Bästa nya mtb runt 8-9k

Bästa nya mtb runt 8-9k
Örjan Lax sa:
Absolut, helt enig i allt. MEN det motsäger ju inte att man KAN köpa en cykel utan boost, och använda den som den är i originalutförande utan uppgradering i flera år. Man MÅSTE INTE byta hjul eller ram eller gaffel på en ny cykel efter ett halvår bara för att "alla andra" på Happy gör så. Fast det kanske kräver starkt psyke att stå emot grupptrycket i enduro- och Öhlins-trådarna... :)

Tjena!

Men man döööör av QR, brant gaffelvinkel och raka styrrör. Varje gång jag cyklar får jag åka ambulans för min cykel är inte godkänd någonstans förutom koniskt styrör.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Köper du en cykel i den här prisklassen så är det dags att byta cykel igen innan du får för dig att byta hjul, gaffel osv. Den första cykeln är bra för att lära sig vad man vill ha och inte.
Jag köpte en cykel i samma prisklass förra vintern. Det blev en Trek x-caliber 8. Den dög alldeles utmärkt, jag hade till och med väldigt roligt med den.
IMG_20180803_221426_94132460_dialog.jpg

Jag fastnade för sporten och efter ett halvår så valde jag att sälja Treken för en betydligt mer påkostad cykel som hade allting jag saknade på min första cykel.

Hur som helst så är Vitus cyklarna det mesta prisvärda alternativen för dig.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Kolla också på specialized pitch som borde gå att få för de pengarna, efter att ha provat några sånna är jag helt klart imponerad. Gaffeln känns helt ok, helt ok däck, bra bromsar och skön geometri. Sen är det så klart kompromisser med qr och square vevlager, men det går faktiskt alldeles utmärkt att cykla med.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Jag köpte en Trail 3 som Örjan tipsar om ovan för ca två månader sedan, den har den "hatade" 141-QR bakaxeln som väldigt många andra "märkescyklar" i den prisklassen men det kan jag leva med då den bockade av det mesta man "behöver" på en ny cykel. Den är viktmässigt lite i överkant men jag är än så länge nöjd. Tycker den är kul att cykla på. Betalade 7900 för den och tyckte jag fick mycket cykel för pengarna.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
moros sa:
Jag köpte en Trail 3 som Örjan tipsar om ovan för ca två månader sedan, den har den "hatade" 141-QR bakaxeln som väldigt många andra "märkescyklar" i den prisklassen men det kan jag leva med då den bockade av det mesta man "behöver" på en ny cykel. Den är viktmässigt lite i överkant men jag är än så länge nöjd. Tycker den är kul att cykla på.
Javisst, och själv cyklar jag en Cannondale Cujo (27,5Plus) sedan snart ett år, i allt från krispig vinter till heta sommardagar, som också har den "totalt värdelösa" 141-QR låtsas-boost bak, men den håller än trots ganska hård körning, och det går jättebra att ta av och montera på hjulet utan att något exploderar eller spricker upp i 666 beståndsdelar! :D

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Boost fram och bak gör livet enklare och har lägst kostnad (LCC, TCO etc.).

Boost 15x110 mm TA fram och 12x148 mm TA bak är den standard som gäller för mtb-ramar, gafflar och hjul sedan ett par år tillbaka och den standard som är minst framtidsosäker. Att köpa något annat för att spara någon hundralapp idag är den dålig affär, det man köper "billigt" är redan obsolete och saknar andrahandsvärde. Det är billigare att köpa rätt = boost fram/bak.

Flera ggr per vecka får jag pm/mail från folk som vill "uppgradera" sina hjul från annat än boost till boost för att de bytt ram, gaffel etc. vilket kostar meningslösa pengar.

Samma sak med mtb-fälgar smalare än 25 mm och gafflar med rakt styrrör. Obsolete och saknar marknadsvärde. Alltså osmart att köpa nytt.

Ny på detta så behöver lite förklaringar..

*Boost - ?
*QR - ?
*Geometri, hur vet jag vad ”bra” geometri är? Ledtrådar att kolla efter?

