Bästa pendlingsvägen Slussen - Rissne?

Mathias

Aktiv medlem
Hepp!

Jag har fått en ny kund i Rissne och kommer hoja från Tyresö dit rätt ofta. Det lär förmodligen gå fortare än kommunalt hoppas jag. Till Slussen är inga problem. Men vad är snabbaste och säkraste vägen sen? Jag undviker gärna bilar så långt det är möjligt.

Tack.
/Mathias

Tjo. Tråkla dig till stadshuset, ta sen kungsholmstrand till bron vid Karlberg, fortsätt sen längs vattnet av Ulvsundasjön tills det tar slut i princip vid travbanan, därifrån stadsgator upp till Duvbo skog och sen är det cykelbana igen sista biten. Nästan bara cykelbana på den rutten och det är rätt fint längs både Kungsholmstran och Ulvsundasjön...

Ska du verkligen åka via Slussen?
Vid Sofielundsplan dra via Arenavägen (oklar på byggläget), Årstavågen eller annan väg till Liljeholmsbron och åker över västerbron mot Pampas, Ulvsundasjön vidare enl. ovan.
Du kan ligga på mer på den vägen, mer tid i bocken. Någon km längre dock.

Senast ändrad:
Är det inte cykelbana på bron för tvärbanan? Finns det blir det, Aspudden - Alvik -Ulvsunda osv. Cyklar inte där själv så det är mest ett tankeförsök att få bort huvudstråken för cykelpendling och få rak väg.

Tobias/frost har en ganska rak och trevlig förslag.
Jag cyklar söder mälaratrand - västerbron - - tranebergsbron ulvsundavägen sedan vänster inna Bromma flygfält. ( mot byggmax) utmed golfbanan - villagata - höger på bällstaleden, vänster och villagata/ cykelbna hela vägen till Rissne.

Detta är eg en omväg men mkt grundliga empiriska studier visar tt den vägen är trevligast och ger möjlighet att ligga på som en iller om så önskas. Två fina broar med utsikt och möjlighet till fina intervaller.

Att köra längs Kungsholmsstrand och Ulvsundasjön känns ju som en fin väg längs vattnet som sagt.
Det är ju skönt att slippa köra över Hornstull för där är det inte ens kul med bil. Men man kan ju skippa Hornstull om jag kommer från Slussen/Ältahållet genom att bara fortsätta längs södermälarstrand till Västerbron. Det kanske inte är kortaste vägen heller men med tiden kan man ju variera sig lite. Tack för tips!

Jag cyklar över Gröndal, Essingen , Alvik upp ulvsundav. Kör antingen genom ind. området eller
genom flyget baksidan av solvalla till Rissne. Jag cyklade tidigare via Liljeholmen, Västerbron
men tycker att Alvik är bättre , går fortare och färre cyklister.

Tillbaka
Topp