Bästa MTB däcket?

Bästa MTB däcket?
Jagar det ultimata däcket för för XC! Kör oftast då det är torrt o hårt problemet är att det är kustnära bana med mycket vass flintasten o rikligt med havtorn! Punktering är ett gissel, ena dagen är däcket uppskuret på sidan nästa dag en havtornstagg!

Så nu vill jag ha tips på det ultimata däcket för just dessa förhållanden! Superbra punkaskydd både på sidan o slitbanan!

Gärna Tubeless Ready o dim. 29x2.25!

Bästa MTB däcket?
Jag kör Vittoria Barzo med skinwall nu men sidorna på dom känns väldigt veka, tror dom kan skäras upp lätt. Bra grepp och rull annars. Körde Maxxis Ardent/Ikon innan och dom känns mer välbyggda.

Bästa MTB däcket?
Havtornstaggarna löser du med att köra tubeless. Annars är det väl att du behöver något med lite fetare casing än vanliga xc däck. Vad kör du idag?

Bästa MTB däcket?
Det väger som minst 795 gram och finns väl inte så smalt heller. Men visst rullar det väl hyggligt, men inte blir det XC inte.

Rekon finns väl med EXO men inte så lätt.

Räcker inte Snakeskin? Vad kör du just nu?

Bästa MTB däcket?
Det låter som du vill ha ett däck med täta dobb och kraftiga sidodobb. Bekymret är att du då väljer bort lättheten och snabbrullat, tuff casing eller inte är en viktfråga, jag tror nog du får välja ett däck med vikt runt 800-1000 gr om du ska få med dina krav på ett ultimat däck, om nu det ultimata däcket finns?

Bästa MTB däcket?
Jag tror motsatsen mot Konsensus, ingen konsensus alls alltså....
TS verkar vilja ha ett dh-däck utan dobb. Som jag ser det får vi bortser från "xc", TS behöver ett så lättrullat däck som är möjligt fast det har en tuff casting. Dh-casing, supergravity, double defence eller liknande casing kombinerat med semislick.

Bästa MTB däcket?
Jag tror motsatsen mot Konsensus, ingen konsensus alls alltså....
TS verkar vilja ha ett dh-däck utan dobb. Som jag ser det får vi bortser från "xc", TS behöver ett så lättrullat däck som är möjligt fast det har en tuff casting. Dh-casing, supergravity, double defence eller liknande casing kombinerat med semislick.
:-D Möjligen TrailBoss Tough/Fast Rolling , det finns i 2,25. Hade WTB haft kvar Riddler 2,25 med tuff casing så hade den nog klarat måttet.

Bästa MTB däcket?
Det väger som minst 795 gram och finns väl inte så smalt heller. Men visst rullar det väl hyggligt, men inte blir det XC inte.

Rekon finns väl med EXO men inte så lätt.

Räcker inte Snakeskin? Vad kör du just nu?

Rekon Exo 29/2.25 är 670 gram, det är väl lätt för en däck med starka sidovägor. Annars finns det också Ikon i 2.2 som väger 640 gram (enligt spec).

Men som Valhalla_ skrev, är tubeless lösningen till punkor, eller funkar det inte för dig? När jag hade bytt till tubeless glömde jag att byta vätskan. Efter ett halv år var den torkad och fick jag på en kort tur flera håll från torn in min däck bak, Specialized Grid, inte bästa punkaskydd, men inte dålig heller. Hem fyllde jag på med ny vätska och efter tre sekunder var alla hål tätt.

Bästa MTB däcket?
Rekon Exo 29/2.25 är 670 gram, det är väl lätt för en däck med starka sidovägor. Annars finns det också Ikon i 2.2 som väger 640 gram (enligt spec).

Men som Valhalla_ skrev, är tubeless lösningen till punkor, eller funkar det inte för dig? När jag hade bytt till tubeless glömde jag att byta vätskan. Efter ett halv år var den torkad och fick jag på en kort tur flera håll från torn in min däck bak, Specialized Grid, inte bästa punkaskydd, men inte dålig heller. Hem fyllde jag på med ny vätska och efter tre sekunder var alla hål tätt.

Vet inte varför jag skrev Rekon när jag hade Ikon i huvudet. Det är en ok vikt men ändå lite tungt (XC) i absoluta tal, oavsett väggar, imho.

Bästa MTB däcket?
Vet inte varför jag skrev Rekon när jag hade Ikon i huvudet. Det är en ok vikt men ändå lite tungt (XC) i absoluta tal, oavsett väggar, imho.

Vad kör man som lättare XC däck? En Racing Ralph har nästan samma vikt. En Ikon utan Exo är 60 gram lättare, så lite men inte mycket lättare. Undvika punkor är väl värd 60 gram.

Men behövs virkligen tuffare sidoväggar? Som jag skrev går torn även genom mina föstarkta stig däck, men vätskan tättar alla hål snabbt.

Bästa MTB däcket?
Vad kör man som lättare XC däck? En Racing Ralph har nästan samma vikt. En Ikon utan Exo är 60 gram lättare, så lite men inte mycket lättare. Undvika punkor är väl värd 60 gram.

Men behövs virkligen tuffare sidoväggar? Som jag skrev går torn även genom mina föstarkta stig däck, men vätskan tättar alla hål snabbt.

Ett lätt däck väger som mest runt 500.
Vad som är värt beror på tillfälle.

Jag tror inte det behövs mer än max snakeskin eller grid.
Specialized är mina favoriter.

Bästa MTB däcket?
Snakeskinn funkar bäst för mig bland XC däcken . Även om man kan otur och skära sönder ett sånt första rundan också.

Bästa MTB däcket?
Ett lätt däck väger som mest runt 500.
Vad som är värt beror på tillfälle.

Jag tror inte det behövs mer än max snakeskin eller grid.
Specialized är mina favoriter.

Viste inte att Specialized gör 500 grams däck. Köpte just Specialized däck som väger lite mindre och lite mer än 1 kg.
Men med 500 får man ingen Grid, eller?

Bästa MTB däcket?
Specialized Fast trak fram 635gr något mindre punkaskydd Maxxis Rekon Race bak 800gr mer punkaskydd, båda 2,3 härlig kombo?

Bilagor

• B9D99C9B-6637-449A-8606-234FE9EF9958.jpeg
    B9D99C9B-6637-449A-8606-234FE9EF9958.jpeg
    52.7 KB · Besök: 88
Tillbaka
Topp