Bästa nya mtb runt 8-9k
DanielNerhed sa:
Ny på detta så behöver lite förklaringar..
*Boost - ?
*QR - ?
*Geometri, hur vet jag vad ”bra” geometri är? Ledtrådar att kolla efter?
Boost är Ø15 mm x L=110 mm genomgående axel fram och Ø12 x L=148 mm genomgående axel bak. Och inget annat.

QR är förkortning för Quick Release, vilket traditionellt betyder att cykeln har öppna drop-outs istället för stängda. Man behöver inte dra ur axeln för att lossa hjulen, man behöver bara öppna dem lite. En QR-axel är Ø5 mm. QR-axlar är omodernt, det sker ingen utveckling på QR, inga moderna gafflar, ramar, hjul har öppna drop-outs för QR-axlar. RockShox som gör bra gafflar har slutat med allt annat än 15x110 mm.

Längden (navbredd) på QR axlar är 100 mm fram, 130 mm bak (lvgcyklar), 135 mm (mtb och andra cyklar med skivbroms) eller 141 mm (nyare snikmtbcyklar med skivbroms).

hub.png

Bra geo? För mtb innebär det ofta ett ändrat förhållande mellan längd på sadelrör (kortare) i förhållande till reach (längre). Flackare vinkel på styrrör och brantare sadelrör. Längre hjulbas.

Bilagor

• kub.png
    kub.png
    315.5 KB · Besök: 204
Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
QR-axlar är omodernt, det sker ingen utveckling på QR, inga moderna gafflar, ramar, hjul har öppna drop-outs för QR-axlar. RockShox som gör bra gafflar har slutat med allt annat än 15x110 mm.
Nja inte riktigt, va? :)

RockShox har fortfarande ett gäng QR-gafflar som 2019-modell:
RockShox 30 Silver 29" TK Coil 100 https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-30-silver-29-tk-coil-100-poploc-730577
RockShox Recon RL 29" Solo Air 100 https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-rl-29-solo-air-100-730582
RockShox 30 Gold RL 29" Solo Air Tapered https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-30-gold-rl-29-solo-air-tapered-730563

Bästa nya mtb runt 8-9k
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
QR-axlar är omodernt, det sker ingen utveckling på QR, inga moderna gafflar, ramar, hjul har öppna drop-outs för QR-axlar. RockShox som gör bra gafflar har slutat med allt annat än 15x110 mm.
Nja inte riktigt, va? :)

RockShox har fortfarande ett gäng QR-gafflar som 2019-modell:
RockShox 30 Silver 29" TK Coil 100 https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-30-silver-29-tk-coil-100-poploc-730577
RockShox Recon RL 29" Solo Air 100 https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-rl-29-solo-air-100-730582
RockShox 30 Gold RL 29" Solo Air Tapered https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-30-gold-rl-29-solo-air-tapered-730563
Det där är inte nya gafflar, det är reservdelar till gamla cyklar :)

Bästa nya mtb runt 8-9k
Bästa nya mtb runt 8-9k
Bästa nya mtb runt 8-9k
DanielNerhed sa:
Örjan Lax sa:
Här https://www.tritoncycles.co.uk/mountain-bikes-c1/hardtail-c17/trail-3-mountain-bike-2018-p18959 är en med Rock Shox Judy BOOST-gaffel, konat styrrör, 68,5 graders gaffelvinkel, 2x11 SLX-växlar, WTB i23-fälgar (i smalaste laget men det "får gå") och Shimano M425-bromsar.

Endast ca 798 Euro = ca 8200 SEK (frakt på 588 SEK tillkommer)

Till och med nedsatt till 699 nu..
Nej, det är pund -> £

Bästa nya mtb runt 8-9k
DanielNerhed sa:
Örjan Lax sa:
Här https://www.tritoncycles.co.uk/mountain-bikes-c1/hardtail-c17/trail-3-mountain-bike-2018-p18959 är en med Rock Shox Judy BOOST-gaffel, konat styrrör, 68,5 graders gaffelvinkel, 2x11 SLX-växlar, WTB i23-fälgar (i smalaste laget men det "får gå") och Shimano M425-bromsar.
Endast ca 798 Euro = ca 8200 SEK (frakt på 588 SEK tillkommer)
Intressant, vad säger Sixten då??
Nästan 9 K eller mer om man får betala får betala Svensk moms? Cykeln är väl nästan ok. Trist med QR bak och 2x drivlina.

