bästa pendlarpedalen?

bästa pendlarpedalen?
MIGHTYnoob sa:
det där såg verkligen optimalt ut. stor med ordentligt grepp.

är det svårt att borra och gänga aluminium?
det är inte svårt, som att borra i hårt trä :) man får vara noga så hålet blir rakt bara. Sedan gänga är inte svårt heller. Använder man dessutom loctite behöver man inte bry sig om man borrar för djupt.

Man kan använda t ex stoppskruv, speciella pedalpiggar, eller om man kommer åt från andra sidan och kan borra rakt igenom vanlig skruv i lämplig längd (då lär man ha pelarborrmaskin)

bästa pendlarpedalen?
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
BjornR sa:
Pedal med reflexer är väl att föredra, ger lite mer chans att bli sedd.
gillar mina nya, de har lite standardpedal-look så hojen ser nästan original ut :)

Om cykeln endast används för pendling är plattisar i mitt tycke det enda vettiga alternativet. Ibland kan man inte nå marken snabbt nog.

Nä. Finns ingen anledning att inte köra spd. Men dubbelsidigt är bra om man som jag har hakvmånga rödljusstopp.

Och om man kör med vanliga skor? Då får man klara sig utan grepp och stöd?

bästa pendlarpedalen?
Pfaff sa:
Du har inga rödlysen, vänstersvängande cyklister utan signal, irrande fotgängare och rödljuskörande bilister på din pendlingsväg, förstår jag?

Vad har det med valet av pedal att göra? Med SPD så är foten loss några millisekunder senare än man hinner lyfta av foten från en plattis. Jag märker ingen skillnad. Urklickandet är så automatiskt att foten är ur innan jag ens hunnit medvetet tänka att jag ska klicka ur.

bästa pendlarpedalen?
Shimano A530: Jag hade tänkt att köpa så'na, men se'n fick jag se dem irl och då ångrade jag mig ('fruktansvärt fula).
Shimano M324: 'sitter på sonens favvocykel. Han har kraschat typ 30 ggr och de vägrar att ge upp, men de är tunga.
Shimano T780: 'sitter på min favvocykel. Det enda jag kan klaga på; 'är att de är hala när de är blöta.

bästa pendlarpedalen?
Pfaff sa:
Aliide sa:
Pfaff sa:
Sambal Oelek sa:
BjornR sa:
Pedal med reflexer är väl att föredra, ger lite mer chans att bli sedd.
gillar mina nya, de har lite standardpedal-look så hojen ser nästan original ut :)

Om cykeln endast används för pendling är plattisar i mitt tycke det enda vettiga alternativet. Ibland kan man inte nå marken snabbt nog.

Har kört en vinter med plattisar, aldrig mer. Har en blodutgutning på ankeln som efter över ett år fortfarande finns kvar (hände jan 2015). En plötslig uppskottad tröskel i kurva, nästan-vurpa då cykeln försvann lätt, pedalhörnet mot ankel (precis under "knölen"). Och det är fruknansvärt bra med att sitta fast i pedaler än att bara trampa neråt i uppförsbackarna inte minst. Rakstäckor på tomma vägar, start från stopp etc etc. En lucka och hinna över vid vänstersväng. Etc etc... Värdelöst med platta pedaler helt enkelt!

Du har inga rödlysen, vänstersvängande cyklister utan signal, irrande fotgängare och rödljuskörande bilister på din pendlingsväg, förstår jag?

Desto snabbare kommer man iväg från stopp, styre på cykeln för att väja för gående och andra hinder, går ju lika fort att sätta ner foten om inte snabbare som plattisar (man måste ju lyfta foten från en platt pedal innan man sätter ner den) helt enkelt tidsvinst alla kategorier att inte använda platta pedaler!

bästa pendlarpedalen?
Dags för nya pedaler till pendling. Hur ser det ut på marknaden, vad är det som gäller?
Om man vill sitta fast och även kunna gå (normalt) några hundra meter efter man klivit av cykeln, vad rekommenderar ni då? Inga kombipedaler dock. Kommer inte att användas under vinterhalvåret.

bästa pendlarpedalen?
roller sa:
Dags för nya pedaler till pendling. Hur ser det ut på marknaden, vad är det som gäller?
Om man vill sitta fast och även kunna gå (normalt) några hundra meter efter man klivit av cykeln, vad rekommenderar ni då? Inga kombipedaler dock. Kommer inte att användas under vinterhalvåret.

