Bästa sättet att packa sin FS?

• Trådstartare Trådstartare m
  • Start datum Start datum
M

m

Guest
Hej.
Jag är sugen på att cykla längre sträckor under fler dagar (ungefär som vandring) men tycker det är obehagligt med mycket last på ryggen. Vet någon ett bra sätt att få med det man behöver för säg en tredagarsutflykt (tält, liggunderlag, sovsäck, jägarkök, vatten, mat, ombyte mm mm, det blir mkt prylar när man börjar skriva ned allt...)?

Det finns väskhållare att fästa på sadelstolpen men de verkar inte ta så värst mkt, kan det verkligen vara det bästa sättet att få med sig sakerna? Jag har tittat på http://terrengsykkel.no/?1589 och där finns det ett reportage med folk som har byggt väskhållare att fästa på baksvingen, är det någon här som testat?

Kanske har någon här testat att köra med cykelvagn i terrängen? Det ska tydligen finnas dämpade vagnar, hur väl fungerar de om man kör singletrack?

Ju mer jag tänker på det desto oöverstigligare verkar det få med alla grejor i skogen, men det vore onekligen härligt om det gick att fixa på något sätt.

MVH,
Magnus

Fjärdebrunn: "Lätt ryggsäck och kreditkort är inget alternativ dit du ska?" Hehe, nä det är ju så det brukar vara men det skulle ju vara härligt att bara kunna åka iväg och tälta där man hamnar.

Graj: Ok jag ska kolla på länkarna. Tack för de.

Det är dock uppenbart att mtb-cyklister inte i särskilt stor utsträckning kör långturer (var hittar man ett hotell mitt i skogen?)

m skrev:
-------------------------------------------------------
> Fjärdebrunn: "Lätt ryggsäck och kreditkort är
> inget alternativ dit du ska?" Hehe, nä det är ju
> så det brukar vara men det skulle ju vara
> härligt att bara kunna åka iväg och tälta där
> man hamnar.
>
> Graj: Ok jag ska kolla på länkarna. Tack för
> de.
>
> Det är dock uppenbart att mtb-cyklister inte i
> särskilt stor utsträckning kör långturer (var
> hittar man ett hotell mitt i skogen?)

Du sätter fingret mitt på nu. Bortsett de stora vandringslederna finns det ju knappt några vettiga stigar utom i närområdet kring städerna. På landet drar man väg dit man behöver komma. Att färdas på en stig är ju opraktiskt. Färdas på stigar gör vi för rekreation och då krävs det många för att hålla stigarna öppna, så många som det bra finns vid större orter. Vill man kör långtur på stig får amn enl denna logik hålla sig till vandringsleder och stadsnära skogar (friluftsområden).

Det var m utgångspunkt i denna fundering jag skrev som jag gjorde. T ex själv sugen att harva fram på Sörmlandsleden i en vecka (won't happen;). Då skulle kvällsombyte, tandborste och kreditkort räcka långt.

Fjärdebrunn skrev:
------------------
>Bortsett de stora vandringslederna finns det ju knappt några vettiga stigar utom i närområdet kring städerna.

Fast torde det inte vara bra cykling på dessa stora vandringsleder? En led som Kungsleden låter härlig att cykla.

>Att färdas på en stig är ju opraktiskt

Hur menar du? Är vanliga vandringsleder som huvudregel för snåriga för att cykla på? Jag försökte cykla leder i Hälsningland för några år sedan och det var inte njutbart p g a allt bråte på stigarna men jag har också läst (i Velomag) att ett gäng grabbar körde en längre led i Norrland?? och det var tydligen väldigt roligt.

>T ex själv sugen att harva fram på Sörmlandsleden i en vecka (won't happen;). Då skulle >kvällsombyte, tandborste och kreditkort räcka långt.

Sörmlandsleden har jag vandrat och den tror jag skulle fungera att cykla men då hade jag ju med mig allt man behövde i en 80L rygsäck. Jag kommer inte ihåg att jag passerade några hotell då. Det finns förvisso vindskydd men det kan väl inte vara så du menar?

Ju mer jag skriver om detta desto mer sugen blir jag att förverkliga denna "cykeldröm". Jag vandrade rätt mycket när jag var yngre och det är ju väldigt mycket härligare att kunna vara ute några dagar jämfört med att bara göra en dagstur (vilket man verkar vara tvungen till med MTB). Om man t e x skulle vilja göra hela Roslagsleden (124 km) tar det väl ungefär två dagar om man cyklar ganska makligt (leden är delvis något bråtig). Detta innebär en övernattning (det bör nog tilläggas att jag ser övernattning i det fria mer som en bonus än något nödvändigt ont ;-) och då skulle det sitta fint att kunna få med sig allt på cykeln.

