Bästa reflex-tapen?

Atlas

Aktiv medlem
Bästa reflex-tapen?
Det är säsong för reflexer nu. För de likt mig som har dåliga erfarenheter av hårdplastreflexer som splittras i vurpor eller skakar av, finns det bra reflexer att tillgå? Helst i någon form av tapevariant så att de snyggt kan appliceras där de behövs.

Inköpsstyälle, pris, miniinköp? Har hört talas om provbitar av superreflextape (typ sådant som vägverket använder) finns det och isåfall vart?

Om brakeless fixie kändes helt rebelliskt 2007 så lutar det åt street-legal i år - häng på trenden och var "först" du med! :)

Bästa reflex-tapen?
det där med rejp vore intressant omnågon kunna ge tips på. då det med tejp i ekern som läst i annan tråd såg trevligt ut så man slipper reflex i hjulet.

street legal kör iaf jag med för jämnan. monterade fast lysena fram och bak permanent i torsdags reflex och ringklocka har anpassats likaså lyse för få grund till laglighet.

Bästa reflex-tapen?
Jag fick tips om företaget Systemtext men har inte haft möjlighet att kolla om de säljer reflextejp/klistermärken.

Om VV. bara säljer stora ark kanske några stycken kan gå ihop och köpa en karta av vit reflex och en av röd reflex. Kanske kan låta dem ligga på Cykelcity om de är med på det?

Bästa reflex-tapen?
Systemtext säljer stora ark egentligen. Så då blir det ganska dyrt.
Men man kan, iaf på plats, få köpa testbitar på 4 * 10 cm eller något sådant. De kostar 6 spänn eller något sånt.

Bästa reflex-tapen?
http://stores.ebay.com/REFLECTIVE-GALLERY_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsxQ3asstQQtZkm har jag köpt från. Svart tejp som reflekterar vitt bl.a. Syns knappt på min svarta ram, tills man belyser den. Anlände snabbt i diskret kuvert utan myndighetsinblandning.

Men skall man vara petnoga tror jag det står nånting om "godkända" reflexer i lagtxten. Så se det som komplement om det är "street-legal" som gäller.

Och jag hade fett med reflextejp redan förra året. street-legal är såååååå 2007. :P

Bästa reflex-tapen?
Jag har börjat köra med ett par slapwraps runt styrrör & sadelrör. Har ingen aning om de är godkända som cykelrelexer men man syns 360gr iaf. Bara att klappa dit och de sitter bra, och så tar man bort dem på nolltid oxå.
slapwrap.jpg

Bästa reflex-tapen?
Problemet med reflexband är att det är "fel" färg. Det skall vara rött bakåt. Då vet man åt vilket håll cykeln är på väg (se exemplet ovan med rött ljus framåt).

Bästa reflex-tapen?
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet med reflexband är att det är "fel" färg. Det skall vara rött bakåt. Då vet man
> åt vilket håll cykeln är på väg (se exemplet ovan med rött ljus framåt).
Jag kör med röd diod/reflexlampa & gul slapwrap på stolpen, motsv 40W/12VDC-halogenare fram, vit slapwrap på styrröret OCH ibland reflexväst:)

edit: Det finns röda slapwraps.

Senast redigerad av en moderator:
Bästa reflex-tapen?
Jad skall ta mig till en båtbutil idag, misstänker att det kan finnas högkvalitativa reflexer där. Återkommer med fynd hoppas jag. Fint med så bra uppslag. Huruvida reflexerna är godkända eller ej skiter jag i så länge de är minst lika bra som godkända dito.

Bästa reflex-tapen?
3m är överjävliga. har fått några remsor från någon skyltbutik som var noggranna med att säga att jag bara fick vid ett tillfälle.

Bästa reflex-tapen?
Ebay.
6 st 7,5 cm x 20 cm för USD 9 inkl frakt. Leverans på typ en vecka.