På ena pendlaren har jag XT dubbelsidiga SPD med korg och på den andra enkelsidiga pd-es600. Båda fungerar bra, men till vintern med klumpiga vinterpjuck föredrar jag dubbelsidiga mtb pedaler.

Men det finns många pedaler som gör jobbet - se bara till att det är ett tvåhålssystem med recessade klossar om du skall gå i skorna.

bästa pendlarpedalen?
roller sa:
Då är det väl skorna som är det viktiga?
Vilka dubbelsidiga spd-pedaler som helst kommer göra jobbet på cykeln.
Ang skorna så är det kanske mer någon trekking-variant du ska ha. Finns här tex: https://www.rosebikes.se/kläder/cykelskor/trekking-skor eller tex denna: https://www.decathlon.se/cykelsko-mtb-st-100-id_8512377.html

bästa pendlarpedalen?
Jag köpte M540 på rea i somras (tänkte egentligen köpa M520 men det var samma pris). Funkar hur bra som helst. Funderar skarpt på SRMs nya effekt-SPD just till gravel och mtb hojarna.

bästa pendlarpedalen?
Ni som rekommenderar vanliga SPD-pedaler, har ni testat Click 'R som PD-T400? Om man nu behöver klicka i och ur ett antal gånger per pendling, kan det faktiskt finnas fördelar med Click 'R?

Hur påverkar pedalens anliggningsyta för komforten om man nu använder sig lite mer touringbetonade skor? Jag tänker att de inte är lika styva som vanliga XC-skor.

bästa pendlarpedalen?
Spacekitty sa:
Click’r är bara en variant av SPD som är lättare, kanske för lätt, att lossa skon ifrån pedalen. Jag ser inga fördelar.

Fördelen skulle väl vara i så fall att den är lättare att klicka i. Det kan vara en fördel om det är många stopp på vägen.

Vad jag förstod av ett test jag läste om Click 'R är att skon inte lossnade så lätt om man försökte dra den rakt upp. Men hur liten vinkel det är som krävs vet jag inte för att skon ska lossna av misstag.

bästa pendlarpedalen?
roller sa:
Spacekitty sa:
Click’r är bara en variant av SPD som är lättare, kanske för lätt, att lossa skon ifrån pedalen. Jag ser inga fördelar.

Fördelen skulle väl vara i så fall att den är lättare att klicka i. Det kan vara en fördel om det är många stopp på vägen.

Vad jag förstod av ett test jag läste om Click 'R är att skon inte lossnade så lätt om man försökte dra den rakt upp. Men hur liten vinkel det är som krävs vet jag inte för att skon ska lossna av misstag.
Vanliga spd är redan så lätta att komma i och ur om man justerar skruven lite att jag inte ser vitsen faktiskt.

bästa pendlarpedalen?
roller sa:
Spacekitty sa:

Det låter som om du inte har provat SPD själv. Jättelätt att både sätta fast skon och lossa den med SPD. Vill man ha det så lätt att den lossnar bara av att dra upp sätter man på multireleaseklossen SH56.

bästa pendlarpedalen?
Rattnalle sa:
roller sa:
Spacekitty sa:

Vanliga spd är redan så lätta att komma i och ur om man justerar skruven lite att jag inte ser vitsen faktiskt.

