Bästa kedjeoljan 2024/2025 (ej vax!)

Kan man få en kortversion som inte är skriven av en galning, gärna med motsvarande Biltema-produkter eller liknande.
Orkar inte heller läsa den men såhär gör jag med en ny kedja:
-Lägger kedjan i en glasburk och fyller den med muc-off drivetrain cleaner (eller annan degreaser) tills det täcker hela kedjan. Skakar burken en liten stund.
-Låter kedjan ligga i burken i ca 30min.
-Tar ut kedjan ur burken och spolar den i vatten.
-Lägger kedjan i burken igen. Skakar om och väntar 30min till.
-Tar ut kedjan, spolar med vatten, torkar av med trasa och hänger upp. Klart.

Kan man få en kortversion som inte är skriven av en galning, gärna med motsvarande Biltema-produkter eller liknande.
Avfettning/lacknafta 2-3 ggr
36-1616_xl_1.jpg

sedan avsköljning med T-röd/rödsprit
36-0220_xl_1.jpg

Det står förstås mer i kedjevaxtråden, tex

Avfettning/lacknafta 2-3 ggr
36-1616_xl_1.jpg

sedan avsköljning med T-röd/rödsprit
36-0220_xl_1.jpg

Det står förstås mer i kedjevaxtråden, tex
Vad svårt ni gör det för er.

Min Smoove-prep består i att skaka kedjan lite i en burk aceton och sen skölja. Spar burken och skakar ett gäng kedjor i den. Det räcker iaf för att inget klet ska uppstå på kedjan sen vilket räcker för mina skogsmullebehov.

F ö är Smoove sannolikt en av de bästa droppa-på smörjorna på marknaden om ingen släppt något nytt väldigt nyligen. Pluspoäng för applikatorn på flaskan.

Biltema 27-0602 eller 27-0603 fungerar hur bra som helst till en billig peng vad är bättre igentligen har det till 3 cyklar och inget ner oljad fälg eller däck

Biltema 27-0602 eller 27-0603 fungerar hur bra som helst till en billig peng vad är bättre igentligen har det till 3 cyklar och inget ner oljad fälg eller däck
Är du nöjd med den så kör på det👍 Vi som nördar ner oss vill ha något som håller länge och gör så framför allt cykelns komponenter håller längre då det är på många cyklar väldigt dyrt att byta.

Är du nöjd med den så kör på det👍 Vi som nördar ner oss vill ha något som håller länge och gör så framför allt cykelns komponenter håller längre då det är på många cyklar väldigt dyrt att byta.
Med andra ord så smörjer nördarna inte sina kedjor så ofta och troligen så sliter det mera på kedjan.

Jag tänker att den här tråden funkar även 2025 trots att rubriken får den att kännas inaktuell.

Jag har i princip alltid kört på finish lines röd på mina cyklar. Ibland grön när det är riktigt grisigt eller saltslaskigt på pendlingsvägarna.

Nu har jag en ny cykel på gång och med det en helt ny drivlina. Jag kommer inte vaxa men är öppen för förslag vad gäller olja. Synergic är ju ett givet val om man tittar på zfc.

Men är det någon här som testat Peaty's Link lube?
Visa bilaga 757457

Tjena
Kört med deras wet lube sen i somras/höstas och är inte särskilt impad, kladdar igen och drar till sig smuts trots sparsam applicering och avtorkning av överflöd.

För en del år sedan var NFS den ultimata kedjeoljan (med gruppköp på Happy och allt), men det var ett tag sedan man hörde något om den?

För en del år sedan var NFS den ultimata kedjeoljan (med gruppköp på Happy och allt), men det var ett tag sedan man hörde något om den?
Den är dryg och jag är fortf nöjd med den och har kvar en skvätt i en flaska på landet

Nu har jag börjat cykla på min nya cykel. Jag valde att köra med synergetic. En droppe på varje länk, trampa bakåt och torka av osv.

Men. Efter en längre torr runda är kedjan väldigt grusig. Landsväg i göteborgsområdet. Det knastrar när trampar runt när den hänger i mekstället, även efter att kedjan är avtorkad. Det sitter lite smågrus (eller snarare fin sand) här och var på kedjan och därmed även på drev.

Hur skall man handskas med sånt? Jag skall spola av drivlinan strax, tänker att mycket av sanden försvinner med det.

Jag har cyklat i hur många år som helst men har inte haft ett mekställ förrän nyligen. Så jag har aldrig hängt upp en cykel och kunnat känna sånt här tidigare. Förut körde jag med finish line röda och har haft två kedjor som jag växlar mellan.

Kan någon hjälpa mig hur jag skall hantera detta? Vax kanske är bättre och jag har egentligen inga problem att trixa med kejdor men det är (var) något med robustheten i olja som gör att jag inte bytt än. Lite skitigare men det funkar alltid.

Nu har jag börjat cykla på min nya cykel. Jag valde att köra med synergetic. En droppe på varje länk, trampa bakåt och torka av osv.

Men. Efter en längre torr runda är kedjan väldigt grusig. Landsväg i göteborgsområdet. Det knastrar när trampar runt när den hänger i mekstället, även efter att kedjan är avtorkad. Det sitter lite smågrus (eller snarare fin sand) här och var på kedjan och därmed även på drev.
Hur ren, eller tom avfettad, var kedjan innan du smorde den första gången?

För under åtminstone de första turerna tränger en hel del av tillverkningsfettet ut ur kedjan och det kan vara riktigt klistrigt så att mkt skit fastnar på kedjan.
Har du kedjelås på kedjan kan det kanske vara idé att plocka av kedjan och avfetta den i par-tre omgångar med avfettning/lacknafta som innan första gången med smältvax.
Med kedjan kavr på cykeln kan du istället torka av den ordentligt med en trasa fuktad med avfettning, men du kommer antagligen att behöva upprepa det efter mer eller mindre varje tur under en lång tid framöver.
Sedan smörjer du kedjan med din favoritolja förstås,

Låter som den superklistriga fabrikssmörjan som spökar. Jag har kört med frekvent applicering av en riktigt lättflytande olja i början för att få bort det, sedan drar man på något mer långlivat.

Är man trött på skitiga oljade kedjor är det vax som gäller. Efter att ha kämpat en tid har jag fått bättre ordning på vaxet på mina två mest använda cyklar (en gravel och en racer). Med ordning menar ju att jag får doppvaxet att sitta bättre och även tåla lite väta. Jag kör billigaste varianten med två påsar Pingvin syltvax i begagnad kastrull. Får ut ca 30 mil på ett dopp.

Hur ren, eller tom avfettad, var kedjan innan du smorde den första gången?

För under åtminstone de första turerna tränger en hel del av tillverkningsfettet ut ur kedjan och det kan vara riktigt klistrigt så att mkt skit fastnar på kedjan.
Har du kedjelås på kedjan kan det kanske vara idé att plocka av kedjan och avfetta den i par-tre omgångar med avfettning/lacknafta som innan första gången med smältvax.
Med kedjan kavr på cykeln kan du istället torka av den ordentligt med en trasa fuktad med avfettning, men du kommer antagligen att behöva upprepa det efter mer eller mindre varje tur under en lång tid framöver.
Sedan smörjer du kedjan med din favoritolja förstås,
Avfettad, tvättad och otroligt ren. En försiktig droppe synergetic på varje rulle, trampa bakåt 12 varv och sedan torka av. Så jag är lite förvånad att det fastnade så mycket sand på kedjan trots allt.

Jag är beredd att hantera en kedja som blir smutsig men det känns som att slitaget blir påtagligt av att sand och vägdamm mals runt varv efter varv.

Det kanske bara är första turen nu när överflödig olja trycks ur kedjan? Utsidan är lätt att hålla ren med en trasa / våtservetter men mellan länkarna är det ju lite jobbigare. Jag har ingen lust att sitta och topsa mellan varje länk...

Mellan varje länk?
Så här ska riktigt kedjeunderhåll se ut
chainclean01.jpg

https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html

Trist med kedjan,
men det borde förhoppningsvis bli bättre allteftersom vinterns grus o sand regnas bort från vägarna.
Ja, jag blev ändå lite förvånad att det fastnade så mycket skit.

Jag får väl krypa till korset och testa vax. Det är ju inget definitivt, Bara gå tillbaka till olja om jag ångrar mig.

Kan man sous vide:a en burk med vax+kejda förresten? Jag tar mina vaxfrågor vidare i vax-tråden.

Ja, jag blev ändå lite förvånad att det fastnade så mycket skit.

Jag får väl krypa till korset och testa vax. Det är ju inget definitivt, Bara gå tillbaka till olja om jag ångrar mig.

Kan man sous vide:a en burk med vax+kejda förresten? Jag tar mina vaxfrågor vidare i vax-tråden.
Yes, silcas eget vax kommer i en sous-vide påse.

Finns en bild någonstans här på forumet på någon som vaxar sin kedja i sous-vide påse och spritkök

Tillbaka
Topp