Bästa mtb kameran? Sony actioncam vs gopro

per_a

Ny medlem
Det ser ut som om sony har steadyshot vilket verkar funka bra för mtb:

Har nån testat denna o jämfört med tex gopro hero 3 ?

Jag har *väldigt* begränsad erfarenhet av GoPro. Jag har bara kört ett par rundor på Mallis med lånad kamera, men de turerna räckte för att jag skulle döma ut GoPros fästen. Hopplöst pilliga och dessutom vibrerade kameran kraftigt om vägen var dålig. Därför ville jag ha en kamera med standardfäste för stativ så man kan köpa ett seriöst fäste eller bygga ett eget.

Så jag handlade en Sony, eftersom den har standardfäste. Dessutom billig: under 2kkr för modellen med inbyggd WiFi. Tänk dock på att de fästen som följer med i lådan är rätt värdelösa för cykling, så ett annat stativ krävs nästan.

Jag har inte hunnit prova kameran så mycket än, men första testen visar att bildstabiliseringen funkar utmärkt.

/Dag

Det jag tycker är avgörande är skakreduceringen.. finns det i contour lr gopro. Mtb filmer tenderar att bli lite skakiga

Här är en film jag spelade in ikväll med Sonyn fastsatt på styrstammen. Solen var på väg ner, så det var ganska mörkt i skogen. Youtube-konverteringen gjorde bildkvaliteten markant sämre, men filmen visar tydligt att skakreduceringen är riktigt bra. Det skakar och slår nåt gräsligt på Vidingsjöbanan, men det syns knappt!

Detta är f.ö. till stor del den bana vi använder på ML12h! Anmäl er nu, så kan ni ha såhär skoj i 12 timmar :) http://www.ml12h.com

/Dag

+1 på Contouren,har väldigt smart form och kan placeras i olika vinklar och för att få bilden åt rätt håll så vrider man bara runt linsen lätt.finns massor av fästen http://www.actioncameras.se/varumarken/contour-kameror/contour-fasten
Contouren finns i en mängd varianter och den som vi har i familjen är den billiga Roam som jag tror har utgått och ersatts med Roam2.Länken nedan är till min något halvgalna dotter som filmat med Roamen nu i i vinter när dom kör Downhillskate i Skåne,tycker den filmar väldigt bra för en billig peng.

Mikael

deadmeat skrev:
-------------------------------------------------------
> Contour...

Här är en film ifrån i vintras filmad med min contour roam2. Fästet på hjälmen höll inte för ett mindre fall i nästan -20 grader. Så en polare fick hålla i kameran istället.
Kvalitén är svajig pga youtubes skakreducering. Sen gick min kulspruta sönder, kanske det sämsta med hela klippet.

Dyra fästen tycker jag är det enda minuset med kameran.

Sen är det bara plus
slimmad design
vattentät utan någon extra kameralåda.
Batteritiden.
inget standbyläge som suger batteri, bara en stor lättmanövrerad av/på-knapp.

Senast ändrad:
Har en GoPro HD Hero 2, som jag är nöjd med. Dock ingen film att bjuda på för tillfället.

Ville dock mest påpeka att det finns bra skakreducering i flertalet redigeringsprogram också, t. ex. CyberLink PowerDirector eller plugin till VirtualDub. Alltid trevligt att ha det direkt i kameran iofs..

Har en kompis som har en Panasonic han är nöjd med. Har inte kollat in den så jag kan säga något om fästen osv. Det han köpte den för var främst att du kör den med telefonen som skärm och att kamera är en liten enhet med sladd till "huvudenheten".

Har inte hunnit cykla något med min Gopro än men har fått för mig att om man kör med hjälmfäste eller sele och därmed har kameran på kroppen så blir det mindre skakigt?

Tillbaka
Topp