Fattar inte varför det är så mycket tjat om att det skall vara lätt att komma loss. Jag har alltid mina pedaler rätt hårt åtskruvade. Vill fan inte komma loss oväntat och dessutom är det inte så självklart att det är bra att komma loss lätt när man går omkull - Jag har vurpat med tvåhjulssläpp på is. Kom inte loss utan låg på svartisen fortfarande iklickad och mådde bra...

bästa pendlarpedalen?
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
roller sa:
Spacekitty sa:

Fattar inte varför det är så mycket tjat om att det skall vara lätt att komma loss. Jag har alltid mina pedaler rätt hårt åtskruvade. Vill fan inte komma loss oväntat och dessutom är det inte så självklart att det är bra att komma loss lätt när man går omkull - Jag har vurpat med tvåhjulssläpp på is. Kom inte loss utan låg på svartisen fortfarande iklickad och mådde bra...
Jag tycker begränsningen brukar vara att kunna klicka i, det blir svårt om det är för hårt, alltså nära max då. Ur har aldrig varit något problem.

bästa pendlarpedalen?
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
roller sa:
Spacekitty sa:

Jag tycker begränsningen brukar vara att kunna klicka i, det blir svårt om det är för hårt, alltså nära max då. Ur har aldrig varit något problem.

Det håller jag med om. Man får bli lite sur för att komma i om de är hårt skruvade.

bästa pendlarpedalen?
Spacekitty sa:
Det låter som om du inte har provat SPD själv. Jättelätt att både sätta fast skon och lossa den med SPD. Vill man ha det så lätt att den lossnar bara av att dra upp sätter man på multireleaseklossen SH56.

Jag köpte mina första SPD (PD-M747) på mitten av 90-talet. Men jag slutade dock med SPD för drygt 10 år sedan om man räknar bort några hemska kombipedaler jag genomled något år sedan. I dagsläget sitter jag fast bara när jag kör racer.

Bengt-re sa:
Fattar inte varför det är så mycket tjat om att det skall vara lätt att komma loss.

Jag var inte ute efter pedaler som jag kommer ur lätt utan det ska vara lätt att klicka i. Jag vill slippa lägga ett gäng sekunder på att få fast skon efter varje rödljus mm.

bästa pendlarpedalen?
Vanlig Shimano PD-M520/M8000 pedal med riktig SH51 cleat som följer med pedalen är bäst. Lätt att klicka i och ur, när man själv vill. Originalet. Bäst för 25 år sedan, fortfarande bäst. Korg runt xc-pedalen (PD-M530/M8020) tillför absolut noll, gör bara pedalen tyngre.

Valfri sko funkar. Styvare sula ger bättre power/känsla. Även mellanprisläge funkar utmärkt. Dyrare har ofta lite styvare sula, BOA spänne, GoreTex etc. Välj stil/färg/funktion efter smak. https://www.bike24.com/1.php?conten...8715]=1;scale_type=1;sort=price_asc;pitems=50

Senast ändrad:
bästa pendlarpedalen?
Tjena!

Jag upplever Crank Brothers som e klar att komma i och ur jmf med Shimano. Bättre i snö och is också då skiten trillar rakt igenom pedalen. Dock sämre lager än Shimano, men det verkar vara lite av ett lotteri för jag har ett par som jag bytt lager på tre gånger och ett par som jag inte gjort någonting med. Det senare är det som används mest.

bästa pendlarpedalen?
Vill man inte förlora Stravasekunder vid rödljusen så är det nog snarare övning och vana över viket pedalsystem man kör.

Finns väl egentligen ingen anledning att välja annat än spd, billiga bra och hållbara pedaler från shimano. Har själv kört spd alla år men bytte till Time på MTB pga anledning, kör SPD på pendlaren/touring samt spinning.

För avancerat skogsstök kan man hitta argument för andra pedalsystem, helt klart, lättare, bättre lerrensning etc, men för pendling så behöver man nog inte krångla.

bästa pendlarpedalen?
Hade CB funkade fint men servade dem varje vecka ungefär och tröttnade.
Nu är jag över på PD-M530 som jag antar är som m520 fast med korg runt. Trivs väldigt bra med dem att pendla på och är billiga.

bästa pendlarpedalen?
Bästa pedalerna beror väl på vilka skor man använder. Jag har shimanos kombipedaler (530? Som satt på cykeln när den köptes) men åker 99,9% med cykelskor så det är egentligen onödigt med den platta sidan. Utseende? Bryr mig inte. Att de skulle vara problem vid rödljus är bara vad man tror innan man provat. När det är dags att klicka i är nästan alltid rätt sida uppåt och är den inte det så lyfter man foten och efter ett halvt varv är man på rätt sida.

Tillbaka
Topp