Sixten säger fortfarande Vitus Rapide eller Sentier 29VR https://happyride.se/forum/read.php/1/3443301/3443336#msg-3443336 som är några hundringar dyrare men mer pang för pengarna.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Nästan 9 K eller mer om man får betala får betala Svensk moms?
Nej, jag tror inte det. Jag provade att lägga i varukorg (se bild ovan) och det lades inte på någon svensk extra moms. Så cirka 8800 SEK med frakt verkar det som. Triton kanske ännu inte kommit upp i den omsättning mot Sverige som ger ändrad moms.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Nej, jag tror inte det. Jag provade att lägga i varukorg (se bild ovan) och det lades inte på någon svensk extra moms. Så cirka 8800 SEK med frakt verkar det som. Triton kanske ännu inte kommit upp i den omsättning mot Sverige som ger ändrad moms.
Betalning sker i pund, £749,99 inkl frakt = 8825 kr. Min bank (ICA Banken) lägger på 1,5% i avgift för växling på MasterCard = 8957 kr. Som jag avrundar till nästan 9 K.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Betalning sker i pund, £749,99 inkl frakt = 8825 kr. Min bank (ICA Banken) lägger på 1,5% i avgift för växling på MasterCard = 8957 kr. Som jag avrundar till nästan 9 K.
Ja men gruskorn hit och dit... Fortfarande under budget max 9000 kr! :)

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:

Kan detta vara något tror du?

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=69586

Bästa nya mtb runt 8-9k
DanielNerhed sa:
Fel storlek (Large) och för dyr vid 9500 kr.
Två gafflar, en 100 mm och en 150 mm där båda har fel längd, med 100 mm blir markfrigången för låg (pedalerna slår i backen), vid 150 mm blir slaglängden onödigt lång för en HT och Ø32 mm Reba är för klen för att funka bra som 150 mm gaffel för den typen av terräng där man kan tänkas ha nytta av 150 mm gaffel, tillsammans med dina 90 kg. Standard 130 mm är rätt och mer lagom för cykeltypen och ramens geometri, den Ø32 mm 2019 RS Sektor RL DebonAir som sitter standard är styvare än Reba och passar cykeln mycket bättre.
Trista Scott-hjul med 25 mm fälgar och usla ekrar (oreducerade 1,8 mm) som brukar gå av, många har problem med dessa Syncroshjul. Ful färgsättning med orangea Syncrosdetaljer. Däcken som följer med Rapid Rob Active är riktiga skitdäck i sämsta gummi, värda 100 kr st. Sentier 29VR originaldäck från Maxxis (2018) eller Schwalbe (2019) är mycket lyxigare Magic Mary AddixSoft fram och helt ok Nobby Nic Addix DD bak.

Att modifiera gaffel, byta hjul och däck till vettiga prylar kan kosta 5000 kr till, utöver de 9500 kr som du redan betalat för cykeln ovan.

En ny 2019 Sentier 29VR i XL för 12000 kr är en bättre cykel och en mycket bättre affär där Du som köpare har flera års garanti på komplett ny cykel.

Sluta snåla! Köp rätt cykel från början och betala vad det kostar! Det blir billigast så.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
DanielNerhed sa:
Två gafflar, en 100 mm och en 150 mm där båda har fel längd, med 100 mm blir markfrigången för låg (pedalerna slår i backen), vid 150 mm blir slaglängden onödigt lång för en HT och Ø32 mm Reba är för klen för att funka bra som 150 mm gaffel för den typen av terräng där man kan tänkas ha nytta av 150 mm gaffel, tillsammans med dina 90 kg. Standard 130 mm är rätt och mer lagom för cykeltypen och ramens geometri, den Ø32 mm 2019 RS Sektor RL DebonAir som sitter standard är styvare än Reba och passar cykeln mycket bättre.
Trista Scott-hjul med 25 mm fälgar och usla ekrar (oreducerade 1,8 mm) som brukar gå av, många har problem med dessa Syncroshjul. Ful färgsättning med orangea Syncrosdetaljer. Däcken som följer med Rapid Rob Active är riktiga skitdäck i sämsta gummi, värda 100 kr st. Sentier 29VR originaldäck från Maxxis (2018) eller Schwalbe (2019) är mycket lyxigare Magic Mary AddixSoft fram och helt ok Nobby Nic Addix DD bak.

