor: Vad är snorlångt - 4, 6, 8 tim? Vad är A1 i % av maxpuls? Påverkar antiinflammatoriskt (typ Voltaren förmodar jag) träningseffekten eller bara återhämtning?

Antinflamatoriskt nedreglerar den signaleringsprocess i musklerna som ger den träningseffekt du är ute efter. Ett medel för att orka och hålla ihop, inget för dig om du inte verkligen behöver.

Micke S skrev:
> Att det inte framgår om det ena är bättre än
> det andra i alla tips du läser beror på att
> träningsanpassning är individspecifik och det
> som ger resultat för dig kan fungera mycket
> sämre för grannen. Du får helt enkelt göra som alla andra och prova vad som fungerar för dig...

Är helt inne på att prova mig fram, och är inte heller främmande för att köpa lite coachning. Följde din URL och noterar att du både cyklar MTB på elitnivå och forskar om träning. Vill inte försöka pumpa dig på gratisinfo, men tänkte ändå höra om du har tips på seriösa hemsidor/bloggar (förutom din egen som jag nu har bokmärkt) som diskuterar träningslära för (MTB) cyklister?

JohanAR skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att det inte framgår om det ena är bättre
> än
> > det andra i alla tips du läser beror på att
> > träningsanpassning är individspecifik och det
> > som ger resultat för dig kan fungera mycket
> > sämre för grannen. Du får helt enkelt göra
> som alla andra och prova vad som fungerar för
> dig...
>
> Är helt inne på att prova mig fram, och är inte
> heller främmande för att köpa lite coachning.
> Följde din URL och noterar att du både cyklar
> MTB på elitnivå och forskar om träning. Vill
> inte försöka pumpa dig på gratisinfo, men
> tänkte ändå höra om du har tips på seriösa
> hemsidor/bloggar (förutom din egen som jag nu har
> bokmärkt) som diskuterar träningslära för
> (MTB) cyklister?

Det är svårt, för utan förkunskaper så ger ju bara bloggar vinklade fragment av kunskap. De bra bloggarna på ämnet har jag länkar till i högra kolumnen på min blogg.

Ju mer du läser desto mer lär du dig. Bloggarna av de som faktiskt arbetar inom fältet ligger ju ett antal år före vad som kan läsas i böcker men de kan inte ersätta grundkunskap inom fysiologi och träning.

Jag skrev en artikel till svenska cycling plus på precis det området som du frågar efter. vet inte när den publiceras dock.

Micke S skrev:
".... Ju mer du läser desto mer lär du dig...
> Jag skrev en artikel till svenska cycling plus... "

Micke, tack för snabba och insiktsfulla svar - har nyligen skaffat Cycling+ och ska spana efter din artikel. Även hittat en ny svensk bok som verkar intressant: Kondition och uthållighet av Larsen och Mattsson (säkert dina kollegor) - jag börjar där

Micke S skrev:
> Antinflamatoriskt nedreglerar den
> signaleringsprocess i musklerna som ger den
> träningseffekt du är ute efter. Ett medel för
> att orka och hålla ihop, inget för dig om du
> inte verkligen behöver.

Mycket intressant. Om forskning har visat att Voltaren/Ipren och liknande (för det är väl det du menar med antiinflammatoriskt?) motverkar muskelprocesser som ger träningseffekt, hur kommer det sig att många elitidrottare knaprar dessa piller mer eller mindre dagligen? Är detta nya ouppmärksammade fakta? Minns t ex en artikel om Stefan Holm som beskrev ett sådant pillerbruk - hur högt hade han hoppat utan Voltaren ;-)

Elitidrottarna käkar väl smärtstillande för att kunna träna ordentligt trots skador etc fast de borde vila: försämrad träningseffekt > ingen träningseffekt. Som glad motionär så kan man kosta på sig lite mer återhämtning istället.

grondahl skrev:
> Elitidrottarna käkar väl smärtstillande för
> att kunna träna ordentligt trots skador etc fast
> de borde vila: försämrad träningseffekt > ingen
> träningseffekt. Som glad motionär så kan man
> kosta på sig lite mer återhämtning istället.

Så är det säkert, och de negativa effekterna kan ju rimligen inte vara så uttalade. Dock lite intressant om det träningseffektmässigt är bättre att låta bli typ Voltaren om man som motionär har lite småont efter träning...

Miss Lycka skrev:
> Det finns annat att hålla på med om man inte
> klarar lite smärta.

Det ena (intresse för forskning om träning) utesluter väl inte det andra (att gilla tuff träning). Dessutom tror jag att många motionärer tar Voltaren och liknande vid ganska lindriga besvär, dvs i onödan. Voltaren är en potentiellt farlig medicin (ökar risken för t ex magsår och hjärtinfarkt), så om det verkligen är så att dessa läkemedel dessutom försämrar träningseffekten så tycker i alla fall jag att det är värdefull info.

JohanAR skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Antinflamatoriskt nedreglerar den
> > signaleringsprocess i musklerna som ger den
> > träningseffekt du är ute efter. Ett medel
> för
> > att orka och hålla ihop, inget för dig om du
> > inte verkligen behöver.
>
>
> Mycket intressant. Om forskning har visat att
> Voltaren/Ipren och liknande (för det är väl det
> du menar med antiinflammatoriskt?) motverkar
> muskelprocesser som ger träningseffekt, hur
> kommer det sig att många elitidrottare knaprar
> dessa piller mer eller mindre dagligen? Är detta
> nya ouppmärksammade fakta? Minns t ex en artikel
> om Stefan Holm som beskrev ett sådant pillerbruk
> - hur högt hade han hoppat utan Voltaren ;-)

”Många idrottare har bristande kunskaper om preparatens verkliga användningsområden och potentiella bieffekter.”

http://www.gih.se/documents/cif/tidningen/2012/2012-2/svif122-s40-43-mattsson.pdf

> > Micke S skrev:
> > > Antinflamatoriskt nedreglerar den
> > > signaleringsprocess i musklerna som ger den
> > > träningseffekt du är ute efter....

> ”Många idrottare har bristande kunskaper om
> preparatens verkliga användningsområden och
> potentiella bieffekter.”
>
> http://www.gih.se/documents/cif/tidningen/2012/201
> 2-2/svif122-s40-43-mattsson.pdf

Utmärkt artikel, tack! Voltaren och liknande verkar ju tom farligare än jag trodde - låter närmast livsfarligt att ta inför t ex ett långlopp i varmt väder. Får samtidigt ett intryck av att man fortfarande inte vet så mkt om hur dessa preparat inverkar på effekterna av konditionsträning.

Micke S
>
> ”Många idrottare har bristande kunskaper om
> preparatens verkliga användningsområden och
> potentiella bieffekter.”
>
> http://www.gih.se/documents/cif/tidningen/2012/201
> 2-2/svif122-s40-43-mattsson.pdf

Intressant artikel.
Vet inte om det gav något svar på om man blir långsammare/segare om man tävlar och behandlas med tex Voltaren (kan man syfta på vätska kan bindas i kroppen och gör en tyngre?).

Kolhydrat skrev:
> Men snurra inte in på voltaren o annat skit. Ut o
> cykla och ha roligt.

Om andra får skriva en miljard inlägg om däcktryck så kan väl vi få skriva tio om Voltaren ;-)

JohanAR skrev:
> Kolhydrat skrev:
> -----
> > Men snurra inte in på voltaren o annat skit. Ut
> o
> > cykla och ha roligt.
>
>
> Om andra får skriva en miljard inlägg om
> däcktryck så kan väl vi få skriva tio om
> Voltaren ;-)

haha.. +1

Skriv om vad du vill så klart. Förstod inte riktigt kopplingen mellan intervallträning och värktabletter. Om man behöver värktabletter för att klara av smärtan från träningen borde man nog överväga en annan hobby. Idrottsmän/kvinnor som behöver värktabletter för att kunna utöva sitt yrke, ja då kan man förstå varför steget inte är så långt till att ta andra preparat...

Kolhydrat skrev:
> Skriv om vad du vill så klart. Förstod inte
> riktigt kopplingen mellan intervallträning och
> värktabletter. Om man behöver värktabletter
> för att klara av smärtan från träningen borde
> man nog överväga en annan hobby.
> Idrottsmän/kvinnor som behöver värktabletter
> för att kunna utöva sitt yrke, ja då kan man
> förstå varför steget inte är så långt till
> att ta andra preparat...

Min avsikt när jag startade denna tråd var bara att fråga om/diskutera intervallträning, och jag fortsätter gärna med det om det finns intresse :-) (se början av tråden). Antiinflammatoriska läkemedel blev ett stickspår som vi halkade in på pga ett av inläggen - rätt mycket mitt eget fel tyvärr... Alltså, vilka intervaller tycker ni funkar bra resp funkar sämre, och varför?

Haha, jag menade inte att man skulle slentrianknapra voltaren, utan ha det tillgängligt - för initialt kommer man riskera inflammationer i muskelfästen som inte alltid självläker. Hade problem med hälsenefästet (6mån) som inte gav sig med med mindre än en kortisoninjektion (DET gjorde ont), å andra sidan var det på rekommendation av en sveriges auktoriteter på senor - Ulf Lillkrona. Men som nämnts slentrianmässigt bruk reducerar träningseffekten. Jag tror att hoppare, sprinters och kastare utsätter muskulatur, leder och ligament för så höga belastningar så man är villig att ta det för att kunna träna öht.

Åter till ämnet: (snott FR skidforum)
A1: Man ligger inom 60-75% av maxpuls. Kroppen tar största delan av energin från fettet i blodet

A2: 75-85% av maxpuls. Kroppen använder ca 50% av energin från glykogenet (sockret) i blodet och 50% från fett.

A3: 85-90% av maxpuls. Kroppen använder här mest glykogen som energikälla

A3+: 90-95% av maxpuls. Kroppen använder nästan enbart glykogen som energikälla.

An: 95-100%. An står för Anaerob träning (inget syre finns med i energiprocessen) Mjölksyran "sprutar"

Längden på A1 är ofta +3h, lite beroende på hur stora/många muskelgrupper man aktiverar. Ett 3h A1 skate är inte samma som ett A1 cykling - ett 3h simpass är definitivt nåt annat även om pulsen är A1.

pennerdal skrev:
> http://connect.garmin.com/activity/209506525
>
> Alltså förra året var jag inte snabb, men att
> ligga på 87% av max i drygt 4 timmar var fanemej
> bland det jobbigaste jag gjort.
> Eller är det normal puls på långlopp?
Normal och normalt. Men det tyder på att du behöver förbättra blodkvaliteten. Det är bättre om den lokala förmågan begränsar än den centrala (i synnerhet inom idrotter som längd och triathlon där man växlar muskelgrupper). Mer A1pass för att öka den centrala förmågan. Har man å andra sidan för svaga muskler (lokal förmåga) kan man ha svårt att få upp puls (jag har den utmaningen när jag kör stakpass - svårta att få upp puls).

Stuvstaix skrev:
> Men det tyder på att du behöver förbättra blodkvaliteten.

Hur gör man det?

pennerdal skrev:
> http://connect.garmin.com/activity/209506525
>
> Alltså förra året var jag inte snabb, men att
> ligga på 87% av max i drygt 4 timmar var fanemej
> bland det jobbigaste jag gjort.
> Eller är det normal puls på långlopp?

Ja det är nog inte ovanligt högt. Själv ligger jag kring 90% av max på långlopp och (nästan alltid) 93% på XC. Håller däremot med om att det är jäkligt jobbigt ;)

mks skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > Men det tyder på att du behöver förbättra
> blodkvaliteten.
>
> Hur gör man det?
Långa aeroba pass som inte är löpning (löpsteget mosar röda blodkroppar). Bra kost.
Begränsande faktorer är:
Järn (obviously)
Kobolt och koppar
Aminosyrorna: Lysin och glycin
B12 och folsyra

Tillskott eller blodpudding och kesella, spenat.
Höghöjdsträning eller tält.

Stuvstaix skrev:
> pennerdal skrev:
> -----
> > http://connect.garmin.com/activity/209506525
> >
> > Alltså förra året var jag inte snabb, men
> att
> > ligga på 87% av max i drygt 4 timmar var
> fanemej
> > bland det jobbigaste jag gjort.
> > Eller är det normal puls på långlopp?
> Normal och normalt. Men det tyder på att du
> behöver förbättra blodkvaliteten. Det är
> bättre om den lokala förmågan begränsar än
> den centrala (i synnerhet inom idrotter som längd
> och triathlon där man växlar muskelgrupper). Mer
> A1pass för att öka den centrala förmågan. Har
> man å andra sidan för svaga muskler (lokal
> förmåga) kan man ha svårt att få upp puls (jag
> har den utmaningen när jag kör stakpass -
> svårta att få upp puls).

Men vänta nu...central förmåga innebär hjärta och lungor för mig. Som tränas med t.ex. Vo2Max-intervaller, du menar väl att man ska köra mer A1-pass för att öka den lokala kapaciteten?

/Mattias

matte skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > pennerdal skrev:
> >
>
> > -----
>á > > http://connect.garmin.com/activity/209506525
> > >
> > > Alltså förra året var jag inte snabb, men
> > att
> > > ligga på 87% av max i drygt 4 timmar var
> > fanemej
> > > bland det jobbigaste jag gjort.
> > > Eller är det normal puls på långlopp?
> > Normal och normalt. Men det tyder på att du
> > behöver förbättra blodkvaliteten. Det är
> > bättre om den lokala förmågan begränsar än
> > den centrala (i synnerhet inom idrotter som
> längd
> > och triathlon där man växlar muskelgrupper).
> Mer
> > A1pass för att öka den centrala förmågan.
> Har
> > man å andra sidan för svaga muskler (lokal
> > förmåga) kan man ha svårt att få upp puls
> (jag
> > har den utmaningen när jag kör stakpass -
> > svårta att få upp puls).
>
> Men vänta nu...central förmåga innebär hjärta
> och lungor för mig. Som tränas med t.ex.
> Vo2Max-intervaller, du menar väl att man ska
> köra mer A1-pass för att öka den lokala
> kapaciteten?
>
> /Mattias

Glöm det.
http://www.livestrong.com/article/19469-boost-hemoglobin/

Kolla steg 4 och 5.

Unbelivable - men det funkar...

Supertramp skrev:
> Är detta ett skämt ellet???
> I så fall, ganska roligt! :-)
> Annars vet jag inte vad jag ska tycka.

På vilket sätt skulle det vara ett skämt?

Nej jag förstår att det inte är något skämt. Men det känns lite komiskt nät livestrong.com ger rekommenfationet om hur man kan öka andelen röfa blodkroppar med hjälp av medicinering och blodtransfussioner.

Supertramp skrev:
> Nej jag förstår att det inte är något skämt.
> Men det känns lite komiskt nät livestrong.com
> ger rekommenfationet om hur man kan öka andelen
> röfa blodkroppar med hjälp av medicinering och
> blodtransfussioner.

Min första tanke var också att det var ett skämt =)

Dom säger ju inte direkt att man bara ska medicinera sig om man verkligen har anemi (blodbrist). Rådet är att ta medecin, sen förklarar de vad medicinen skrivs ut för. Såsom jag tolkar det: få en läkare att skriva ut (eller få tag på något sätt) medicim mot anemi. Känns lite oseriöst på nåt sätt.

Step 4

Take prescribed medications that increase red cell production. In patients with anemia, medications such as erythropoiesis-stimulating agents (ESAs) stimulate the body's natural ability to make more red blood cells. If you've been diagnosed with anemia, your doctor may prescribe Procrit, Epogen, Aranesp or one of many other erythropoiesis-stimulating agents available in the United States to treat anemia

Senast ändrad:
Vi kanske ska döpa om den här tråden till "Cykelfarmakologi". Jag startade tråden för att höra hur andra XCM-cyklister kör intervaller, men sen sen halkade vi in på smärtstillande läkemedel och nu är vi inne på EPO mm...

