Bästa (jätte-)billiga elcykeln ?

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har funderat på elcykel ett tag nu som alternativ till bilen, för att ta mig till jobbet. Jag har ca 1,2 mil att cykla enkel väg och det är mestadels grusväg. I första hand vill jag ha en emtb med 27.5 tums hjul för då har jag redan vinterdäck, massa slangar och div reservdelar. Vill inte cykla oassisterat för jag har inte tid och möjlighet att duscha och sådant meck. Vanliga kläderna på är det enda som funkar.

Jag har zoomat in mig på två hojar. Inget fancy men de ska bara ta mig till jobbet. Provcyklade biltemahojen och konstaterade att den gör nog jobbet även om den är rätt trist. Men klingan är enorm, det är riktig tant-tramp-utväxling för extremlåg kadens, så den lär man behöva byta ner..

Biltema

Focus whistler

Fördelen med dessa hojar är att detta är i samma prisklass som ett löst elcykelkit. Men med cykel på köpet. Vill jag så kan jag mao flytta över allt till annan hoj.

Det lutar mest åt focusen då geometrin känns vettigare. Och den har över lag lite bättre komponenter och inte så förbannat stor klinga. Och det är inte biltema. Dessutom är elsystemet enklare. Ingen display, inga krusiduller. Tre assistanslägen, i med batteriet och kör.

Jag vill inte lägga alltför mycket just nu och dessutom vet jag inte om detta kommer långsiktigt funka för mig. Funkar det i säg ett år, då kanske jag kan utöka budgeten, sälja och köpa ny bättre hoj.

Edit 10/3-22: 2 år senare och jag har bara tagit bilen en handfull gånger. Iofs en herrans massa hemmajobb pga pandemin, men i stort sett har jag kört focusen i ur och skur, året om. Helt bekymmersfritt. Riktigt bra köp kan jag konstatera.

Senast ändrad:
Äh. Det blev focusen. Köpte till snordyra sks skärmar också. Får väl lägga upp ett par bilder och en kort recension när den dykt upp.

Plötsligt bestämde sig bilen för att kräkas ut några liter olja. Drar visst en liter olja per mil nu så det är en stadig ström haha. Hoppas på filterhuspackningen. Det var ändå rätt ok timing med mitt elcykelköp tycker jag. Om jag nu bara kunde få hem den också..

Hur långt kommer du på en laddning, har du testat än?
Såg nu att Focusen hade ett eländigt litet batteri, 250 Wh.. de flesta har åtminstone 400 Wh.

Hur långt kommer du på en laddning, har du testat än?
Såg nu att Focusen hade ett eländigt litet batteri, 250 Wh.. de flesta har åtminstone 400 Wh.
Därav billigheten förmodligen. som sagt, 400 eller närmare 500 är inte fel. Även om man inte behöver det för dagliga pendlingen så kommer marginalen med ett större batteri ge längre livslängd på batteripaketet.

Jag har inte så långt så jag prioriterade lågt pris framför räckvidd. Och viktigt var att att hojen är en MTB och att den inte har framhjulsdrift. Focusen tycker jag är rimligt snygg och jag kommer antagligen känna mig hemma på den. Storleksmässigt är den dock aningen för liten. Får se hur det funkar. Har haft en hoj i samma storlek tidigare, så även om jag numera kör större hojar, sitter väl vanan i kroppen. Annars är det ju alltid lätt att helt enkelt byta ram... ?

Nu har hojen anlänt! Är dock förkyld just nu så jag kan inte ta mig ut på en redig tur än. Har bara provkört försiktigt utanför huset och den gör helt klart jobbet.

Det märks att Focus tänkt praktiskt och inte dumsnålat med detaljerna. En trevlig överraskning var t.ex att där sitter en 34t narrow wide klinga. Kvalitetskänsla på det mesta, trots rätt enkla komponenter. Gaffeln är väl lite trist kanske men den får duga så länge. Drivningen beter sig rätt naturligt och krämen man får ut från motorn är i förhållande till min egen arbetsinsats. Typ lite "supermankänsla", om än kanske aningen yxigare än de finare systemen misstänker jag.

Jag är glad att jag köpte denna hoj och inte Biltemas. Biltemas känns ogenomtänkt på många sätt, och lite märklig, och den saknar momentsensor så man kan fuska och trampa hur löst som helst.