Att modifiera gaffel, byta hjul och däck till vettiga prylar kan kosta 5000 kr till, utöver de 9500 kr som du redan betalat för cykeln ovan.

En ny 2019 Sentier 29VR i XL för 12000 kr är en bättre cykel och en mycket bättre affär där Du som köpare har flera års garanti på komplett ny cykel.

Sluta snåla! Köp rätt cykel från början och betala vad det kostar! Det blir billigast så.

Jag ska köpa någon av dessa och vill att du redovisar vilken som är bäst, inte några andra utan bara mellan dessa får du välja :)

https://www.cyclerepublic.com/orbea-mx-10-29er-men-s-mountain-bike-2019.html

https://www.jibo.se/bianchi-cyklar/bianchi-kuma-291-2018

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten: vad är det som gör att du är så kritisk till gammaldags qr i denna prisklass? Är det i huvudsak;
1. Icke framtidssäkert, dvs jobbigt vid ev hjulbyte på samma ram?
Eller
2. Signifikant sämre cykelupplevelse från sadeln, tex ökat flex eller liknande?

Annat?

Bästa nya mtb runt 8-9k
Nypåmtb sa:
Sixten: vad är det som gör att du är så kritisk till gammaldags qr i denna prisklass? Är det i huvudsak;
Eller
Annat?
Alla tre och lite till.
QR sitter signifikant på i övrigt dåliga cyklar, det är ett symptom och en varningsklocka att cykeln i övrigt är skit. Speciellt om man är fattig och snål är det extra korkat att göra en urusel affär genom att köpa en urusel cykel som man måste kasta om 6 månader och köpa en ny för 10-12 K. Det är billigare att köpa en bra cykel första gången. Extra viktigt om man är fattig och/eller snål.

Låt säga att det finns 50 olika tillverkare av MTBs. I prisklass >50000 kr har 100% av cyklarna boost fram/bak (undantaget DH eller andra specialcyklar med ännu bredare/grövre axlar). Vissa tillverkare (Vitus) erbjuder boost på alla cyklar från 10 K medan andra kräver 20 (Canyon) eller 30 K (Scott) för att tillhandahålla boost. Typiskt större tillverkare som Scott, Trek, Specialized etc. sätter med flit dit QR på instegs- och mellanklasscyklar med syfte att få sälja två cyklar, den första (fulcykeln) och den andra (med boost) kort därefter. Det är inte dyrare att sätta dit boost jmf med QR. Sedan finns det tillverkare som fortfarande säljer QR för att de inte har något annat än omoderna cyklar på programmet (Crescent, Biltema m.fl.).

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Nypåmtb sa:
Eller
Annat?
Alla tre och lite till.
QR sitter signifikant på i övrigt dåliga cyklar, det är ett symptom och en varningsklocka att cykeln i övrigt är skit. Speciellt om man är fattig och snål är det extra korkat att göra en urusel affär genom att köpa en urusel cykel som man måste kasta om 6 månader och köpa en ny för 10-12 K. Det är billigare att köpa en bra cykel första gången. Extra viktigt om man är fattig och/eller snål.

Vad kör du för bil Sixten?

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Nypåmtb sa:
Eller
Annat?
Alla tre och lite till.

