Bästa kedjan till MTB?

• Trådstartare Trådstartare mn
  • Start datum Start datum

mn

Ny medlem
Bästa kedjan till MTB?
Idag cyklade jag av min 20 mil använda KMC X10SL, 10-speed kedja, fläkte upp en länk. Lagade den så jag kunde cykla klart men känns som att jag inte litar på den mer. Skitprylar som inte håller längre, tryckte på uppför när det blev fritramp men som tur var trillade jag inte.

Jag har en SRAM XX kassett och SRAM S1400 vevparti. Tyckte inte att KMC kedjan växlade så bra som man kunde önska sig.

Vad ska man välja? Vad är bäst ihop men min kassett och vevparti?

Bästa kedjan till MTB?
Jag har samma kedja på en helt ny cykel som körts mindre än 10 mil. Jag har inte upplevt något kedjebrott, men väl de andra sakerna du nämner; fritramp och växling som lämnar mer att önska.

Har du uteslutit andra eventuella felkällor? Av ren nyfikenhet, vad är det för cykel du har?

Bästa kedjan till MTB?
Trampade på uppför på en stig utan en massa vegetation som kunde fastna i systemet. Sedan knäckte jag kedjan. Gjorde Ingen större analys av övriga felkällor då en länk var uppbänd och kedjan låg på marken. Fritrampet kom naturligt när cykeln saknade kedja :-)

Min analys = kinesisk massproduktion men därvid sedvanlig känsla för kvalitet.

Bästa kedjan till MTB?
Jag har pendlat med KMCs svart/röda DLC (Diamond like coating) ett halvt år. 15% sliten. Magiskt bra. Ett snappt dopp i Xylen/Toluen-badet och tryckluft, 20sec senare är den som ny. Ska du byta bort KMC så är väl det Wippermann du får satsa på.

Bästa kedjan till MTB?
mn skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad ska man välja? Vad är bäst ihop men min
> kassett och vevparti?

Ett crazy förslag så här på kvällningen, en SRAM kedja?

Bästa kedjan till MTB?
Historiskt sett har alltid shimanokedjorna varit överlägsna sram, så de görs nog inte på samma ställe. Min erfarenhet inkluderar inte 10-delat, men på tandemcykeln så brukar kedjorna få bekänna färg rätt snabbt och där kör vi numera enbart 7701. Det är enda kedjan vi inte har slitit av.

Bästa kedjan till MTB?
Har kört KMC X10.93 två säsonger med halvtaskiga kedjelinjer (1x10) och ganska dålig skötsel utan några problem alls. Priset man får betala är att den är tyngre än X10SL, men den ska vara en av de mest slitstarka för 10-delat enligt diskussioner på andra forum.

/David

Tillbaka
Topp