Jag ta en bild sen så får du se hur ljust - men ändå diskret - det blir om man sätter reflexerna på färgmatchat underlag. Är inte ramen svart kan du sätta på stänkor och liknande.

Bästa reflex-tapen?
Navigationsteknik i (Eslöv ?) har väldigt bra reflextejp från 3M som vi köper till farledprickar mm på jobbet, tejpen finns i vitt, gult, orange, rött , grönt och blått och har reflekterande prisman som du hittar på flera hundra meters håll med ficklampsljus :-) Jag har användt det på min vintercykel det reflekterar väldigt bra ! T

Bästa reflex-tapen?
^^ det skall undersökas pronto! Låter som helt rätt tape, det var därför jag satsade på båtsfolket med. Deras kvalitetskrav är extrema både i faller reflex och hållbarhet/yttre miljöpåverkan.

Bästa reflex-tapen?
Little Stereo skrev:
> Kan dock säga att den är ganska tjock/styv, men
> med ruggigt bra klister :-)

Kan man rent av göra en multi purpose kompislapp av den?

Bästa reflex-tapen?
mzi skrev:
> Ja! En hjul-klapp! Hö hö hö. Jag är på
> också!

När jag läste ditt inlägg första gången så reflekterade jag inte över att det var en ordvits...

Bästa reflex-tapen?
För dom som bor i Uppsala så kan man kolla in på Team Sportia, där finns ekerreflexer som man knäpper fast på ekern. Syns bara i form att ekern blir tjokare och reflexterar.

Bästa reflex-tapen?
Folket hittills i tråden kan vara glada. Navigationsteknik hade den stora vänligheten att skicka upp spill från sig av för ändamålet bästa reflextape :)
-Jag har lovat komma med feedback på den och räknar med hjälp från de som oxå kommer få ta del av den. Alltså de som har anmält sig för gruppköp hittills i tråden. Verkligen hjälpsamma killar måste jag säga -Verkar vara mycket kompetenta (och mtb-vänliga) på Navigationsteknik!

Bästa reflex-tapen?
Sprockets skrev:
> Problemet med reflexband är att det är "fel"
> färg. Det skall vara rött bakåt. Då vet man
> åt vilket håll cykeln är på väg (se exemplet
> ovan med rött ljus framåt).

Sätter man dom runt fotleden så syns det ändå, och då slipper man köra sönder finbyxorna i kedjan också..
Det senare är läskigt på fixie, kändes som jag skulle bryta benet när byxan fastnade mellan kugg och kedja, lyckligtvis så revs en fyrkantig bit av byxbenet bort, ca 4*7 cm..

Men jag ska fixa nått rött bakåt också..

Jag har höstkittat mig lite idag, 2 slapwraps och en bra led-handlampa som ska fästas på styrstammen vid behov..
Men nått rött bakåt ska fixas också..

Och stänkor

Och dubbdäck

Bästa reflex-tapen?
Atlas skrev:
> du skämta inte! bra grejjer helt klart! Borde ju
> vara som handen i hansken för färgmedvetna
> cyklister.

Vitt är uppenbarligen det nya svarta. Eller var det tvärtom?

Bästa reflex-tapen?
Sprockets,

Jag hörde talas om dessa svarta reflexer för ett par år sen, men fick inget grepp om var man kunde hitta dem.

Skulle du kunna lägga ut en länk till stället du köpte från? För det skulle vara super på flera av mina cyklar!

Bästa reflex-tapen?
Sprockets skrev:
> Den jag köpte är tydligen inte aktiv på ebay
> längre, men här finns en del:
> http://shop.ebay.com/items/_W0QQ_nkwZblackQ20refle
> ctiveQ20tapeQQ_armrsZ1QQ_fromZR40QQ_mdoZ
>
> T.ex.
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BLACK-3M-SCOTCHLITE
> -Reflective-Tape-5-SHEETS_W0QQcmdZViewItemQQ_trkpa
> rmsZ72Q3a1424Q7c39Q3a1Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c240Q3a