Bästa multiverktyget?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa multiverktyget?
Hur långt är ett snöre...ja jag vet:-) Nu är det doch så att jag har tröttnat på att släpa runt på det ganska bra men allt för tunga multiverktyget från Clabbe i sjön. Tänkte köpa nytt. En liten investering jag tänkte gå grundligt tillväga med researchen inför. Därför nu denna poll:

- Vilket är ditt favoritverktyg?
- Bästa vikt/prestanda?

Själv funderar jag på Crank Bros 17 som inte verkar innehålla så mkt onödigt på sina 186gr.
För övrigt har jag alltid med mig min SOG multitång på längre turer.

//Oscar

Bästa multiverktyget?
Jag gör ett CB 17, funkar kanon de få gånger jag har behövt det. Ett bra val skulle jag säga.

Bästa multiverktyget?
Kör med ovan nämnda CB 17 och är nöjd. Har de flesta funktioner man behöver, det enda jag saknar är väl egentligen integrerade däcksavtagare. Stabilt och lättanvänt. Kjedjebrytaren funkar bra.

Bästa multiverktyget?
Jag har använt mitt verktyg *mycket*. Särskilt kedjebrytaren, vilken enligt mitt förmenande är bättre än många "stationära" jag använt. Vilket verktyg? Jo- ett topeak 16. http://www.topeak.com/products/tool_009.html

HEXUS16-2.jpg

Edit: La till bildlänk

Senast redigerad av en moderator:
Bästa multiverktyget?
En polare lånade mitt multiverktyg och tog med sig det när han flyttade till Usa. Tack för den passningen...

Det var litet, hade lösa däcksavtagare, fungerande kedjebrytare och låg i ett litet neoprenfodral. Kommer inte alls ihåg vad det hetta. Var kanske ett Topeak men jag är osäker.

Fast det man använder är insexnycklar, däcksavtagare och kanske en kedjebrytare. Jag tycker man får mycket bättre ergonomi med en riktig insexnyckel än med någon som sitter på ett multiverktyg.

En sådan här kör jag med:
307603_X_2004-06-30_113640.jpg

men det var inte alls svar på din fråga :)

Bästa multiverktyget?
Det enda jag har att invända mot Topeaks verktyg är att fodralet inte på något sätt är särskilt hållbart. Efter någon månad sticer ett insexhuvud ut, nästa månad nästa insehuvud..Men jag har ett verktyg som inte längre verkar säljas så jag vet inte om det är bättre fodral nu. Mitt är tvådelat och inte utfällningsbart.

Bästa multiverktyget?
CB 19 har ett aplyxigt metallfodral.

multi19.jpg

CB är bra sånär som på att jag tycker att härdningen är lite dålig. Det går att runda de små insexorna lite väl enkelt.

Däcksjärn är en grej som är bra för vissa kombinationer av däck och fälg. Har man vikbara däck brukar de inte behövas.

Bästa multiverktyget?
Jag kör med en topeak alien 23 men vill ha en "Topeak McGuyver" (bara för namnet)
Alien 23 har bra kvalle på alla verktyg i ett kompakt format så den rekommenderas...

Bästa multiverktyget?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Fodral?
>
Ja, det följde med ett nylonfodral och en strap. I början satte jag fast den under sadeln men när fodralet började gå sönder så vågade jag inte det längre. Verktyget är som sagt ett tvådelat Topeak Power 21 med 2 lösa däcksplast samt kedjehållare när man bryter kedjan. Jag kollade nyss på Topeaks hemsida men det verkar inte som om de säljer detta - för övrigt helt utmärkta - verktyg längre.

2444lrg671.jpg

Bästa multiverktyget?
Johan S skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fodral?
> >
> Ja, det följde med ett nylonfodral och en strap.

Jaha, vi talar om olika verktyg.

Din - Min
2444lrg671.jpg
HEXUS16-2.jpg

Bästa multiverktyget?
Tack för alla initierade svar.
Skit det där att CB funskar m härdningen. Man kan ju köpa en juste härdad skruvmejsel på BEMA för en 10:a. Gnäller för att samma sak hände med spårmejseln på min CO-lågbudget.

CB 17 gäller trots allt som huvudalternativ men JLarssons Topeak 16 känns trovärdig med sina 160gr. Vad den saknar är möjligen ekernyckel som CB17 har.
Jonas:
- Är den stabil? (lite flex när man mot förmodan måste ta i någon gång;)
- Är det Ok härdning i verktygsspetsarna?

