Bästa kedjeoljan 2024/2025 (ej vax!)

Jag har stor erfarenhet av att köra med Finishline grön. Cykelvärdens mest hatade och vax-orderns antites.

Lägg på ett varv. Veva in 50 varv bakåt. Torka av. Cykla. Torka av, Tvätta av ibland. Ny olja trycker ut gammal så trasan blir svart när du torkar.

Du kommer ha en drivlina som går tystare än allt annat.
+1 på FL grön.

Någonting för torra förhållanden har jag aldrig förstått eftersom Sverige.

Viktigt att torka av utsidan för att undvika ansamling av diverse.

För att pysslet det tog att preppa två nya kedjorna med vax ska vara värt klivet från synergetic så ska dom bjuda på evig tystnad, medvind, nedförsbacke och nybakta kanelbullar.

Och då gilla jag ändå att skruva cykel
Det har nog inte med cykelskruvandet att göra, det har att göra med hur ofta man rengör sin cykel. Om man aldrig rengör den => olja bästa valet. Om man rengör den relativt ofta, då kan man tjäna på vaxsmörj för att rengöringsprocessen blir lättsammare, och man måste ju ändå lägga på ny smörj efter varje rengöring.

Det är skillnad mellan vaxbad och vaxsmörj. Vaxbad är ju det som det skrivs om i formutrådarna för det är nördigast och har bäst prestanda, men vaxsmörj är ju en vanlig flaska med flytande lösning som appliceras på samma sätt som kedjeolja. Kräver inte alls samma logistik.

Men man måste förstås innan första applicering göra kedjan helt ren, som är tre dagar i lacknaftebad och en dag i t-sprit. Inte så man behöver stå och titta på burken, man lägger i lacknaftan, kedjan, skakar om och ställer på hyllan till nästa dag och gör om några gånger. Görs helst med ny kedja, tar mer tid med begagnad.

Att konvertera en sällan-tvättad cykel med helsvart geggig drivlina är inte att rekommendera. Vaxsmörjet är för den som är åtminstone lite halv-pedant från början.

Nu var ju TS tydlig med att hen inte ville ha vax…

Själv kan jag bara hålla med Spacekitty, kör vidare med Finishline röda. Funkar utmärkt, lätt att hantera, och kedjan blir inte skitig! Visst, det är en drylube, men cykla i regn är ju en pina så det gör man ändå inte.

Har för övrigt test en säsong med vaxbaserat smörj, Squirtlube. Så mycket kladd och problem har jag aldrig upplevt. Bytte tillbaka till Finishline röda och allt är frid och fröjd igen.

Det har nog inte med cykelskruvandet att göra, det har att göra med hur ofta man rengör sin cykel. Om man aldrig rengör den => olja bästa valet. Om man rengör den relativt ofta, då kan man tjäna på vaxsmörj för att rengöringsprocessen blir lättsammare, och man måste ju ändå lägga på ny smörj efter varje rengöring.

Det är skillnad mellan vaxbad och vaxsmörj. Vaxbad är ju det som det skrivs om i formutrådarna för det är nördigast och har bäst prestanda, men vaxsmörj är ju en vanlig flaska med flytande lösning som appliceras på samma sätt som kedjeolja. Kräver inte alls samma logistik.

Men man måste förstås innan första applicering göra kedjan helt ren, som är tre dagar i lacknaftebad och en dag i t-sprit. Inte så man behöver stå och titta på burken, man lägger i lacknaftan, kedjan, skakar om och ställer på hyllan till nästa dag och gör om några gånger. Görs helst med ny kedja, tar mer tid med begagnad.

Att konvertera en sällan-tvättad cykel med helsvart geggig drivlina är inte att rekommendera. Vaxsmörjet är för den som är åtminstone lite halv-pedant från början.