För att summera första intrycket så känns denna hoj riktigt väl genomtänkt och för det man betalar är det svårslaget.

20200316_200443.jpg

EN enda knapp ! Inga tramsiga displayer och knappsatser. Enkelhet. Gillar't.
20200316_194624.jpg

Går in jättefeta däck om man vill.
20200316_194707.jpg

HG body (Biltemas har frikrans)
20200316_200729.jpg

Rätt ok cockpit, bortsett från den megalånga stammen. Greppen hade de lätt kunnat snåla in på om de velat men istället möts man av nästan onödigt fina grepp. Det kanske är saker som detta som man betalar för istället för en display på styret.
20200316_200800.jpg

NW klinga samt rätt redig bash/kedjeskydd i aluminium. Trevlig touch på en relativt billig hoj.
20200316_200717.jpg

Senast ändrad:
50 mm stam. Nu känns hojen mer "bekant". Jag sitter ganska så upprätt på den men tycker det är rätt bra när man kör i jeans osv. Så slipper folk se min buttcrack.
10425.jpg

Cockpiten är rätt clean tycker jag. Ska nog ta bort lockoutreglaget då det är totalt meningslöst att låsa gaffeln.
10426.jpg

Senast ändrad:
Körde en liten tur idag för att se hur mycket ström som går när jag kommer köra till jobbet. Körde ca 16 km (har ca 22 tur och retur) och batteristatusen droppade till 4 av 5 pluppar dvs den ligger någonstans mellan 60 och 80%.

Med andra ord bör jag utan större problem klara två turer till och från jobbet på en laddning.

Körde en liten tur idag för att se hur mycket ström som går när jag kommer köra till jobbet. Körde ca 16 km (har ca 22 tur och retur) och batteristatusen droppade till 4 av 5 pluppar dvs den ligger någonstans mellan 60 och 80%.

Med andra ord bör jag utan större problem klara två turer till och från jobbet på en laddning.

Om du tänker dig att ladda så sällan som möjligt, så är det enligt mig ingen bra strategi. Det är bättre att ladda ofta och lite.
Med så pass litet batteri som du har, riskera du att ladda fullt/nästan fullt, samt dra ur det nästan helt, och det sliter ut batteriet i förtid.

Ja jag tror 50-100% är det man i praktiken kommer ligga på. Annars måste jag medvetet avbryta laddningen i förtid och hur lätt är det att komma ihåg sådant. :LOL: Men åtminstone laddar jag inte ur till <20% i alla fall.

Det blir snabbt rutin på hur man laddar, och hur länge man måste ladda. Jag låter alltid batteriet ligga med ca 50% laddning. Innan cykling laddar jag med ungefär hälften av det som jag tror kommer att förbrukas. Vid hemkomst laddar jag sedan upp det till ca 50% igen. Då kommer laddningen att pendla ungefär symmetriskt kring 50%, och jag undviker att komma nära ändlägena. Det är bara när jag cyklar långt (6-20mil) som jag måste ladda fullt. Hittills har jag vid full laddning alltid kommit upp på samma värde för återstående körsträcka, och den har också verkat stämma i praktiken. Så än så länge verkar strategin fungera, ingen lätt mätbar försämring. Batteriet är nu 4 år.

Låter ju fint, de är inte så billiga så varför inte liksom. Ska se om jag kan få till en liknande rutin. Hur många laddcykler är du uppe i?

Fan om nu bara min förkylning kan släppa kroppen så kan jag börja köra lite fort också. Nu har jag legat och fist i ca 20-22 km/h där man får fullt effekttillskott och då blir man inte ett dugg andfådd utan det är som att gå på en rask promenad. Börjar man köra fortare får man ta i mer och mer själv, detta går som gradvis från 22-25 km/h känns det som.

Äh, när jag är frisk ska jag ut med "analoghojen" och köra som satan. Ska bli skönt när jag äntligen snart kan ta ut mig ordentligt. ?