Hur som haver, om någon kan hjälpa mig lösa logistiken är jag mer än tacksam!
/Magnus

Ta med dig så lite som möjligt, mer mat än extra kläder och inte en massa "kan va bra att ha prylar". Här är en som verkar ha gjort något liknande http://happymtb.org/forum/read.php/1/209291/ .
Här är en länk till mtbr http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=172635 som kanske också kan vara intressant.

Jag och två till cyklade större delen av blekingeleden på två dagar i somras, då hade vi bara lite proviant till cyklingen, köpte redig mat och övernattade på vandrarhem.
124 km tror jag man klarar på en dag.

Senast redigerad av en moderator:
m skrev:
-------------------------------------------------------
> Fjärdebrunn skrev:
> ------------------
> >Bortsett de stora vandringslederna finns det ju
> knappt några vettiga stigar utom i närområdet
> kring städerna.
>
> Fast torde det inte vara bra cykling på dessa
> stora vandringsleder? En led som Kungsleden låter
> härlig att cykla.

Absolut, det var ju det jag skrev. Kungsleden är ju rätt extrem men vindskydd, fjällstugor och stationer finns det kanske även där. Längs många andra leder i södra halvan av landet går det ju att göra avstickare till tätorter med Hotell, pang eller bed'n breakfast. Iaf med en dags cykling mellan dem.

>
> >Att färdas på en stig är ju opraktiskt
>
> Hur menar du? Är vanliga vandringsleder som
> huvudregel för snåriga för att cykla på? Jag
> försökte cykla leder i Hälsningland för några
> år sedan och det var inte njutbart p g a allt
> bråte på stigarna men jag har också läst (i
> Velomag) att ett gäng grabbar körde en längre
> led i Norrland?? och det var tydligen väldigt
> roligt.

Vad jag menade med opraktiskt är att den moderna landsortsboende människan mkt sällan färdas på annat än vägarna. De gamla stigarna och körvägarna är ofta övervuxna och det är bara uppmärkta leder som hålls uppe av ideella krafter.

> >T ex själv sugen att harva fram på
> Sörmlandsleden i en vecka (won't happen;). Då
> skulle >kvällsombyte, tandborste och kreditkort
> räcka långt.
>
> Sörmlandsleden har jag vandrat och den tror jag
> skulle fungera att cykla men då hade jag ju med
> mig allt man behövde i en 80L rygsäck. Jag
> kommer inte ihåg att jag passerade några hotell
> då. Det finns förvisso vindskydd men det kan
> väl inte vara så du menar?

Vindskyddsboende har praktiserats av flera happyiter. Jag är dock så bekväm att jag gärna avslutar dagen med någon mil asfalt för att checka in på Statt eller Scandic :) Sörmlandsleden är underbar cykling.

> Ju mer jag skriver om detta desto mer sugen blir
> jag att förverkliga denna "cykeldröm". Jag
> vandrade rätt mycket när jag var yngre och det
> är ju väldigt mycket härligare att kunna vara
> ute några dagar jämfört med att bara göra en
> dagstur (vilket man verkar vara tvungen till med
> MTB). Om man t e x skulle vilja göra hela
> Roslagsleden (124 km) tar det väl ungefär två
> dagar om man cyklar ganska makligt (leden är
> delvis något bråtig). Detta innebär en
> övernattning (det bör nog tilläggas att jag ser
> övernattning i det fria mer som en bonus än
> något nödvändigt ont ;-) och då skulle det
> sitta fint att kunna få med sig allt på cykeln.

He he he, den möjligheten bjuder jag gärna på. Det blir dock från Grovsta och på en dag. Å lungt blir det nog inte heller :) Kom med vettja! <http://happymtb.org/forum/read.php/1/477234>

>
> Hur som haver, om någon kan hjälpa mig lösa
> logistiken är jag mer än tacksam!

Jag har ju just gjort det ju!

> /Magnus

m-a å Daner: Tack för länkarna, jag ska kolla upp dem!

fjärdebrunn:
>
> Hur som haver, om någon kan hjälpa mig lösa
> logistiken är jag mer än tacksam!

Jag har ju just gjort det ju!

Ok hehe, jag tror vi har olika syn på hur detta bör lösas, men visst jag kanske ska köra din "Visa-kortsversion" men men att göra det hela fältmässigt är ju att föredraga....

Tillbaka
Topp