Silca synergetic efter 15 mil torrt grus. Så svart å geggig drivlina brukar jag inte ha
IMG_0626.jpeg

Grymt rent och fint. Silca synergetic är också toppoljan enligt ZFC (som är typ de enda som gör oberoende tester), och det är rätt stor skillnad olja till olja. En olja som håller länge och man kan sätta på väldigt lite så det inte dras åt en massa grusvägsdamm. Man bör väl rensa fettet från kedjan när den är ny ändå, för det är en damm-magnet.

(Finish Line som många verkar gilla rent anekdotiskt klar sig inte så bra i ZFC:s tester)

Kan vi snälla hålla oss till ämnet olja och inte vax. Finns mängder med andra trådar för vax för er som vill propagera om det.

Kan någon förstå skillnaden nellan synergetic och synerg-E

Varför är det ett e-bike och trainer smörjmedel, och skulle det passa bättre för en pendlare osv? Det är rätt ofta bra rea på den oljan

Kan någon förstå skillnaden nellan synergetic och synerg-E

Varför är det ett e-bike och trainer smörjmedel, och skulle det passa bättre för en pendlare osv? Det är rätt ofta bra rea på den oljan
Smorningen nöts bort fortare när det är högre kraft på kedjan. Därför kan olja hålla kortare tid för en stark cyklist längs en kuperad bana. Elcykel med mittmotor ger en hel del extra kraft på kedjan särskilt vid start från stillastående.

Synerg-E är gjord för att hålla bättre, och klarar då elcyklar bättre, och också vått väder genom att det är en tjockare film rent allmänt. Men den kommer också ha högre friktion än synergetic. Synergetic är lättflytande och kan skvätta lite, därav kanske man inte vill ha den inomhus, utan då hellre en som skvätter mindre, som synerg-E.

Naturligtvis funkar oljorna i alla applikationer, det är bara det att de har olika tradeoffs som passar mer eller mindre bra beroende på applikation.

Jag misstänker att Synerg-E drar åt sig mer damm än synergetic dock, oljor som klarar mer väta brukar göra det. Så är man den som tycker om att hålla sin cykel ren så kan det kanske kännas som synergetic är en bättre tradeoff även om man behöver olja om oftare.

Tyvärr finns ingen oberoende bra wattförlusttester. ZFC testar bara hållbarhet och nötning, med det kan emellertid antas korrolera ganska bra med friktion, och i ärlighetens namn så för de flesta av oss så beror friktionen antagligen mer på hur ren man orkat ha sin drivlina än vilken smorning man valt. Så i praktiken så är det renast drivlina vinner. Tittar man på vad skillnaderna brukar vara i smornings-siffror som slungas runt på internet och gissar utifrån det skulle jag tro att skillnaden mellan Synerg-E och Synergetic på en ren drivlina är kanske ~2 watt.

Senast ändrad:
Smorningen nöts bort fortare när det är högre kraft på kedjan. Därför kan olja hålla kortare tid för en stark cyklist längs en kuperad bana. Elcykel med mittmotor ger en hel del extra kraft på kedjan särskilt vid start från stillastående.

Synerg-E är gjord för att hålla bättre, och klarar då elcyklar bättre, och också vått väder genom att det är en tjockare film rent allmänt. Men den kommer också ha högre friktion än synergetic. Synergetic är lättflytande och kan skvätta lite, därav kanske man inte vill ha den inomhus, utan då hellre en som skvätter mindre, som synerg-E.

Naturligtvis funkar oljorna i alla applikationer, det är bara det att de har olika tradeoffs som passar mer eller mindre bra beroende på applikation.

Jag misstänker att Synerg-E drar åt sig mer damm än synergetic dock, oljor som klarar mer väta brukar göra det. Så är man den som tycker om att hålla sin cykel ren så kan det kanske kännas som synergetic är en bättre tradeoff även om man behöver olja om oftare.
Det var väl typ min gissning, men jag var lite överraskad att inte silca själva har kommunicerat det tydligare någonstans.

Men känns ju som det skulle kunna vara en vettig "wet lube" för kladdigare delen av säsongen och för pendlaren som får stå ute och lida

Njae, tvärt om så är vax som Smoove perfekt om man aldrig tvättar cykeln eftersom kedjan blir självrengörande. Med olja sker en ansamling av smuts som förr eller senare behöver tas om hand.