Det tillverkare/återförsäljare kallar laddcykler, avser uppladdning från tomt till fullt. Men det är ju det man vill undvika.
Jag laddar i princip 2 gånger per tur, en före och en efter. Så nu borde jag ligga på närmare 500 laddningar. Men jag har inte räknat. Jag hittade en gång en artikel på nätet där man gjort empiriska experiment på laddbara litiumjon batterier som används i hemelektronik. Det är ju samma typ som sitter i elcykelbatterier, och samma kemi. Slutsatsen var entydig, ladda ofta och lite. Jag skall se om jag kan hitta den, och kanske lite mer, och bifoga materialet till denna tråd.

Samma som med elbilar. De flesta elbilars batteri är inte fullt laddat när den visar "100%" och de har alltid en buffer i nederkant också men det bör elcykelbatterierna också ha. Kör man ett LiIon-batteri helt tomt så tar det skada.

Samma som med elbilar. De flesta elbilars batteri är inte fullt laddat när den visar "100%" och de har alltid en buffer i nederkant också men det bör elcykelbatterierna också ha. Kör man ett LiIon-batteri helt tomt så tar det skada.
Precis. En tesla laddas till 80% normalt och ska man köra långt så kan man gå in i menyerna och säga åt bilen att ladda 100% just den gången. Och kör man förbi 0% så börjar det ticka minusprocent, bilen stannar inte på ett tag. Men det kostar livslängd.

Behöver en el-pendlarcykel snabbt. 18 km till jobbet, bra underlag och en del jobbiga backar. Focusen ser ju bra ut (även om jag inte tänker mig en MTB i första hand) men finns bara kvar i XS och S.

Andra förslag? Kan tänka mig att lägga max 15 tkr.

36 km tur och retur är nog lite på gränsen med focusens batteri, särskilt om det finns en del jobbiga backar på vägen. Möjligen att det funkar bra om du inte kör med full assistans.. Men du kanske ska satsa på något med högre batterikapacitet.

Låt inte din otålighet sätta käppar i hjulet bara. Bättre att vänta en månad och få vettiga grejer. Det är ju ändå rätt mycket pengar.

Hade jag varit du hade jag väntat. Cykeln du kikar på är enormt prisvärd!
Observera att motorn är den lite svagare av Shimanos modeller. Den är på 40 Nm. Den starkare är på 50 Nm. Batteriet är samma på båda varianterna. Vet dock inte om det påverkar cyklingen. En titt på Blocket kan löna sig. Det brukar dyka upp elcyklar med system från Shimano, Bosch och Yamaha för 8-12 tkr.

Observera att motorn är den lite svagare av Shimanos modeller. Den är på 40 Nm. Den starkare är på 50 Nm. Batteriet är samma på båda varianterna. Vet dock inte om det påverkar cyklingen. En titt på Blocket kan löna sig. Det brukar dyka upp elcyklar med system från Shimano, Bosch och Yamaha för 8-12 tkr.
e5000 motorn har en benägenhet att haverera i momentsensorn samt e rätt "trött" jämfört med e6000 o som du säger hellre köpa en lätt beggad med e6000 50nm med hyffsad lätt ram än en ny e5000 på en aptung budgethybrid ram som väger bra mycke mer än de 380 gram som e5000 e lättare

Spelar vridmomentet så stor roll? Du vill ju ändå inte ösa på för fullt eftersom kedjan riskerar att hoppa sig. Enligt spec:en väger cykeln bara 19,8 kg vilket är väldigt lätt för en elcykel. Hade jag haft pengar hade jag absolut slagit till. :) Enda tråkiga med cykeln är att den inte har dämpad framgaffel. Man kan inte få allt. :)

XXL har/hade en White med mittmotor (bafang) för ca 10k om jag inte missminner mig. En vanlig "herrcykel" förvisso med enkla komponenter, men ändå :giggle:

Det kan vara någon av de här motorerna i Elopeden, https://www.xxl.se/velocity-by-whit...a-energy-boost-17-18-19-gul/p/1146590_1_style. eller https://www.xxl.se/velocity-by-whit...eXh_QAnkpnCwRlEK8fBoCgagQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds.

Man kan ju fråga sig varför XXL säljer motorer som kräver specialramar. Ramarna går väl inte att hitta?
Är det pga dålig kvalite i motorerna!?

Crescent har för övrigt köpt Bafang, deras Egoing system är Bafang utvecklade produkter.
Så det borde ju indikera att kvaliten är skaplig. Batteriet har rimlig kapacitet också.

Tillbaka
Topp