Bästa solglasögonen?

Bästa solglasögonen?
Sätt dem högre upp på glaset!?
Om de blir för stora kan du klippa av överkanten några millimeter. Klipp inte av nederkanten.
Och för bättre passning värmer du dem lite försiktigt med hårtorken så de mjuknar lite när du trycker dit dem.
Ok ska testa igen och med varmare vatten. Längre upp vill jag inte ha dom så får väl ta fram saxen när jag vet att de funkar

Bästa solglasögonen?
Behövde ett par solglasögon och var in på XXL idag, blev ett par Oakley Split Shot (Prizm Ruby Polarized). Riktigt grymma. Sitter som en smäck och passar fint under hjälmen också. Samt att de är riktigt snygga att ha till vardags också.

_5310453.jpg

Bästa solglasögonen?
Sommar och sol kommer väl någon gång får man hoppas. Oakley Sutro eller Jawbreaker? Om vi struntar i utseendet på nämnda modeller, man kör samma lins (Prizm road i detta fallet) och båda funkar med ens hjälm, har ni någon favorit? (om ni provat båda)

Jawbreakern ger ju intrycket av att vara bättre anpassade för cykling, med ventilerat glas och skalmar med bättre grepp och justerbarhet även på näsan. Men många verkar gilla Sutro och designen är kanske lite roligare, men det är kanske bara trender som styr...

Senast ändrad:
Bästa solglasögonen?
Sommar och sol kommer väl någon gång får man hoppas. Oakley Sutro eller Jawbreaker? Om vi struntar i utseendet på nämnda modeller, man kör samma lins (Prizm road i detta fallet) och båda funkar med ens hjälm, har ni någon favorit? (om ni provat båda)

Jawbreakern ger ju intrycket av att vara bättre anpassade för cykling, med ventilerat glas och skalmar med bättre grepp och justerbarhet även på näsan. Men många verkar gilla Sutro och designen är kanske lite roligare, men det är kanske bara trender som styr...
Jawbreaker har en ganska ordentlig nackdel, och det är att skalmarna trycker hårt mot huvudet bakom öronen. De är också lite smått tunga, i alla fall jämfört med modeller utan båge. Sutro har jag inte provat av uppenbara skäl (utseende, huvva!).

Edit: Angående ventilation så ser jag inte hur små hål i kanten skulle göra mer än det glapp som finns mellan båge och nylle. Mina bäst ventilerade glajjor är ett par Crossrange XL som täcker betydligt bättre än Jawbreaker, men är plattare så att det drar lite lätt runtom. Fula som fan men grymt bra.

Bästa solglasögonen?
Skalmarna sitter alltid på utsidan av hjälmens band, så Jawbreakern jag håller inte med om att dom skulle trycka mot huvudet. Har inga planer på att byta bort mina.

Rule #37

Bästa solglasögonen?
Polykromatiska linser tycker jag är kanon, solen har mage att försvinna bakom moln ibland eller t.o.m gå ned o då är det skönt att slippa ha ett sortiment med olika glasögon med sig.
Och skalmar som inte passar runt öronen kan förbättras genom att värmas upp o böjas tilll till önskad form.

Bästa solglasögonen?
Skalmarna sitter alltid på utsidan av hjälmens band, så Jawbreakern jag håller inte med om att dom skulle trycka mot huvudet. Har inga planer på att byta bort mina.

Rule #37
Omöjlig med de hjälmar jag har och har haft. Ett par centimeter mellan huvudet och banden.
Vad är det för fånig regel förresten? Vem har hittat på den, och varför?

Edit: Har inga planer på att byta bort mina heller, men jag använder dem bara med klarglas för mörkercykling. Har andra som funkar bättre i allmänhet. :cool:

Bästa solglasögonen?
Polykromatiska linser tycker jag är kanon, solen har mage att försvinna bakom moln ibland eller t.o.m gå ned o då är det skönt att slippa ha ett sortiment med olika glasögon med sig.
Beror ju helt på hur mörka linserna är. Är det något sånär ljust hojar jag med "dark golf" och de funkar både vid mulet och sol. Prizm road borde vara ungefär likvärdiga.

Och skalmar som inte passar runt öronen kan förbättras genom att värmas upp o böjas tilll till önskad form.
Tror går det inte på Jawbreaker dock, för de är såpass tunna att det förmodligen är en fnutt härdat stål inuti.

Bästa solglasögonen?
Jawbreakern ger ju intrycket av att vara bättre anpassade för cykling, med ventilerat glas och skalmar med bättre grepp och justerbarhet även på näsan.
Jag gillar Jawbreaker, men för mig är den viktigaste funktionen att minska vinddrag runt ögonen samt hålla damm och insekter borta. Bågen skyddar linsen ganska bra vid tex fall ner mot asfalt. Har ett par EVzero, men de är sämre på det mesta. Gillar möjligheten att kunna byta glas. Tråkigt att behöva kasta glasögon bara för några repor i synfältet.

Tillbaka
Topp