Att mellanlanda en ny kedja från kartongen till en burk lösningsmedel innan den monteras ser jag som ett rätt marginellt merjobb.

Njae, tvärt om så är vax som Smoove perfekt om man aldrig tvättar cykeln eftersom kedjan blir självrengörande. Med olja sker en ansamling av smuts som förr eller senare behöver tas om hand.

Att mellanlanda en ny kedja från kartongen till en burk lösningsmedel innan den monteras ser jag som ett rätt marginellt merjobb.

Jag får en existensiell kris den här tiden på året (byte vinter till sommar-säsong) varje år angående smorning. Den här tråden och årets påläsning på det senaste (mycket på ZFC) har nästan fått mig att vilja dumpa Smoove och köra Silca Synergetic istället ? , Silca Synergetic är en mycket bra olja för den prestanda-orienterade. Men kanske mest troligt kommer jag falla ned i vaxkokaren.

Med Silca Synergetic skulle jag ändå ta bort fabriksfettet från ny kedja, för det där fettet ligger ju runtom hela kedjan och drar åt sig smuts nåt kopiöst. (Man behöver dock inte vara lika supernoga att få ut allt som är inuti kedjan som när man tänkt använda vax.)

Den enda självrengöring som verkar fungera är just immersive waxing, eftersom man smälter allt vax i ett bad så all skit som ligger inbakad i smorningen inuti länkarna kommer ut. För renhetsperfektionisten är immersive waxing tidsbesparing. För alla andra tidsförlust.

Oljor och flytande vax som man applicerar utan att djuprengöra kejdan har båda samma problem, när man lägger på ny smorning är det som att i ett badkar med jätteskitigt vatten släppa ut några liter vatten och fylla på med några liter nytt. Det är liksom fortfarande väldigt skitigt, bara något lite mindre skitigt. Det går förstås göra en reset och djuprengöra kedjan och börja om från början, men då är det inte så smidigt längre. Så de flesta av oss lever med att det är inbakad skit i smorningen och kedjan har högre friktion och nöts fortare än den borde. Största vinsten med immersive waxing är nog just detta att smorningsproceduren rengör på riktigt.

Sen är det så att även flytande vax bygger upp gunk med tiden, de är inte perfekta. För det mesta mindre än oljor, men Silca Synergetic testar bättre än Smoove (Smoove är en av de värre gunk-byggarna i flytvax-världen ska medges). Nedan en bild på min kassett som jag efter en skitig vintersäsong som vanligt rengjort utan avfettning utan bara med varmvatten, diskmedel och en diskborste, samt manuelltorkat några jobbiga tänder. Det är rätt snabbt och enkelt att komma till den här renhetsgraden, men vissa tänder är ju mörka fortfarande. Det är Smoove vaxrest. Vill man få bort det absolut sista så kassetten ser helt ny ut blir man galen. Det är inte mindre hemskt än med olja om man ska ta det hela vägen till rent-som-nytt.

Kokning kan hjälpa i viss mån (vax smälter), men grejen med flytvax är att de ofta har nån liten mineralolje-komponent i sig, de är inte 100% rent paraffin som de bästa hårdvaxerna, så nån slags avfettning behövs antagligen ändå om man eftersträvar perfektion. Dessutom är en stor one-piece-kassett med plast-bushings som min inte så praktisk att koka.

Hade jag börjat om från sunk-olja idag hade jag gått till Silca Synergetic. Hade jag gått till flytande vax hade jag valt Effetto Mariposa Flower Power Wax, eller kanske ännu mer troligt Silca SS drip som är kompatibelt med hårdvax dit man ändå hamnar förr eller senare. Smoove har många år på nacken nu och är nog sett till de produkter som finns idag lite för gunkigt, och som jag ser det just idag inte tillräckligt mycket bättre än Silca Synergetic för att motivera ett byte till flytvax.