Enl mitt förmenande ska ett multiverktyg helt sakna prylar man inte behöver. Vidare ska det vara så lätt att man utan att tveka kan ha det t ex i en ryggficka på tröjan.
/Oscar

Bästa multiverktyget?
Fjärdebrunn skrev:
> CB 17 gäller trots allt som huvudalternativ men
> JLarssons Topeak 16 känns trovärdig med sina
> 160gr. Vad den saknar är möjligen ekernyckel som
> CB17 har.
> Jonas:
> - Är den stabil? (lite flex när man mot förmodan
> måste ta i någon gång;)
> - Är det Ok härdning i verktygsspetsarna?

Stabil som fan (jag var tvungen ;)
Min har hållt i ett par år nu, den har varit dränkt i lera, mosad banan, energigel och annan skit. Funkar fortfarande. Sen har den ekernyckel också :o Kolla den löstagbara gaveln... två ekernycklar med olika storlek, varav den ena passar mina hjul :)

Bästa multiverktyget?
JAg kör med cb-17 och är väldigt nöjd. fixat allt från kedjor till lösa skruvar.
Jag hade Topeak Power 21 tidigare men kedje brytaren gick i två delar (själva huvet gick av) när jag skulle fixa kedjan, kanske att jag hade nån måndags ex, men man fick förlorat förtroende för den.

Bästa multiverktyget?
Mattias L skrev:
> Kolla, en sådandäringa som johan hittade bild på
> var det ju jag hade...
>

Men det var inte jag som lånade den:-) För övrigt har min två ekernycklar men jag har aldrig haft "nöjet" att använda dem i verkliga livet så jag vet inte hur de funkar.

Bästa multiverktyget?
Den funkar :) Använde den i fält en tidig vår för snart två år sedan (kanske var tre med)...

T2 (TnT och frost tobias) använde kedjebrytaren under HappyBBQ riden förra året.

Bästa multiverktyget?
Lånar en 10år gammal tråd då jag kört med CB 17 och CB 19 i + 10 år som rekommenderas här i tråden.

Men vilket multiverktyg är bäst 2025?

Det jag tycker brister i CB 17/19 är att verktygen är så korta. Man kommer därav inte åt alla skruvskallar på cykeln. Tips på bästa multiverktyget med längre verktyg?

Jag saknar också tips på en LÄTT tång. På Rando släpar jag runt på en Leatherman Skeletool CX. Den är helt ok. Men tung, 141g. Finns det någon svinlätt liten tång som är bra?

Bästa multiverktyget?
Lånar en 10år gammal tråd då jag kört med CB 17 och CB 19 i + 10 år som rekommenderas här i tråden.

Men vilket multiverktyg är bäst 2025?

Det jag tycker brister i CB 17/19 är att verktygen är så korta. Man kommer därav inte åt alla skruvskallar på cykeln. Tips på bästa multiverktyget med längre verktyg?

Jag saknar också tips på en LÄTT tång. På Rando släpar jag runt på en Leatherman Skeletool CX. Den är helt ok. Men tung, 141g. Finns det någon svinlätt liten tång som är bra?
Jag gillar Topeak Mini 18+. Bra kedjebrytare.

Bästa multiverktyget?
Jag är helt sketanöjd med

Den är så bra att jag använder hemma för cykelmeck fast jag har finverktyg.
Inte billigt, men grymt bra, sen att man får en användbar moment "nyckel" med är kalas.

Bästa multiverktyget?

Inte billigt, men grymt bra, sen att man får en användbar moment "nyckel" med är kalas.
Jag testade lösa bits i skogen en gång..

Vilka skruv är det m19 inte når? Jag tycker den klarar allt på mina cyklar även om ispec-skruven är på gränsen.

Bästa multiverktyget?
Vilka skruv är det m19 inte når?
Den når inte skruvarna för bakväxeljustering. Bakväxeln är i vägen (Sram Force 1)
Den når inte heller skruven som fäster reglaget på bocken.
Jag testade lösa bits i skogen en gång..
Jo, helt klart en utmaning. Annars såg Silca’n smutt ut.

Gissar att man får kompromissa. Som med allt annat inom cykel. Det verkar ju helt omöjligt att ha pryl som täcker hela behovet:-)

Bästa multiverktyget?
Bästa verktyget i år skulle jag säga Daysaver är. Litet lätt men känns väldigt bra och de jag skulle köpa om jag skulle köpa något nu.
Annars kör jag oftast ett billigt SKS Tom 7 om jag inte kör en cykel med Specializeds Swatverktyg på :)

Bästa multiverktyget?
Jag gillar fortfarande min One Up EDC pump med verktyg skarpt. Hygglig pump för mtb och gravel, verktyg, kedjetång, extra quicklink, salamikit, däckavtagare och multitool.

Men precis som med SWAT-verktyget är bristen att insexorna blir så korta att det är svårt att komma ut när det är många saker på hojen som aerobars mm.

Sen skulle jag också vilja ha en vanlig mejsel respektive stjärnmejsel med - inte så vanligt på cykelskruvar, men förvånansvärt ofta dyker det upp ett behov när man är på resande fot i något annat sammanhang och då är det gött att ha.

Funderar starkt på att köpa en Lezyne Micro Floor Drive som resepump nu när det är tubeless på alla cyklar och då skulle verktygen kunna vara separara. Daysaver så ju rätt nice ut faktiskt.

Denna var ju rätt smutt:

Nice att kunna fästa på ramen men hade velat ha något mer smutsskyddat.

Bästa multiverktyget?
Som multitool är Gerber Dime Micro fjuttig och lätt men duglig tång och en liten kniv. Står sig slätt när man behöver bända och bryta ordentligt. Släpar på den mest för den tången och saxen.

Har också någon superlätt multitool med ibland alltför korta insexor men tar med ett par lösa för svåråtkomliga ställen.

Bästa multiverktyget?
Det här är min absoluta favorit. Tydligen köpte Gerber rättigheterna till tillverkningen. Tyvärr är mitt försvunnet. Hade både skiftnyckel, ekernycklar, insexor och en hylsa till bulten i vevpartiet. Fanns en titanvariant också!

700x543_Cool Tool, stainless.webp

Bästa multiverktyget?

Den såg fin ut! Tyvärr inte en "all in one" lösning då man fortfarande behöver ha med en massa annat jox.
Just nu kör jag oftast EDC kompletterat med lösa långa insexor 4mm och 5 mm och ibland 2 eller 2,5 eller vad det nu är på växlarnas stoppskruvar.

Men Silca kitet såg klart tjusigt ut.

Bästa multiverktyget?
I verkligheten kör jag ett litet paket med Park Tool-verktyg (AWS-10) tillsammans med deras minsta kedjebrytare och några lösa torxnycklar.

Bästa multiverktyget?
Svaret är att ha med sig multipla multiverktyg:

- OneUp EDC
- Fix it Sticks Multitool Cycling
- Leatherman Skeletool

Ibland lyckas jag sticka iväg en bit från hemmet utan de två senare (EDC:n sitter ju alltid på cykeln), men jag känner mig alltid lite naken då. Jag önskar jag skojade och levde ett enklare liv.

Bästa multiverktyget?
Tack för tipset, en sådan får nog sättas på inköpslistan.
Köpte en Gerber Centerman för diverse användningstillfällen utöver cykling. Men den väger i klass med ett hangarfartyg och har rätt mycket "onödiga" funktioner, så den blir liksom inte med på cykelturerna.
Jag köpte precis en Skeletool & bit set.
Det finns lite olika versioner, jag tog den enklaste.
Edit: Skeletool, Skeletool RX, Skeletool CX. Skeletool KB/KBX har bara kniv

Senast ändrad:
Bästa multiverktyget?
Tack för tipset, en sådan får nog sättas på inköpslistan.
Jag har för mig jag kör CX-varianten, minns inte riktigt vad som skiljer mot icke-CX, men men.. Ffa har jag haft användning av tången (t. ex. för att dra loss en kejda som satt fast sig rejält mellan klinga och ram, samt dra loss/fast trilskande ventilkäglor), och en vass kniv har också varit bra att ha då och då, t. ex. tälja till grillpinne på grillcykelturer.

Sen har jag läst om folk som slipat till tångens käftar så den även passar för att t. ex. öppna kedjelås, men det ska ju gå att göra med ett snosnöre om det kniper, så den biten har jag skippat (och har verktyg för det i OneUp EDC).

Tillbaka
Topp