Bästa motor placering på en El-cykel?

Vid inköp av en El-cykel för vanligt bruk T&F jobbet t.e.x. ser jag en klar fördel att motorn är inbyggd i bakhjulet. Fördelar som jag har upptäckt på min cykel Specialized Turbo är bla.
1. Vikten från motorn skapar en gyro-effekt som gör att cykeln blir väldigt stabil vid användning.
2. Vidare skapas en roterande effekt i bakhjulet som bibehåller farten, m.o. man behöver inte trampa så hårt vid framfart på slät väg.
3. På min cykel sitter batteriet inbyggd i främre ramröret, vilket ger en vikt mer centralt i cykeln vilket är en stor fördel till skillnad om batteriet sitter monterad på pk-hållaren.
4. Om batteriet monteras på pk-hållaren blir cykeln mer känslig och instabil vid kurvtagning.
5. Sedan bör alla elcyklar vara utrustade med hydrauliska bromsar fram och bak med tanke på den tyngre vikt än en cykel utan el-assistans!

Vad har ni för uppfatting i detta ärende?

Central och låg tyngdpunkt är bäst. Roterande delar ska väga så lite som möjligt och ”ofjädrad” vikt ska minimeras. Det blir då en mittmotor med växlarna inbyggda i motorn ?.

Jag ser för och nackdelar med båda. Har kört absolut mest med motorn i bakhjulet. Tycker det funkar kanon men det kan vara bökigt med en sån liten grej som att laga en punka. Jag gillar att motorn inte driver ”på kedjan” och således inte sliter ut kedja + drev.
en fördel med mittmotor förutom att tyngdpunkten hamnar bra är att man lätt kan ha en uppsättning extrahjul med dubbdäck som man rel lätt kan byta till.

Bakhjulsmotor på en pendlare är definitivt en fördel på en brukshoj då det avlastar drivlinan, som då håller betydligt längre. Kedjan lär man aldrig köra av.. Dock vågar jag inte uttala mig om tålighet mot väder och vind jämfört med t.ex mittmonterat. Bakhjulsmotorer är ju oftast kinagrejer. Min bafangmotor har iofs klarat hällregn utan att ta in vatten i själva motorhuset, men bodyn är dåligt tätad.

En nackdel med motorn bak, är att cykeln blir extremt baktung, särskilt om man har pakethållare med väskor på. Å andra sidan ska man ta sig fram, det är ju egentligen allt. Min hoj är kittad för att kunna ta någon skogsstig ibland om jag känner för det, men den är inte så himla rolig i terräng pga all bakvikt.

Mittmotor alla dagar i veckan.

Elcykelpendlar sen sju år. Haft en elcykel med motor i bakhjulet och tyckte det var helt värdelöst. Svårt vid punka och vinterdäcksbyte, hög ofjädrad vikt så det blir mycket smällar eller så får man snigelköra över alla kanter och sånt, klen på accelereration och klättring pga att den inte utnyttjar växlar, märklig balans i cykeln generellt och allmänt trög, tung och seg att cykla på pga all roterande massa. Kan nog inte komma på något bra alls. Jag tyckte väl att ett normalt cykelvevlager och sånt var en aning ”stummare” på den ett bra sätt då den första Bosch jag hade var lite konstig med sin utväxling i vevpartiet. Men de två senaste Bosch har varit perfekta där också.

Verkligen mittmotor. Alla elcyklar med laglig 250w motor jag testat har varit klena i branta backar. Bosch mittmotor som jag har på pendelcykeln nu är grymt mycket starkare.

Men drivlinan kan ju inte hålla speciellt länge på en pendlare med mittmotor? Eller väger fördelarna upp det ökade slitaget/unferhåll/kostnader?

Det verkar vara en en vanlig föreställning att drivlinan slits snabbare på en elcykel med mittmotor. Drivlinan på min elcykel med mittmotor håller lika länge (under likvärdiga förhållanden) som mina icke elassisterade cyklar. Har nu kört ca 1000 mil på min 8-delade kedja. Den är dock pensionsfärdig, och jag brukar inte byta förrän kedjan börjar hoppa över kuggar.

Mittmotor med lång stänkskärm fram!

Jag har kört 500+ mil på samma kedja (halva vägen till jobbet är grusväg) Den är fortfarande fräsch så jag har inte märkt att drivlinan slitits för mycket iaf.
Sen har jag köpt Squirt kedjesmörj "speciellt anpassad för elcykel". Kan det vara hela hemligheten...

Men drivlinan kan ju inte hålla speciellt länge på en pendlare med mittmotor? Eller väger fördelarna upp det ökade slitaget/unferhåll/kostnader?
Med tanke på att många elcyklar har 8-delat, inklusive min, så är ju slitdelarna nästan gratis. Har inte behövt byta något på min efter typ 500 mil heller.

Tillbaka
Topp