Sorry för mer off-topic, men ändå lite on-topic ändå genom att visa att Silca Synergetic har förmågan att få en flytvaxanvändare som jag att ifrågasätta om flytvax är rätt val. För mig är det helt klart svaret på frågan "bästa kedjeoljan 2024 (ej vax)". 2025 kan det mycket väl vara någon annan.
signal-2024-05-14-094656_002.jpeg

Senast ändrad:
Jag får en existensiell kris den här tiden på året (byte vinter till sommar-säsong) varje år angående smorning. Den här tråden och årets påläsning på det senaste (mycket på ZFC) har nästan fått mig att vilja dumpa Smoove och köra Silca Synergetic istället ? , Silca Synergetic är en mycket bra olja för den prestanda-orienterade. Men kanske mest troligt kommer jag falla ned i vaxkokaren.

Med Silca Synergetic skulle jag ändå ta bort fabriksfettet från ny kedja, för det där fettet ligger ju runtom hela kedjan och drar åt sig smuts nåt kopiöst. (Man behöver dock inte vara lika supernoga att få ut allt som är inuti kedjan som när man tänkt använda vax.)

Den enda självrengöring som verkar fungera är just immersive waxing, eftersom man smälter allt vax i ett bad så all skit som ligger inbakad i smorningen inuti länkarna kommer ut. För renhetsperfektionisten är immersive waxing tidsbesparing. För alla andra tidsförlust.

Oljor och flytande vax som man applicerar utan att djuprengöra kejdan har båda samma problem, när man lägger på ny smorning är det som att i ett badkar med jätteskitigt vatten släppa ut några liter vatten och fylla på med några liter nytt. Det är liksom fortfarande väldigt skitigt, bara något lite mindre skitigt. Det går förstås göra en reset och djuprengöra kedjan och börja om från början, men då är det inte så smidigt längre. Så de flesta av oss lever med att det är inbakad skit i smorningen och kedjan har högre friktion och nöts fortare än den borde. Största vinsten med immersive waxing är nog just detta att smorningsproceduren rengör på riktigt.

Sen är det så att även flytande vax bygger upp gunk med tiden, de är inte perfekta. För det mesta mindre än oljor, men Silca Synergetic testar bättre än Smoove (Smoove är en av de värre gunk-byggarna i flytvax-världen ska medges). Nedan en bild på min kassett som jag efter en skitig vintersäsong som vanligt rengjort utan avfettning utan bara med varmvatten, diskmedel och en diskborste, samt manuelltorkat några jobbiga tänder. Det är rätt snabbt och enkelt att komma till den här renhetsgraden, men vissa tänder är ju mörka fortfarande. Det är Smoove vaxrest. Vill man få bort det absolut sista så kassetten ser helt ny ut blir man galen. Det är inte mindre hemskt än med olja om man ska ta det hela vägen till rent-som-nytt.

Kokning kan hjälpa i viss mån (vax smälter), men grejen med flytvax är att de ofta har nån liten mineralolje-komponent i sig, de är inte 100% rent paraffin som de bästa hårdvaxerna, så nån slags avfettning behövs antagligen ändå om man eftersträvar perfektion. Dessutom är en stor one-piece-kassett med plast-bushings som min inte så praktisk att koka.

Hade jag börjat om från sunk-olja idag hade jag gått till Silca Synergetic. Hade jag gått till flytande vax hade jag valt Effetto Mariposa Flower Power Wax, eller kanske ännu mer troligt Silca SS drip som är kompatibelt med hårdvax dit man ändå hamnar förr eller senare. Smoove har många år på nacken nu och är nog sett till de produkter som finns idag lite för gunkigt, och som jag ser det just idag inte tillräckligt mycket bättre än Silca Synergetic för att motivera ett byte till flytvax.

