Bästa måltidsersättning som mellanmål, vegansk

Borde bli bli blodgivare igen. Hade hb strax under 150 förut och brukade inte få järntabletter ens, nu har jag varit köttfri i många år. Vore kul att se hur det ser ut nu.

Vegetarianer och veganer behöver kosttillskott i typ samma omfång som vanligt folk - dvs. om man äter varierat och med lite omtanke inte alls (förutsatt att man inte undviker berikade produkter täcker upp saker som annars brister, B12 finns inte naturligt i annat än animalier t.ex.).
Precis som allätare är d vitamin något att vara uppmärksam på vintertid framförallt eller om man inte är i solen utan solkräm (som blockar för kroppen egna D vitamin process).
Essentiella fettsyror / Epa /Dha blir knepiga om man inte äter fet fisk så där kan det vara befogat med tillskott / odlade algprodukter.

Sen är det mycket en fråga om kvantitet. Eftersom vegetariska proteinkällor inte är fullvärdiga så kan man behöva tänka på att komplettera olika källor så man täcker behovet genom att de olika källorna har kompletterande aminosyresammansättningar. Samt att man tar upp proteinet sämre så man rekommenderar runt +10% mer protein än för köttätare men det är inte svårt att nå.

Riskerna kommer ofta först vid låga energiintag, äter man bara 2000 kcal är det svårare att få i sig mängden som krävs än om man äter 3000 kcal då mer mat automatiskt ger mer vitaminer och mineraler. Dessa principer gäller ju även allätare men man får vara lite mer vaksam som vegan då som sagt vissa näringsämnen helt enkelt inte finns naturligt i växtriket.

Jag har ju överlevt hittills iaf så... men man kanske skulle kunna bli lite piggare o snabba på återhämtningen efter träning lite, vad vet jag.
Då behöver du nog mer "spännande" piller som inte säljs över disk
Eller det kanske rent av behövs
epogen.jpg

Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
Trolls gonna troll
Jag håller till stor del med dig, jag som har varit vegetarian hela livet och inte gillar "köttsmaken" blir ibland lita less på att allt ska smaka, se ut och lukta som kött. Detta gör ju till slut att det inte kommer finnas helt vanliga "vegetariska" rätter kvar utan bara en massa köttsubstitut
Förstår inte riktigt problemet. Förut fanns det knappt några vegetariska halvfabrikat att köpa. Nu finns det massor och dessutom kan du ju fortfarande laga alla rätter som du tidigare kunde laga.

Varför krångla till det, banan är underskattat.

Tack och hej leverpastej, det här blev mitt sista inlägg på Happy. Allt har sin tid.

// Edit: Svar till Rattnalle: Kan inte påstå att jag blev upprörd, snarare besviken på det något inskränkta debattklimatet ibland. Att ifrågasätta varför det finns veganska "köttsubstitut" och deras benämningar som för tankarna till animalisk korv och kött var tydligen alltför OffTopic för att följa riktlinjerna här.

Men i andra trådar spårar det ju ofta ur från grundfrågan på ett Happy-typiskt sätt utan att folk blir särskilt ifrågasättande som du och några fler nu verkar bli. Inom detta ämne verkar det vara mycket känsligt när man som nyfiken och undrande icke-vegan framför lite funderingar och åsikter. Ber om ursäkt om det störde diskussionen.

Till sist vill jag bara tillägga att det inte var den här tråden som fick mig fatta beslutet att lämna Happyride. Edit slut. //

Ajö.

Senast redigerad av en moderator:
Varför krångla till det, banan är underskattat.

Tack och hej leverpastej, det här blev mitt sista inlägg på Happy. Allt har sin tid.

Ajö.
Du dyker in i en tråd med ett rätt tydligt och specifikt ämne. Avviker från det och ifrågasätter på en nivå som ungefär motsvarar "Varför ber du om köpråd för en landsvägscykel? Det är ju såååå tråkigt att cykla landsväg." Sen blir du upprörd över att bli ifrågasatt?

Vad missar jag?

Jaja. Den här tråden fick hursomhelst mig att testa Mëttas chokladvariant. Superpraktisk och dessutom förhållandevis god produkt som jag i fortsättningen kommer se till att alltid ha en påse av på jobbet.

