miyatafarfar
Aktiv medlem
Bästa SPF solskydd för cykel?
Som ni alla säkert har märkt så har solen tittat fram. Blev varse för någon månad sedan att solkräm har bäst före-datum som mycket annat här i livet. Och man vill ju inte riskera att få cancer.
Har ni några tips på en riktigt bra SPF solkräm eller liknande? Gärna SPF 50, jag har pigment så det räcker och blir över med bränna ändå.
Den ska helst vara billig såklart, men framförallt lätt att använda. Sprayform är guld har jag märkt. Den får gärna också vara ”lätt”, inte kännas som ett tjockt äckligt lager på huden och gärna för både ansikte och kropp. Gärna ”osynlig” variant också så man slipper se ut som Mark Zuckerberg på semester.
Jag har hittat två alternativ själv om någon läser tråden och inte har tips men som vill ha tips:
dynamicbikecare.com
Dynamic Bike Care säljer en variant som ser ut som en slags lätt lite mer rinnig olja-ish som ser väldigt lätt ut att smörja sig med?
La Roche-Posay (förmodligen din partners favoritmärke för SPF och kanske hudvård överlag), lite pricey, men utlovar sig vara ”osynlig” och lätt
Notera att jag inte har testat någon av dessa än. Har tidigare kört med den billigaste sprayen från ICA/Apoteket Hjärtat och liknande. Dom har känts väldigt klibbiga och tjocka och kommer i stora flaskor som är svåra att ha med sig på cykeln. Känns inte gjorda för att smeta sig i ansiktet med så man behöver nog egentligen köpa två varianter. Inte att rekommendera alltså. Har dock aldrig bränt mig med dessa men som sagt har jag pigment och tar emot sol väldigt bra, så det kan vara det.
Har ni några tips på en riktigt bra SPF solkräm eller liknande? Gärna SPF 50, jag har pigment så det räcker och blir över med bränna ändå.
Den ska helst vara billig såklart, men framförallt lätt att använda. Sprayform är guld har jag märkt. Den får gärna också vara ”lätt”, inte kännas som ett tjockt äckligt lager på huden och gärna för både ansikte och kropp. Gärna ”osynlig” variant också så man slipper se ut som Mark Zuckerberg på semester.
Jag har hittat två alternativ själv om någon läser tråden och inte har tips men som vill ha tips:
Sunsation SPF 50
Tan lines? Yes! Sunburn? No! Sunsation is the No. 1 sunscreen used by cyclists, and for good reason. It’s made to meet the demands of the world’s best riding in the toughest conditions. The formula protects against broad-spectrum UVA and UVB radiation, is non-stick, and sweat-resistant. It...
La Roche-Posay Anthelios Invisible Spray SPF 50+, 200 ml | Apotek Hjärtat
Köp La Roche-Posay Anthelios Invisible Spray SPF 50+, 200 ml snabbt & enkelt från Apotek Hjärtat. Smidig leverans till ett apotek, ombud eller direkt hem.
www.apotekhjartat.se
Notera att jag inte har testat någon av dessa än. Har tidigare kört med den billigaste sprayen från ICA/Apoteket Hjärtat och liknande. Dom har känts väldigt klibbiga och tjocka och kommer i stora flaskor som är svåra att ha med sig på cykeln. Känns inte gjorda för att smeta sig i ansiktet med så man behöver nog egentligen köpa två varianter. Inte att rekommendera alltså. Har dock aldrig bränt mig med dessa men som sagt har jag pigment och tar emot sol väldigt bra, så det kan vara det.