Sorry för mer off-topic, men ändå lite on-topic ändå genom att visa att Silca Synergetic har förmågan att få en flytvaxanvändare som jag att ifrågasätta om flytvax är rätt val. För mig är det helt klart svaret på frågan "bästa kedjeoljan 2024 (ej vax)". 2025 kan det mycket väl vara någon annan.
Visa bilaga 699097
Jag har alltså kört Squirt sen 2014 och nu senaste två åren gått över till Smoove så är väl medveten om hur det funkar. Vidhåller fortfarande att det är överlägset för oss som inte tvättar cykeln oftare än vi måste jämfört med olja och det blir mest bara gunk om man använder för mycket för ofta.

Smälta och hålla på funkar kanske om man cyklar hemma men är man på resande fot med cykeln längre perioder får det inte krävas någon infrastruktur.

Sen att det kommer nya produkter som är bättre, ja det får man väl utvärdera nästa gång det behöver fyllas på i skåpen.

Men på pendlaren är det Finish Line Grön som gäller sedan många år.

Smoove kan gå länge men då låter det om drivlinan. Jag drar gärna på ett varv för jag ogillar missljud.
Ja precis, jag har nog översmort någon gång nu och då, men jag är inte den som har superkänsla för hur man ska känna på kedjan att den är dags. Så fort jag hör ett minsta kvitter smörjer jag, och utöver det "det känns som det var länge sen sist", men ofta inväntar jag första kvitter.

Oavsett smörjmedel-val jag gör så behöver jag kunna rengöra på rimligt vis, för jag kan inte lita på mig själv att jag alltid kommer lyckas ha exakt rätt mängd smorning. Jag försöker så gott jag kan med "så lite som möjligt", men jag är nog inte alltid så bra på det...

Ja precis, jag har nog översmort någon gång nu och då, men jag är inte den som har superkänsla för hur man ska känna på kedjan att den är dags. Så fort jag hör ett minsta kvitter smörjer jag, och utöver det "det känns som det var länge sen sist", men ofta inväntar jag första kvitter.

Oavsett smörjmedel-val jag gör så behöver jag kunna rengöra på rimligt vis, för jag kan inte lita på mig själv att jag alltid kommer lyckas ha exakt rätt mängd smorning. Jag försöker så gott jag kan med "så lite som möjligt", men jag är nog inte alltid så bra på det...
På tal om rengöra så var jag precis på Clas Ohlson och köpte deras nya detaljborstar. Tror de blir perfekta att använda för att borsta rent drivlinan. För att vara lite mer on topic på tråden så är jag fortfarande väldigt nöjd med Synergetic på min lvg-cykel. Kört ca 25mil i torrt väder och kedjan är knappt smutsig och är fortfarande tyst.

På tal om rengöra så var jag precis på Clas Ohlson och köpte deras nya detaljborstar. Tror de blir perfekta att använda för att borsta rent drivlinan. För att vara lite mer on topic på tråden så är jag fortfarande väldigt nöjd med Synergetic på min lvg-cykel. Kört ca 25mil i torrt väder och kedjan är knappt smutsig och är fortfarande tyst.

Jag kör med en sån Delaval diskborste, mest för att de är så enkla få tag på och har väldigt hög kvalité. Och har man gunk på kassettänderna är det bra att flossa med en gammal t-shirt eller annat bomullstyg. Jag tycker inte borstar funkar så bra där. Det går bra från framsidan, men när man försöker komma åt baksidan av kuggarna så kommer stråna kommer in parallellt med tänderna när man behöver dem från sidan. Då gör t-shirten ett bra jobb istället.

Spretiga och ekriga lättvikts-one-piece-grejer är inte riktigt lika roliga rengöra för det är mindre ytor för borsten (och t-shirten) att vila mot och mer risk att det hugger fast, men har man valt lättvikt får man skylla sig själv antar jag...

Behöver jag rengöra från olja använder jag gärna olja. Sällan men ibland Muckoffs avfettning och varmvatten.

Vax släpper av varmvatten. Ibland lite fönsterputs med lite spånken i.

Nu har Silca tagit fram en tulipanaros som både rengör o vaxar i samma bad.