Låt säga att det finns 50 olika tillverkare av MTBs. I prisklass >50000 kr har 100% av cyklarna boost fram/bak (undantaget DH eller andra specialcyklar med ännu bredare/grövre axlar). Vissa tillverkare (Vitus) erbjuder boost på alla cyklar från 10 K medan andra kräver 20 (Canyon) eller 30 K (Scott) för att tillhandahålla boost. Typiskt större tillverkare som Scott, Trek, Specialized etc. sätter med flit dit QR på instegs- och mellanklasscyklar med syfte att få sälja två cyklar, den första (fulcykeln) och den andra (med boost) kort därefter. Det är inte dyrare att sätta dit boost jmf med QR. Sedan finns det tillverkare som fortfarande säljer QR för att de inte har något annat än omoderna cyklar på programmet (Crescent, Biltema m.fl.).[/

Ok, tack för svar. Uppfattar ditt huvudargument mot qr att det är en indikation på att cykeln som helhet är ”billig”.
Detta argument är väl inte lika applicerbart på lite äldre cyklar (?) typ min Nerve från 2011. Var inte qr standard på även lite finare cyklar då?
Huvudfrågan:
Tror du att en nybörjare skulle känna skillnaden på en cykel med qr vs en med boost? (Förutsatt att cykeln i övrigt var identisk).

Bästa nya mtb runt 8-9k
Nypåmtb sa:
Detta argument är väl inte lika applicerbart på lite äldre cyklar (?) typ min Nerve från 2011. Var inte qr standard på även lite finare cyklar då?
Huvudfrågan:
Tror du att en nybörjare skulle känna skillnaden på en cykel med qr vs en med boost? (Förutsatt att cykeln i övrigt var identisk).
Der stämmer att äldre fincyklar (10 år sedan) hade QR, smala fälgar och ofta smalare däck än idag, vekare gafflar, längre sadelrör, ingen dropper, kortare reach, längre styrstam, smalare styre, 2× eller 3× drivlina, bakvxl utan clutch etc.

Frågan är delvis hypotetisk för de är sällan och aldig någonsin i övrigt identiska.

Hur länge är en nybörjare just nybörjare, 1 vecka, 1 månad, 1 år?

Ja, även en nybörjare märker (stor) skillnad på en skitcykel och en Sentier.

Prisskillnaden mellan en omodern ny eller beg cykel, till en Sentier, är nästan alltid för liten för att vara intressant att överväga.

Många köper ännu dyrare fincyklar än Sentier. Jag är en av dem. Jag behåller mina nya cyklar i 5-10 år. För att jag undviker att köpa dåliga cyklar.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten:
Jo självklart känner tex även jag stor skillnad på en ”skitcykel” och en ”fincykel”, tex bromsar, växlar, fjädring, vikt och geometri. Men det var just den hypotetiska frågan om gammel qr axel vs ny ”finaxel” jag var ute efter nu. Tror du (allt annat lika) att en nybörjare skulle känna skillnad på qr och en ”finaxel”?

Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
DanielNerhed sa:

Jag som har annonsen gjorde ekvationen:
Scott cykel 15500kr.
Plocka av alla delarna från Scotten
Köp av Vitus ram 2200kr(när jag köpte den)
Bygga ihop
En extra reba gaffel
=9500kr.
Tyckte det var ok pris.
Man får pruta.

Min tanke att min var ett roligare alternativ till: https://www.chainreactioncycles.com...9-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173161 för 9999kr. (deore 10 delad, recon gaffel, kinaskit nav)
Du jämför min med den för 12000. Men det är okej, för jag tycker min motsvarar den med.

Gällande gaffeln så förstår jag inte riktigt problemet. Sektor, Recon och Reba har båda 32mm gaffelben eller? Att sänka fjädringsvägen från 150-130mm för att den skall kunna bli "säker" för någon på 90kg kostar 600kr med ett kit?

Reklamation av hjulen får du jättegärna länka till om Scott gått ut med någon officiell återkallning eller gärna specifika fall där folk fått dem reklamerade och vad man i så fall fått dem ersatta med. I så fall är det kanske något jag har rätt till att få utbytt.

De hjulen som följer med på dina vitusar hittar jag bara info om att det är wtb i29 fälgar(bredare än syncros fälgarna, men lika enkelt tillverkade), hittar inte infon om det är Chris king eller dt240 nav som sitter på...eller är det noname/kt kina nav som sitter där?

