Bästa Regnjackan?

thestagmo

Medlem
Bästa Regnjackan?
Hej alla MTB/Enduro körare.

Jag är på jakt efter en bra regnjacka till ett ok pris. Med bra menar jag vattenavisande och att den andas bra. Måste det tex ha 20-50000 i vattenpelare, 100% nylon etc? Tacksam för svar och ev köp plats.
Mvh Thestagmo

Bästa Regnjackan?
Menar du regnjacka för cykling eller regnjacka för något annat (gå/springa/klättra/paddla kajak/whatever)?

Jag börjar själv bli i köptagen för en cykelregnjacka och mina krav är att den ska vara tunn o lätt så att jag kan förvara den i en ryggficka och tight nog för att inte känna mig som en fågelskrämma/ladugårdsvägg, generellt god design och hemskt gärna bra ventilationsöppningar. Jag lyssnar på förslag som kostar då min erfarenhet är att bra grejer gör det.

Edit: flestavning.

Senast ändrad:
Bästa Regnjackan?
Tveksa är jag . Antingen blir man blöt utifrån eller också blr man blöt inifrån. Åtminstone vid hyfsat fysisk aktivitet.

Bästa Regnjackan?
Jo så brukar det bli, men det är ändå mer lockande att ge sig ut i tveksamt väder/regn om man vet att man inte blir dyblöt (och hopplöst kall) direkt...

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Tveksa är jag . Antingen blir man blöt utifrån
> eller också blr man blöt inifrån. Åtminstone
> vid hyfsat fysisk aktivitet.

Bästa Regnjackan?
Jag köpte en Haglöfs med Goretex för några veckor sedan. Använder den vid pendling och lättare träningspass i regn. Fungerar perfekt, känns verkligen inte som en sopsäck och nästan helt vattentät trots att det regnar en hel del nu.

Den enda nackdelen är väl att den inte är jättetajt, men jag ville få plats med en varmare tröja under nu till hösten!

Bästa Regnjackan?
Jag kör inte MTB men pendlar till jobbet året runt. Jag har en marmot stretch man jacket. Stretchig och vattentät med ventilationsdragkedjor under armarna. Har funkat kanon. Blir dock inte superliten när den är packad. Pris runt 2500

Bästa Regnjackan?
Har en Haglöf L.I.M Proof jacka (270gr) och den är kalas. Vattentät , blir inte för varm (om du inte stannar och svettas som en gris).

Funkar till allt.

Köptes billigt på Barkyby Outlet.

Ord pris typ 1000-1600kr beroende på hur duktig du är på att googla och vart du bor.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    26.9 KB · Besök: 384
Bästa Regnjackan?
Vatrentäta jackor med bra ventilation, fickor, huvor osv har jag. Inkl en Marmot superlätt med vent under armarna. Men den har huva så vad jag behöver är en Cykeljacka. :)
L.i.m.en har huva och saknar vad jag tror pitzips. (och är ändå tyngre än min Marmot)

Bästa Regnjackan?
Jag har en regnjacka ur haglöfs cykelserie. Funkar kanon till pendling men är på tok för varm för skogen. Blir inte särskilt kompakt heller. Passformen är ok.

Bästa Regnjackan?
Castellis gabba är en tunn lätt jacka som är vattentät. Men den bör dock kanske inte användas i temperaturer över ca 17 grader då det blir varmt. Kan själv intyga att så är fallet. Hur som helst grymt bra om man ska ut i lite lägre temp och det kan komma regn. Inget av och på som med en renodlad regnjacka.
Finns hos xxl. Dyr-ja, men väl värd slantarna.

Bästa Regnjackan?
Void har en som verkar schysst, sommarrea just nu dessutom. Ca 1100:-
Sen har Rapha en som ser fin ut, kostar dock det dubbla och är just nu slutsåld.
Jag har ingen av dom, men funderar på att införskaffa en av dom.

Bästa Regnjackan?
163 gram och pitzips. A winner so far!

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag har en Norröna som jag är nöjd med. Ingen
> luva och sluter tätt runt halsen. Lätt och tar
> liten plats. Vist blir man svettig men den andas
> bättre än en del andra jag provat.

Bästa Regnjackan?
Har Tierra Rockette hood, förlängd rygg, rel kort i framkant och totalt vattentät men trots det blir man inte kokt, Gortex Active Shell. Gjorde sitt jobb när himlen öppnade sig på väg hem från jobbet igår kväll, hade åtminstone mosat ner den i väskan eftersom det kanske skulle duggregna lite. Det öste ner. Och torr på överkroppen. Enda nackdelen är väl att den inte är Paclite, går inte att få hur liten och lätt som det bara går men i övrigt en superduper-jacka.

http://tierra.se/rockette-hood-jacket-w

Eftersom över 90% är gubbar här finns även herrmodell:

http://tierra.se/rockette-hood-jacket-m

Bästa Regnjackan?
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag har en Norröna som jag är nöjd med. Ingen
> luva och sluter tätt runt halsen. Lätt och tar
> liten plats. Vist blir man svettig men den andas
> bättre än en del andra jag provat.

+1 på Norröna Fjörå Dri1. Är toknöjd med min. Tycker den transporterar fukt riktigt bra samtidigt som den håller tätt utifrån. Lätt och med bra rörlighet. Nästan så att jag tycker vi borde invadera Norge bara för att få säga att Norröna är ett svenskt märke.

Bästa Regnjackan?
Det är nog bra att köpa någon jacka som är tänkt för MTB. "Vanliga" lättviktsregnjackor är inte alltid så hållbara. Jag tycker vanliga vindjackor funkar bra på sommaren, står emot lite skvätt men man blir inte kokt.

Bästa Regnjackan?
I skogen kan jag lika gärna köra med nån av mina skid/klätterjackor, det går inte så fort så luftigheten gör inget och har jag ändå ryggsäck behöver den inte vara så liten o lätt som jag kräver av lvg-jacka.

Bästa Regnjackan?
thestagmo skrev:
> Super tack för alla tips?Det blev en Norröna
> Bitihorn

Lite kul. Undrar om "Dri1" skall läses "Dritt" :)

Bästa Regnjackan?
Jag har en vanlig vattenavvisande cykeljacka som jag använder typ alltid. Ska det bli regn tar jag hellre ett sportunderställ som håller värmen vid regn och som inte blir för varmt omjag knäpper upp jackan lite. Cyklar dock bara lvg.

Bästa Regnjackan?
Rapha broder, säger bara Rapha….
Har pysslat en del med klättring och massvis med fjällvandring.
Raphas regnkläder fick mej att undra, wth?

Tillbaka
Topp