Nu har Silca tagit fram en tulipanaros som både rengör o vaxar i samma bad.

Nu @Team Joda får väl tråden tillräckligt lång att den får urarta? Det är ju ändå happy... ?

Jag har kikat på StripChip, jag förstår namnet på den men det är lite missvisande för den strippar eller rengör egentligen ingenting. Det funkar bara på en ny kejda, med fabriksfettet på. Den gör sån fancy oleogelation där man på nåt kemiskt vis packar in fettet i långa molekylkedjor (konverterar fettet till samma fasta konsistens som vaxet) så de inte fuckar upp vaxet som det annars gör. Fettet finns emellertid kvar, men sägs inte göra någon skada. Anledningen att det bara funkar på en ny kedja är dels att man inte vill ha skräp med i processen, men mest att oleogelation-processen funkar bara med just fabriksfettet och dessutom måste förhållandena vara hyfsat rätt, får inte vara för mycket eller för lite fett i förhållande till stripchippet, som man måste dosera precis (inte svårt då det kommer i brytblock som en chokladkaka)

Jag tycker produkten är cool och kan nog kanske vara det som faktiskt får en del att till slut ta steget. Men om man är en van vaxare så tror jag inte man kommer köpa den. Grejen med immersion vaxing förutom den låga friktionen är att varje kedja håller typ hur länge som helst, och rengöringen som stripchip tar bort behöver man bara göra en enda gång, när kedjan kommer ur förpackningen. Då tar jag nog hellre traditionell metod och faktiskt strippar kedjan på riktigt. Det som ackumulerar tid under användande är ju omvaxningar, och den processen är precis samma. Det hade varit mer värt för flytvax-användare att slippa göra första tvätten, då kedjorna inte håller lika länge och användarna är mer arbetsskygga, men tyvärr hjälper ju inte stripchip då.

En bättre men tråkigare produkt i sammanhanget tycker jag vore att prispressa färdigvaxade kedjor så när man köper en ny kedja kan man köpa en färdigvaxad istället för en fabriksfettad. Det kan man redan göra, men de kostar typ 800 spänn i dagsläget. Jag tror de kommer komma ned i pris till slut. Det har varit för nischat hittills, men vaxföljet har växt kraftigt senaste åren. (Det är nog inte praktiskt att sälja strippade torra kedjor för flytvax-användare för de skulle rosta på lagerhyllan)

Senast ändrad:
Jag har ny kedja, kassett och bakväxel. Tycker tråden är intressant, men spretar lite. Inget ovanligt för happy iofs.
Jag är i köpa "bra-prylar-för bra-DoUH-av drivlina"-taget. Min kedja är fet och smutsig nu. Kommer att torka av och smörja med det jag har inför dagens cykling.
Rengöring och smörjning. Det är fokus på de två sakerna nu.

Jag har ny kedja, kassett och bakväxel. Tycker tråden är intressant, men spretar lite. Inget ovanligt för happy iofs.
Jag är i köpa "bra-prylar-för bra-DoUH-av drivlina"-taget. Min kedja är fet och smutsig nu. Kommer att torka av och smörja med det jag har inför dagens cykling.
Rengöring och smörjning. Det är fokus på de två sakerna nu.
Ett tips är att rengöra kedjan med grönsåpa. Funkar minst lika bra som de dyra avfettningsmedlen.

Ingen olja men det som hållit min drivlina tystats längst, misstänker att deras Black diamond är minst lika bra.
1715841799215.png

Jag kör RSP Black och gillar resultatet. Betydligt mindre kladdigt än FL grön och presterar bra i tester. Innehåller dock PTFE vilket väl är sådär.
1715843597107.png

Hur tusan ska man hitta rätt olja? Torra dagar, som idag i Stockholm. Denna sida har 46 produkter. Våt går bort idag...resten kan alltså användas.