Gällande däcken, nej de är inte så roliga, och där är det konstigt att man inte får med svindyra däck när det är en instegscykel, hade kunna tänkt mig Nobby nick 2.35-4 med bra casing t.ex.

Garanti på ram gäller från chainreactioncycles.
Garanti på judygaffeln gäller när det är en kopia av orginalkvittot på cykeln.
Garanti på reba gaffeln finns, ett år gammal, ett år garanti kvar.

Ditt resonemang med att orange inte matchar mörkblått är ju en personlig sak, tycker din i grunden skitsnygga röda Santa cruz förstörs med rosa ergon handtag och damcykelsadel. Men, det är ingen dealbreaker för mig, dock är det enklare att topsa bort de orangea syncrosdekalerna med bensin, än att topsa bort din sadel och handtag.

Så om vi då tar allt detta i åtanke och att jag jämför min cykel med vitusen för 9999kr så vad borde mitt pris vara?

Jag tänker mig att det är en skitnajs instegscykel, som får in dig i mtb:ens underbara värld, du behåller och uppgraderar den eller köper något dyrare och värre.

För nu framstår min som ett superklipp.

Köp min för 9000kr. Sälj judygaffeln för en tusing, sälj hjulen med däck för en tusing.

Då har man lagt ner 7000kr totalt.
Du lägger 600kr genom att köpa ett 130mm kit till Reba gaffeln
Då kan du bygga ett par hjul via actionsports för ca 5000kr
Och då har du en Vitus Sentier med bättre gaffel och hjul än den du länkade för 12000kr Samt att du har garanti på ram, gaffel och hjul.

MVH/ Daniel

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Damcykelsadel?

Vet inte om det är Bitex eller Deore M6010-nav på dina Syncroshjul. De håller samma vikt och prestanda som naven på Sentier org. Det är väl en nitad Alexfälg 25 mm på Syncros hjul, WTB fälgen på Sentier är minst lika bra eller bättre än Alex men framförallt bredare vilket är en klar fördel. Ekarna på Syncros är väl 1,8 mm oreducerade kinaekrar? Som brukar gå av, läs igenom hjulbyggartråden så hittar du flera exempel. Sentier-hjulen har tyngre men mer hållbara ekrar. Vilket är en klar fördel. TS väger trots allt 94 kg.

Om jag vore du skulle jag sälja av Judyn och korta Reban. Få nybörjare känner sig manade/komfortabla att ge sig på sånt. Tror inte TS är rätt köpare, men det finns många andra.

Vitus har väl 5 års ramgaranti? Som oftast bara följer första ägaren? Visst kan man köra reklamation via dig, men det är inte lika tryggt som att "äga" processen själv.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Sixten Fors sa:
Damcykelsadel?

Vet inte om det är Bitex eller Deore M6010-nav på dina Syncroshjul. De håller samma vikt och prestanda som naven på Sentier org. Det är väl en nitad Alexfälg 25 mm på Syncros hjul, WTB fälgen på Sentier är minst lika bra eller bättre än Alex men framförallt bredare vilket är en klar fördel. Ekarna på Syncros är väl 1,8 mm oreducerade kinaekrar? Som brukar gå av, läs igenom hjulbyggartråden så hittar du flera exempel. Sentier-hjulen har tyngre men mer hållbara ekrar. Vilket är en klar fördel. TS väger trots allt 94 kg.

Om jag vore du skulle jag sälja av Judyn och korta Reban. Få nybörjare känner sig manade/komfortabla att ge sig på sånt. Tror inte TS är rätt köpare, men det finns många andra.

Vitus har väl 5 års ramgaranti? Som oftast bara följer första ägaren? Visst kan man köra reklamation via dig, men det är inte lika tryggt som att "äga" processen själv.

Hej

Haha, retas lite med damsadeln bara;)

Jag håller med om mycket vad du säger, jag gillade inte totalsågningen bara=)

Gällande hjulen så känner jag att skulle jag ha kvar cykeln själv, så hade jag nog sett det som en grej jag skulle uppgradera till sommaren, ha syncros hjulen kvar som bra vinterhjul kanske. Sätta dit en dropper också.
Ramen är ju faktiskt riktigt schysst och oavsett vilken Vitus man köper så är den väl värd att bygga vidare på. Hade varit kul att gå all in på en sån här ram med riktigt påkostade komponenter. Ska inte ge mig själv dumma ideér nu....för jag SKA sälja den.

