Bästa spd-pedalerna till nybörjare?

yce99

Medlem
Hej, jag har precis beställt min första mtb från Tyskland och den levereras med vanliga pedaler. Men har efter att jag läst här förstått att spd-skor är bäst att ha. Jag kommer bara köra i skogen med cykeln och nu undrar jag vilka som är bäst för en nybörjare, spd på båda sidor eller bara en, utlösningsmekanism m.m?

Mvh Camilla

Till en pendelhoj kan man ha pedaler som bara har spd på ena sidan (bra om man ibland vill cykla med vanliga skor)
Men till skogscykling är det nästan tvunget med spd på båda sidor, eftersom man ibland måste klicka i snabbt.

Vilka som helst funkar, bara dom passar ihop med skon.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3759

Senast ändrad:
Tack för svar!
Så om jag köper ett par skor med spd och ett par pedaler med spd så ska de passa ihop? Eller finns det olika?

Står det bara "spd" så ska det funka. Det är två fästpunkter för klossen.

Det finns ett annat system för landsväg som heter "spd-sl" med bredare klossar som inte fungerar tillsammans med spd.

Funkar, men köper du hoj från tyskland tycker jag du ska passa på att köpa pedaler där också. Shimano PD-M520 är en bra pedal.

Har kör med både biltema och m520. Biltema funkar men M520 är väldigt mycket smidigare att klicka i och ur. Kan ju vara bra om man är ovan. M520 tål ju nästa vad som helst också.

Ok, då får det bli 520 då :-). Har tittat på lite nätaffärer och blir inte klok på om priset gäller för 1 pedal eller om de säljs i par? Nån som vet?

Fick precis mejl om att min cykel inte kommer in förrän i slutet på maj.. Men det är ett bra pris och vill ha den färgen så det är bara att vänta...

Köp biltemas till att börja med ! De funkar, precis som din cykel kommer att göra !
Ha så kul du bara orkar !! :)

Tillbaka
Topp