Hur tusan ska man hitta rätt olja? Torra dagar, som idag i Stockholm. Denna sida har 46 produkter. Våt går bort idag...resten kan alltså användas.
Det var mest dussinoljor där, många har inte så bra rykte bland kedjeoljenördar. Muc off tror jag är en av de som har sämst, all marketing no performance. Typ. Finish Line Dry skulle jag välja bland dussinoljorna om man inte får tag på Silca Synergetic.

Om man inte cyklar särskilt långt är min erfarenhet att en olja gjord för torra förhållanden ändå håller tills man kommit hem. Har hittills aldrig behövt använda olja för våta förhållanden ens när jag kört i våta förhållanden. Som jag antar är att sätt att säga att man cyklar korta turer utan att säga att man cyklar korta turer.

Enda gången jag ser mig själv använda olja för våta förhållanden är om jag ska delta i ett ultradistanslopp och det visar sig regna de dagarna.

Idag finns högpresterande alternativ som saknar PTFE, men man ska ju komma ihåg att kika på innehållsförteckningen. Finish Line Dry jag föreslog alldeles nyss har djävulsteflon så jag tar tillbaka det :oops:.

Om jag förstått det rätt så är mirakelmedlet man brukar ha istället volframdisulfid (tungsten disulfide på engelska), Silca Synergetic hör till de oljor som har det.

I beg to differ.
Varmvatten är dock en bärande komponent i att lösa fetter som t ex olja… och vax.
Sant att varmvatten löser fett. Det är därför t ex spolföretag använder varmvatten med högt tryck för att lösa upp fettproppar. Men själv använder jag kallt vatten direkt från vattenutkastet som jag blandar med grönsåpa i en kedjerengörare. Oljan bokstavligen rinner av kedjan efter ett par minuter. Tar sedan vatten och tvål och allt blir glänsande rent. Vet ej hur det funkar men det gör det!

Senast ändrad:
Råkade köpa Finish Line gröna av mer eller mindre en slump. Orkade inte leta bland alla varianter som finns utan bara klickade hem nåt som jag kände igen. Men helvete va bra den funkar! Tyst och växlar fint som snus.

Körde Squirt innan. Bedrövlig produkt. Knakar så in åt helvete när man trycker på lite.

Stalle

Råkade köpa Finish Line gröna av mer eller mindre en slump. Orkade inte leta bland alla varianter som finns utan bara klickade hem nåt som jag kände igen. Men helvete va bra den funkar! Tyst och växlar fint som snus.

Körde Squirt innan. Bedrövlig produkt. Knakar så in åt helvete när man trycker på lite.

Stalle
Ja, min vaxade knakade igår. Tanken på att gå tillbaka till det som alltid håller slog mig.

Jag har använt Dumonde tech Pro X lite under ca 1 år i huvudsak på lvg. Helt ny kassett och kedjedrev samt hg-901 vid start.
Trots att jag försökt hålla kedjan ren blev slitaget något större än med Squirt. Efter 600 mil är töjningen 0,5% jämfört med Squirts ca 650 mil.

Oljan är tunn och kedjan har torkats ren på överflöd för att minimera mängden smuts på kedja och drivhjul. Kedjan har rengjorts i burk med rengörare var 100:e mil.

Kommer nu prova trenden med hårdvax. Har beställt en påse Silca vax och en extra kedja. Tänker börja med 2 kedjor och se om det är något för mig.

Jag tänker att den här tråden funkar även 2025 trots att rubriken får den att kännas inaktuell.

Jag har i princip alltid kört på finish lines röd på mina cyklar. Ibland grön när det är riktigt grisigt eller saltslaskigt på pendlingsvägarna.

Nu har jag en ny cykel på gång och med det en helt ny drivlina. Jag kommer inte vaxa men är öppen för förslag vad gäller olja. Synergic är ju ett givet val om man tittar på zfc.

Men är det någon här som testat Peaty's Link lube?
1742215896405.webp

Jag tänker att den här tråden funkar även 2025 trots att rubriken får den att kännas inaktuell.

Jag har i princip alltid kört på finish lines röd på mina cyklar. Ibland grön när det är riktigt grisigt eller saltslaskigt på pendlingsvägarna.