Tanken att sälja den med två gafflar var egentligen för att jag inte visste om jag skulle bygga den mer åt xc hållet, eller mer åt bröthållet, båda gafflarna går ju att mode till 130mm som "original" vitusarna, jag tänkte bara att det får nästa köpare avgöra.

Förstår vad du menar angående garantin, lovar att den som köper hojen kommer få min fulla support under garantitiden, om något knasar med ramen och det skulle krävas mer än originalkvittona.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Nypåmtb sa:
Eller

Annat?

När man är så stor som TS och med de ramstorlekar och vikt det handlar om skulle jag anse att det är avgörande med 2.

Själv 199/95kg och XL/XXL ramar på alla cyklar jag ägt. Enorm skillnad till det bättre med genomgående axlar och koniska styrrör.

Bästa nya mtb runt 8-9k
QR funkar bra bak (oavsett 135 eller 141 mm) men fram vill man gärna ha 100 eller 110 mm TA (genomgående axel) om man väger mer än ca 80 kg eller oavsett vikt om man är en kräsen och medveten cyklist.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Kassler sa:
Haha, retas lite med damsadeln bara;)
Har kört Selle Italia skinnsadlar i 30 år. På Hightowern har jag använt två olika sadlar, Max Flite och SLR. Gillar Max Flite klart bättre än SLR, köpte just denna sadeln ca 1997 som ersättning för en "Flite Titanium 1990" som jag knäckte railen på i en krasch i Hellas.

Bilagor

• Sdl.png
    Sdl.png
    103 KB · Besök: 75
Bästa nya mtb runt 8-9k
Kassler sa:
Jag håller med om mycket vad du säger, jag gillade inte totalsågningen bara=)
Å andra sidan vet du att jag har marknadsfört din hoj i en annan tråd, där cykeln är en mycket bättre fit, storleksmässigt. Men även där tror jag att TS vill ha Reban sänkt innan affär.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Nypåmtb sa:
Men det var just den hypotetiska frågan om gammel qr axel vs ny ”finaxel” jag var ute efter nu. Tror du (allt annat lika) att en nybörjare skulle känna skillnad på qr och en ”finaxel”?
Jag har redan svarat på den frågan och svaret är fortfarande JA, enligt min egen definition av nybörjare och känna och skillnad.
Men svaret kan även vara NEJ med en helt annan definition av nybörjare och känna och skillnad.

Kolla en lvg-krasch där de flesta cyklar har QR, hjulen flyger nästan alltid all världens väg. Kolla en krash i DH, Enduro, Slopestyle etc. hjulen sitter alltid kvar.

Alla kraschar ibland, proffs, nybörjare, undertecknad. Det är väldigt lätt att bända ett 29" MTB bakhjul ur en ram med QR och öppna drop-outs, i samband med en incident eller krasch. Det har hänt mig på alla mina mtb med QR. Jag bedömer att risken för skada på drop-outs, QR-axeln, vxlöra, bakvxl(sallad), ekrarna är betydligt större med QR-nav än om samma krasch om cykeln hade haft TA. Det går även att knäcka en TA, men jag har inte lyckats ...ännu. Med TA är risken mindre, skadorna på utrustning är mindre, vilket spar pengar.

TA-nav (boost) är bredare (avstånd mellan ekerflänsar) än QR-nav (5x135) vilket ger starkare och styvare hjul. Vilket märks ju mer man väger och ju hårdare man kör. Även nybörjare kan väga mycket och köra "hårt", eller snarare klantigt/okänsligt, vilket pajar grejor.

Framhjulen däremot brukar sitta kvar även med QR, om man inte klantat sig när man satt dit hjulet. Jag har aldrig tappat något MTB QR framhjul, men jag kör heller inte heller dh/enduro.