Att vara vegetarian eller vegan är en livsstil med ett förhållningssätt till bla. kostens etiska värde, men utan att gå in för djupt så vill jag förtydliga att en vegetarian inte bör äta några animaliska råvaror, i sin grund inga animalier alls, precis som en vegan.
Angående alla sk. köttsubstituter som nu finns i överflöd är såklart inte skapta för vegetarianer eller veganer, utan den marknaden har skapats för att debatten finns med klimatsmart, etiska råvaror etc. bolagen vill skapa sig en grön stjärna med pluspoäng, marknaden med dessa köttsubstituter är till för den stora massan som kanske har dåligt samvete, eller på riktigt vill skapa sig en mer miljövänligare vardag utan att helt släppa köttets smaker. Jag säger inte att dessa sojakorvar som smakar som en dålig hotdog är fel, utan tvärtom, vegetariska livsmedelsindustrin har skapat en konkurrens till köttets förädlingsmarknad vilket är bra ur många aspekter.

Förövrigt brukar jag steka mig pannkakor (veganska funkar också) och dagen efter fylla dem med det som är gott och finns i kylskåpet, perfekt som mellanmål på jobbet.

Testat både Huel, Plenny, meta och ComFoo senaste tre åren. Tycker Huel's håller mättnaden bäst, plenny har alltid varit billigast när det krisat med pengarna och ComFoo är dyrt men rena rama lyxen. Ångrar lite att jag prövade för lider lite varje gång jag dricker någon av de andra nuförtiden. Saknar dock deras Hallonsmak som inte varit i lager på ett tag.
OP när jag var yngre brukade jag mix havregryn med proteinpulver och ha med mig på roadtrips, seden var det bara att blanda i lite vatten så var maten färdig :D

Testat både Huel, Plenny, meta och ComFoo senaste tre åren. Tycker Huel's håller mättnaden bäst, plenny har alltid varit billigast när det krisat med pengarna och ComFoo är dyrt men rena rama lyxen. Ångrar lite att jag prövade för lider lite varje gång jag dricker någon av de andra nuförtiden. Saknar dock deras Hallonsmak som inte varit i lager på ett tag.
OP när jag var yngre brukade jag mix havregryn med proteinpulver och ha med mig på roadtrips, seden var det bara att blanda i lite vatten så var maten färdig :D
Beställt plenny, tänkte beställa huel men kom av mig…
Har ni några referals så lägg upp dom här så kan väl alla spara en slant. Inget mig emot iaf.

Tips på bästa proportionerna havregryn/proteinpulver/vatten? ?

Tips på bästa proportionerna havregryn/proteinpulver/vatten? ?
Tyckte bästa mixen blev 2-1
Gjorde alltid 1,5kg åt gången, 1kg havregryn (Gyllehamars 1kg) sedan 500g Protein (myprotein)
Använde alltid chokladsmaken, men går säkert med andra.
Blandade sedan ut det 2dl med 400ml vatten :) Kör du typ 200ml vatten blir det mer som en snabbgröt, vilket också går utmärkt att käka med sked.
Mer eller mindre samma som många av dessa måltidsersättningarna.

Ja? Lunch på stan är väldigt mycket mer pengar för durumvete och ljumna grönsaker i för mycket olja.

Ersätter för min del inte en vällagad matlåda utan att jag inte hinner äta lunch alls :)

Jag har ingen kod tyvärr
du får köpa hur dyrt havremjöl och ärtproteinisolat du vill. men om en är en sån som letar rabatter på havremjöl och ärtproteinisolat så skulle jag bara köpa storpack av havremjöl och ärtproteinisolat och blanda ihop.

Ja, perfekt för det. Blandar med lättmjölk istället om jag vill ha lite extra kalorier och protein.

Om jag tränar på lunchen på jobbet så är det perfekt för mig, hinner dricka på vägen tillbaka från omklädningsrummen till min plats :-) eller istället för skräplunch när jag saknar lunchsällskap. Har 2 skopor pulver i shakern på morgonen och sen fyller jag bara vatten och skakar om jag behöver "äta".

Jämfört med att köpa en färdiglunch för 125-150 kr är det billigt också.

Kan "skicka vidare" en inbjudan så du (och jag!) får 300 kr rabatt så som jag fick av Jonatan F :-)

Fascinerande hur väl det fungerar som nödlunch, blir inte mätt men slutar vara hungrig och blir inte hungrig särskilt snabbt heller.
Ja det är en klart intressant känsla av intehungrigmenintemätt som infinner sig.

Perfekt om man ska ut och göra nåt direkt efter jobbet också, man köper sig ett par timmar extra.

Testar huel nu för att få koll på kalorierna. Har varit svårt att ta tag med barn +annat.
Visar sig att min vanliga frukost också är knappt 400 kcal så kör vidare på det men shake till lunch.
Tanken är att med 800 fram till 17:00 så kan jag äta ordentligt på kvällen.