Nu har jag en ny cykel på gång och med det en helt ny drivlina. Jag kommer inte vaxa men är öppen för förslag vad gäller olja. Synergic är ju ett givet val om man tittar på zfc.

Men är det någon här som testat Peaty's Link lube?
Visa bilaga 757457
Jag har uppdaterat rubriken!

Jag köpte Synergetic förra året och har bara använt den sen dess. Hittills har jag kommit så långt som ca 600km innan det börjar låta från drivlinan men oftast har jag fått rengöra och lägga på nytt efter ca 400km.

Oljan är dyr men det krävs bara en väldigt liten droppe på varje rulle så den lilla flaskan håller länge och med tanke på hur sällan man behöver fylla på så blir den ändå relativt billig.

Oljan är något kladdig men när jag ser att det blivit lite kladdigt på utsidan av kedjan torkar jag bara av med en gammal trasa eller tvättlappar för att förhindra att det fastnar massa skit på.

Så sammanfattningsvis är jag extremt nöjd med Synergetic! Den gör min drivlina nästan helt tyst och kedjan är inte ens i närheten av att vara utsliten efter de 3000km jag tagit mig hittills.

Jag har uppdaterat rubriken!

Jag köpte Synergetic förra året och har bara använt den sen dess. Hittills har jag kommit så långt som ca 600km innan det börjar låta från drivlinan men oftast har jag fått rengöra och lägga på nytt efter ca 400km.

Oljan är dyr men det krävs bara en väldigt liten droppe på varje rulle så den lilla flaskan håller länge och med tanke på hur sällan man behöver fylla på så blir den ändå relativt billig.

Oljan är något kladdig men när jag ser att det blivit lite kladdigt på utsidan av kedjan torkar jag bara av med en gammal trasa eller tvättlappar för att förhindra att det fastnar massa skit på.

Så sammanfattningsvis är jag extremt nöjd med Synergetic! Den gör min drivlina nästan helt tyst och kedjan är inte ens i närheten av att vara utsliten efter de 3000km jag tagit mig hittills.
Låter strålande. Hur gör du med kedjan när du behöver tvätta cykeln? Jag börjar tveka om vax. Trots minutiös rengöring släpper vanligt vax i blöta. Det händer inte med olja. FL gröna har tagit mgi genom 40- och 60 milare utan problem. Detta trots lopp med misärväder. Jag behöver fortfarande tvätta bort oljan när jag kommer hem.

Låter strålande. Hur gör du med kedjan när du behöver tvätta cykeln? Jag börjar tveka om vax. Trots minutiös rengöring släpper vanligt vax i blöta. Det händer inte med olja. FL gröna har tagit mgi genom 40- och 60 milare utan problem. Detta trots lopp med misärväder. Jag behöver fortfarande tvätta bort oljan när jag kommer hem.
Det finns även synerg-E som marknadsförs som elcykel-olja eller trainer, eftersom den sitter fast bättre på kedjan och ska klara högre tryck. Men från det jag förstod då jag frågade skulle den också vara lämplig som dåligväder-olja eller ifall man generellt bara var okej att ofra 1watt eller 2 motför att slippa smörja kedjan lika ofta

Plus på Synergetic, kört med den ett tag och funkar klart bättre än någon olja jag testat tidigare, torkar av kedjan varje vecka med lite papper, fyller på olja 1 gång i månaden på pendlaren.

Tidigare använde jag bara grönsåpa. Det är dock inte lika effektivt på just Synergetic. För att få bort allt måste jag köra kedjan i kedjerengöraren med grönsåpa ca 4 gånger. Med muc-off drivetrain cleaner räcker det med 1 gång, ibland 2 gånger om den är riktigt skitig. Ska till våren testa Weldtite citrus degreaser också då den är lite billigare än muc-off.
Använder Park tool cm-5.3 till kedjan och borste till kassett och de främre klingorna.

Tillbaka
Topp