Jag tror (är övertygad om) att vem som helst rätt snabbt märker skillnad i styvhet på en QR-gaffel och en boost-gaffel, i terräng och när det bromsas. Nu finns det inga nya och bra QR-gafflar från RockShox eftersom de bara levererar 15x110 TA (2019), vi är alltså tillbaka på det där med hypotetiskt fråga.

MTB-cyklar med 5x135 mm QR baknav har nästan alltid mindre plats för däck än cyklar med 12x148 mm TA. Även nybörjare kan vara intresserade av att köra bredare däck än 29x2,3". Många nya boost-cyklar tar 29x2,6". Man märker alltså skillnad i valfrihet.

En QR-cykel har sämre andrahandsvärde. Det känner även en nybörjare när hen vill byta till en bra cykel tre månader senare.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Inte tycker jag att ”hjulen flyger” i nästan alla lvg-krascher.
Själv har jag aldrig bänt ur ett hjul med QR vid någon krasch. Kanske är det ett handhavendeproblem om man brukar tappa sina hjul när man ramlar?

Men Absolut - genomgående axel är bättre på många sätt och mer framtidssäkert, men jag skulle inte låta det vara ett avgörande skäl att avstå ett köp om allt annat var lämpligt/bra på cykeln.

Bästa nya mtb runt 8-9k
Jag tycker också att man i diskussionen kan skilja på QR generellt och "QR BOOST", även om den senare är en fulvariant som sparar tillverkarna några kronor, kanske är något ostabilare i infästningen och försvårar hjulval så är det ju fortfarande så att bakgaffeln är bredare. Så nedanstående uppfylls ju även av "141-QR, Custom BOOST, QR-BOOST" eller vad tillverkarna nu vill kalla det. Bortsett från end caps så kan ju hjulet på en 141-QR och 148-TA cykel vara samma:

Det ger ju också BOOST fördel med bättre kedjelinje. Det du inte får är TA-axeln och den stabilare infästningen.

Nu pratar jag specifikt om cyklarna som har 110x15 BOOST framgaffel och snik-BOOST 141 med QR bak. (som min Cannondale).

Sixten Fors sa:
TA-nav (boost) är bredare (avstånd mellan ekerflänsar) än QR-nav (5x135) vilket ger starkare och styvare hjul. Vilket märks ju mer man väger och ju hårdare man kör. Även nybörjare kan väga mycket och köra "hårt", eller snarare klantigt/okänsligt, vilket pajar grejor.

Senast ändrad:
Bästa nya mtb runt 8-9k
Personligen anser jag att 5x141 är värre/sämre än 5x135. Min logik:

5x135 QR är ok för att det är en standard som funnits på mtb i 30+ år. Det var det enda som erbjöds under under lång tid. Jag ångrar inte att jag cyklade mtb redan på 80-talet.

5x141 QR finns av endast en anledning, att tjäna mer pengar åt storföretagen, och stjäla mer pengar från cyklisten.
För konsumenten finns det ingen teknisk fördel med 5x141 QR jmf. med 12x148 TA.
Utvecklingen drivs av Cannondale/Trek/Spez/Scott etc. för att tvinga kunderna att köpa två cyklar (den första och den andra) eller redan från början tvingas välja att köpa en dyrare version av samma cykel. Det är exakt NOLL kr billigare för dessa tillverkare att leverera 5x141 jmf med 12x148. Alla navtillverkare har exakt samma pris på naven, eftersom 5x141 och 12x148 är samma nav. End-cap kostar exakt lika mycket oavsett QR eller TA, från DT Swiss ca 350 kr. Dropoutsen kostar exakt lika mycket.

Scott Spark modell snik (960 och uppåt) levereras med QR, 950 och bättre med TA. Samma kostnad. Det tar 5 min att byta axelstd på en Spark.
Drivsidan:
5x141 QR https://www.bike24.com/p2222155.html
12x148 TA https://www.bike24.com/p2222142.html
12x148 TA Direct Mount https://www.bike24.com/p2222151.html
Frisidan:
QR https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=288633
TA https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=288652

Shimano 5x135 QR nav https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=253158
Shimano 12x148 TA nav https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=299420
Ingen prisskillnad.

Senast ändrad:
Tillbaka