Det mättar ett tag men 12 till 17 är tufft i alla fall 1h.

Ready To Drink kostar 197+pant på costco(fråga inte) så har inte kollat upp nåt annat än...så klart vettigare med pulver.

Det är typ så jag använder det, istället för lunch speciellt om jag annars äter själv. Om jag tränar på lunchen behöver jag komplettera med ngt annat.

Comfoo är snäppet godare men det är för att det innehåller socker istället för fusksocker tror jag.

Det är typ så jag använder det, istället för lunch speciellt om jag annars äter själv. Om jag tränar på lunchen behöver jag komplettera med ngt annat.

Comfoo är snäppet godare men det är för att det innehåller socker istället för fusksocker tror jag.
Kollade comfy efter att ha läst här. 2.3g sockerarter. Tror det ligger nära huel men comfy har mer av kalori från kolhydrat totalt verkar det som.

Jag prioterar nog mättnadskänsla högst och då tror jag på så lite kol som möjligt. Ska jag fortsätta får jag väl vara öppen för att testa lite olika..... men är lite såld på RTD nu.

Jag har faktiskt bara kört med Huel black. Äter inte kött så jag tänkte att extra protein är bra.

Sen är det kanske lite olika produkter, Body Science verkar vara mera utpräglat bantningspulver mer än fullvärdigt när det kommer till övrigt näringsinnehåll?

Kostar RTD bara 17 spänn på Costco? Minst 50 på Ica.

Nu sitter jag här och slurpar i mig ett paket snabbnudlar igen. En kort lucka mellanlandning mellan jobb och cykeltur. Varken orkar eller hinner riktigt fixa något vettigare utan brukar bli nudlar, nåt vitt fluffigt bröd som råkar finnas över på jobbet och i bästa fall en näve jordnötter eller två. Det känns som onödigt mycket tomma kalorier, dessutom inte så mättande i längden. Nån form av måltidsersättning borde väl vara bättre både ur näringssynpunkt och med lite mer balanserat innehåll för att hålla sig mätt en liten stund. Dessutom praktiskt att ha stående både hemma och på jobbet.

Syftet är alltså inte att ersätta några fullständiga måltider utan bara förbättra kvaliteten på mellamålen.

Men vilken då? Tänkte mig kanske primärt shake eftersom det går lätt att göra olika mycket av.

Vegansk
Tillräckligt vettig sammansättning (dvs inte massa socker)
Gärna ge lite mättnadskänsla
Sk1tveganaky snabbnudlar Hahaha hade jag ätit något sådant bland vegan folket i Falköping hade jag både blivit Flådd &Lynchad Hahaha OmG

Oberoende av det,

Det finns fler alternativ.

Verkar vara 8% kol, vilket inte är keto men det brukar det folket lösa med smör i kaffet.

Jag har faktiskt bara kört med Huel black. Äter inte kött så jag tänkte att extra protein är bra.

Sen är det kanske lite olika produkter, Body Science verkar vara mera utpräglat bantningspulver mer än fullvärdigt när det kommer till övrigt näringsinnehåll?

Kostar RTD bara 17 spänn på Costco? Minst 50 på Ica.
Ja, jag har förstått att man ska skilja på complete meal och ersättning som i "very low cal". Beroende på hur man räknar så kvalar kanske inte body science in. I tabellen så har jag räknat på näring per 400Kcal men ser nu att en portion är 110Kcal.

Osäker på om det spelar roll eller om jag bara kan trycka 100g istället för 30.
Jag har inte kommit längre än att 1 Arla Proteinshake = nästan 0 mättnad medan 1 huel = ok-ish.

Jag äter ju kött och mer om jag ska gå ner i vikt så där är ju pulver en grej för planeten utan tvekan. Ready To drink är så klart inget bra för miljön däremot.

Jag är ny på just förnedringen Costco så vet inte om det är tillfälligt men 12st Huel kostar 197+ pant och black 297(eller nåt). Normalt ska det kosta typ 629.
Den ena finns bara i chocklad och den andra bara i vanilj så kanske tyder på att det inte är ordinarie sortiment.

Med det sagt så har jag minskat övervikten från 100 pannor till 85 mycket med hjälp av Huel och att äta en liten skål kvarg istället för en påse chips till kvällsmat :-). Har alltid legat runt 95 kg annars vilket egentligen inte är nån övervikt det heller men klart mindre underhudsfett nu.

Edit: Mera muskler också efter 6 månaders styrketräning 2-3 ggr / vecka gör nog sitt till med

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp