Sixten Fors sa:
DanielNerhed sa:
Fel storlek (Large) och för dyr vid 9500 kr.
Två gafflar, en 100 mm och en 150 mm där båda har fel längd, med 100 mm blir markfrigången för låg (pedalerna slår i backen), vid 150 mm blir slaglängden onödigt lång för en HT och Ø32 mm Reba är för klen för att funka bra som 150 mm gaffel för den typen av terräng där man kan tänkas ha nytta av 150 mm gaffel, tillsammans med dina 90 kg. Standard 130 mm är rätt och mer lagom för cykeltypen och ramens geometri, den Ø32 mm
2019 RS Sektor RL DebonAir som sitter standard är styvare än Reba och passar cykeln mycket bättre.
Trista Scott-hjul med 25 mm fälgar och usla ekrar (oreducerade 1,8 mm) som brukar gå av, många har problem med dessa Syncroshjul. Ful färgsättning med orangea Syncrosdetaljer. Däcken som följer med
Rapid Rob Active är riktiga skitdäck i sämsta gummi, värda 100 kr st. Sentier 29VR originaldäck från Maxxis (2018) eller Schwalbe (2019) är mycket lyxigare
Magic Mary AddixSoft fram och helt ok
Nobby Nic Addix DD bak.
Att modifiera gaffel, byta hjul och däck till vettiga prylar kan kosta 5000 kr till, utöver de 9500 kr som du redan betalat för cykeln ovan.
En ny
2019 Sentier 29VR i XL för 12000 kr är en bättre cykel och en mycket bättre affär där Du som köpare har flera års garanti på komplett ny cykel.
Sluta snåla! Köp
rätt cykel från början och betala vad det kostar! Det blir billigast så.
Jag som har annonsen gjorde ekvationen:
Scott cykel 15500kr.
Plocka av alla delarna från Scotten
Köp av Vitus ram 2200kr(när jag köpte den)
Bygga ihop
En extra reba gaffel
=9500kr.
Tyckte det var ok pris.
Man får pruta.
Min tanke att min var ett roligare alternativ till:
https://www.chainreactioncycles.com...9-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173161 för 9999kr. (deore 10 delad, recon gaffel, kinaskit nav)
Du jämför min med den för 12000. Men det är okej, för jag tycker min motsvarar den med.
Gällande gaffeln så förstår jag inte riktigt problemet. Sektor, Recon och Reba har båda 32mm gaffelben eller? Att sänka fjädringsvägen från 150-130mm för att den skall kunna bli "säker" för någon på 90kg kostar 600kr med ett kit?
Reklamation av hjulen får du jättegärna länka till om Scott gått ut med någon officiell återkallning eller gärna specifika fall där folk fått dem reklamerade och vad man i så fall fått dem ersatta med. I så fall är det kanske något jag har rätt till att få utbytt.
De hjulen som följer med på dina vitusar hittar jag bara info om att det är wtb i29 fälgar(bredare än syncros fälgarna, men lika enkelt tillverkade), hittar inte infon om det är Chris king eller dt240 nav som sitter på...eller är det noname/kt kina nav som sitter där?
Gällande däcken, nej de är inte så roliga, och där är det konstigt att man inte får med svindyra däck när det är en instegscykel, hade kunna tänkt mig Nobby nick 2.35-4 med bra casing t.ex.
Garanti på ram gäller från chainreactioncycles.
Garanti på judygaffeln gäller när det är en kopia av orginalkvittot på cykeln.
Garanti på reba gaffeln finns, ett år gammal, ett år garanti kvar.
Ditt resonemang med att orange inte matchar mörkblått är ju en personlig sak, tycker din i grunden skitsnygga röda Santa cruz förstörs med rosa ergon handtag och damcykelsadel. Men, det är ingen dealbreaker för mig, dock är det enklare att topsa bort de orangea syncrosdekalerna med bensin, än att topsa bort din sadel och handtag.
Så om vi då tar allt detta i åtanke och att jag jämför min cykel med vitusen för 9999kr så vad borde mitt pris vara?
Jag tänker mig att det är en skitnajs instegscykel, som får in dig i mtb:ens underbara värld, du behåller och uppgraderar den eller köper något dyrare och värre.
För nu framstår min som ett superklipp.
Köp min för 9000kr. Sälj judygaffeln för en tusing, sälj hjulen med däck för en tusing.
Då har man lagt ner 7000kr totalt.
Du lägger 600kr genom att köpa ett 130mm kit till Reba gaffeln
Då kan du bygga ett par hjul via actionsports för ca 5000kr
Och då har du en Vitus Sentier med bättre gaffel och hjul än den du länkade för 12000kr Samt att du har garanti på ram, gaffel och hjul.
MVH/ Daniel