Jag gör ett nytt försök avs intervaller eftersom jag har läst på ännu mer och även testkört några olika "VO2max-varianter" senaste veckorna (se även första inlägget). Vad JAG (dvs inte alls säkert att detta gäller andra) kommit fram till hitills är att "sexor" känns klart bättre än "fyror". Jag testade av div olika skäl 4x4 min med 3 min vila respektive 5x6 min med 2-3 min vila (3 min sista två) så hårt jag orkade, dvs så hårt att jag precis klarade alla intervaller (funkade inte första gången...). Körde båda varianterna tre gånger med 2-3 dgr vila mellan. Det intressanta var att 4x4 kändes klart jobbigare och satt kvar i benen mkt längre än 5x6 trots att jag med 5x6 kom upp i ca 90% av maxpuls sista ca två minuterna av intevall 4-6, medans jag med 4x4 precis kom upp strax över 90% av max alldeles i slutet (typ sista 15 sek) av intervall 3-4. Jag gissar att skillnaderna kan bero på att jag orkar köra med högre intensitet på fyrorna men att jag då "drar på mig mer mjölksyra". Det måste ju vara bättre att ligga klart längre tid på puls kring 90% av max trots att det känns lite mindre slitsamt?! Detta kanske är specifikt för mig, men det vore intressant att höra om ngn har liknande erfarenheter eller synpunkter? Jag tänker i alla fall köra 5x6 min i ett par 3-veckorsblock och se vad som händer med t ex "5-min test" före och efter. Kan erkänna att jag är lite påverkad av att skidåkaren Johan Olsson lär köra mkt 5x6 min så hårt HAN orkar :-)

När jag tränade intervaller förut prukade jag köra en egen variant på 4x4 där jag körde första minuten på ca 25% högre nivå och resterande lite lägre jämfört med en vanlig "fyra". Svårt att göra någon utvärdering om det var effektivare träning men jag låg längre tid på nära maxpuls, vilket själva syftet och iden som jag hade.

JohanAR skrev:
> Vi kanske ska döpa om den här tråden till
> "Cykelfarmakologi". Jag startade tråden för att
> höra hur andra XCM-cyklister kör intervaller,
> men sen sen halkade vi in på smärtstillande
> läkemedel och nu är vi inne på EPO mm...
>
> Jag gör ett nytt försök avs intervaller
> eftersom jag har läst på ännu mer och även
> testkört några olika "VO2max-varianter" senaste
> veckorna (se även första inlägget). Vad JAG
> (dvs inte alls säkert att detta gäller andra)
> kommit fram till hitills är att "sexor" känns
> klart bättre än "fyror". Jag testade av div
> olika skäl 4x4 min med 3 min vila respektive 5x6
> min med 2-3 min vila (3 min sista två) så hårt
> jag orkade, dvs så hårt att jag precis klarade
> alla intervaller (funkade inte första
> gången...). Körde båda varianterna tre gånger
> med 2-3 dgr vila mellan. Det intressanta var att
> 4x4 kändes klart jobbigare och satt kvar i benen
> mkt längre än 5x6 trots att jag med 5x6 kom upp
> i ca 90% av maxpuls sista ca två minuterna av
> intevall 4-6, medans jag med 4x4 precis kom upp
> strax över 90% av max alldeles i slutet (typ
> sista 15 sek) av intervall 3-4. Jag gissar att
> skillnaderna kan bero på att jag orkar köra med
> högre intensitet på fyrorna men att jag då
> "drar på mig mer mjölksyra". Det måste ju vara
> bättre att ligga klart längre tid på puls kring
> 90% av max trots att det känns lite mindre
> slitsamt?! Detta kanske är specifikt för mig,
> men det vore intressant att höra om ngn har
> liknande erfarenheter eller synpunkter? Jag
> tänker i alla fall köra 5x6 min i ett par
> 3-veckorsblock och se vad som händer med t ex
> "5-min test" före och efter. Kan erkänna att
> jag är lite påverkad av att skidåkaren Johan
> Olsson lär köra mkt 5x6 min så hårt HAN orkar
> :-)

Nu är du inne på rätt spår. Det är ju givetvis individuellt och bl.a beroende på fördelningen röda/vita muskelceller. Jag misstänker att en sån som Björgen har mer vita celler (explosiva, snabba, starka) än Johan Olsson som förmodligen har mer röda (sega, uthålliga) - iallafall om man okulärt kollar på kroppskonstitutionen, Johan den klassiskt seniga uthållighetsidrottaren - Marit den moderna uthålliga sprintern.

Det finns säker fler faktorer, men just vilka intervalltyper som passar verkar vara rätt individuellt.

x-d6768382-bcba-4777-82e4-33526e5bdfee1.jpg

En lite kommentar. Om det känns "fel" (dvs "fy fan den här skiten går ju inte, jag dör så förbannat jobbigt är det...") så är det förmodligen rätt. ;-)

Tillbaka
Topp