Jag får en existensiell kris den här tiden på året (byte vinter till sommar-säsong) varje år angående smorning. Den här tråden och årets påläsning på det senaste (mycket på ZFC) har nästan fått mig att vilja dumpa Smoove och köra Silca Synergetic istället ? , Silca Synergetic är en mycket bra olja för den prestanda-orienterade. Men kanske mest troligt kommer jag falla ned i vaxkokaren.
Med Silca Synergetic skulle jag ändå ta bort fabriksfettet från ny kedja, för det där fettet ligger ju runtom hela kedjan och drar åt sig smuts nåt kopiöst. (Man behöver dock inte vara lika supernoga att få ut allt som är inuti kedjan som när man tänkt använda vax.)
Den enda självrengöring som verkar fungera är just immersive waxing, eftersom man smälter allt vax i ett bad så all skit som ligger inbakad i smorningen inuti länkarna kommer ut. För renhetsperfektionisten är immersive waxing tidsbesparing. För alla andra tidsförlust.
Oljor och flytande vax som man applicerar utan att djuprengöra kejdan har båda samma problem, när man lägger på ny smorning är det som att i ett badkar med jätteskitigt vatten släppa ut några liter vatten och fylla på med några liter nytt. Det är liksom fortfarande väldigt skitigt, bara något lite mindre skitigt. Det går förstås göra en reset och djuprengöra kedjan och börja om från början, men då är det inte så smidigt längre. Så de flesta av oss lever med att det är inbakad skit i smorningen och kedjan har högre friktion och nöts fortare än den borde. Största vinsten med immersive waxing är nog just detta att smorningsproceduren rengör på riktigt.
Sen är det så att även flytande vax bygger upp gunk med tiden, de är inte perfekta. För det mesta mindre än oljor, men Silca Synergetic testar bättre än Smoove (Smoove är en av de värre gunk-byggarna i flytvax-världen ska medges). Nedan en bild på min kassett som jag efter en skitig vintersäsong som vanligt rengjort utan avfettning utan bara med varmvatten, diskmedel och en diskborste, samt manuelltorkat några jobbiga tänder. Det är rätt snabbt och enkelt att komma till den här renhetsgraden, men vissa tänder är ju mörka fortfarande. Det är Smoove vaxrest. Vill man få bort det absolut sista så kassetten ser helt ny ut blir man galen. Det är inte mindre hemskt än med olja om man ska ta det hela vägen till rent-som-nytt.
Kokning kan hjälpa i viss mån (vax smälter), men grejen med flytvax är att de ofta har nån liten mineralolje-komponent i sig, de är inte 100% rent paraffin som de bästa hårdvaxerna, så nån slags avfettning behövs antagligen ändå om man eftersträvar perfektion. Dessutom är en stor one-piece-kassett med plast-bushings som min inte så praktisk att koka.
Hade jag börjat om från sunk-olja idag hade jag gått till Silca Synergetic. Hade jag gått till flytande vax hade jag valt Effetto Mariposa Flower Power Wax, eller kanske ännu mer troligt Silca SS drip som är kompatibelt med hårdvax dit man ändå hamnar förr eller senare. Smoove har många år på nacken nu och är nog sett till de produkter som finns idag lite för gunkigt, och som jag ser det just idag inte tillräckligt mycket bättre än Silca Synergetic för att motivera ett byte till flytvax.
Sorry för mer off-topic, men ändå lite on-topic ändå genom att visa att Silca Synergetic har förmågan att få en flytvaxanvändare som jag att ifrågasätta om flytvax är rätt val. För mig är det helt klart svaret på frågan "bästa kedjeoljan 2024 (ej vax)". 2025 kan det mycket väl vara någon annan.
Visa bilaga 699097