Bästa SPF solskydd för cykel?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Som ni alla säkert har märkt så har solen tittat fram. Blev varse för någon månad sedan att solkräm har bäst före-datum som mycket annat här i livet. Och man vill ju inte riskera att få cancer.

Har ni några tips på en riktigt bra SPF solkräm eller liknande? Gärna SPF 50, jag har pigment så det räcker och blir över med bränna ändå.

Den ska helst vara billig såklart, men framförallt lätt att använda. Sprayform är guld har jag märkt. Den får gärna också vara ”lätt”, inte kännas som ett tjockt äckligt lager på huden och gärna för både ansikte och kropp. Gärna ”osynlig” variant också så man slipper se ut som Mark Zuckerberg på semester.

IMG_4313.webp

Jag har hittat två alternativ själv om någon läser tråden och inte har tips men som vill ha tips:
Dynamic Bike Care säljer en variant som ser ut som en slags lätt lite mer rinnig olja-ish som ser väldigt lätt ut att smörja sig med?

La Roche-Posay (förmodligen din partners favoritmärke för SPF och kanske hudvård överlag), lite pricey, men utlovar sig vara ”osynlig” och lätt

Notera att jag inte har testat någon av dessa än. Har tidigare kört med den billigaste sprayen från ICA/Apoteket Hjärtat och liknande. Dom har känts väldigt klibbiga och tjocka och kommer i stora flaskor som är svåra att ha med sig på cykeln. Känns inte gjorda för att smeta sig i ansiktet med så man behöver nog egentligen köpa två varianter. Inte att rekommendera alltså. Har dock aldrig bränt mig med dessa men som sagt har jag pigment och tar emot sol väldigt bra, så det kan vara det.

Jag brukar använda Eucerin tranparent spray. Smidig att applicera, syns inte, kladdar inte. Kanske inte den billigaste
Visa bilaga 837159
Snyggt, bra tips! Såg att det även fanns en ansiktsvariant. Men kanske kan snåla lite och köra denna i ansiktet också som jag gjort med andra sprayer tidigare. Hur är konsistensen, är själva vätskan som sprayas vit eller genomskinlig från start? Tycker du den håller bra mot svett? (Kanske svårt att säga utan att mäta med instrument)

Snyggt, bra tips! Såg att det även fanns en ansiktsvariant. Men kanske kan snåla lite och köra denna i ansiktet också som jag gjort med andra sprayer tidigare. Hur är konsistensen, är själva vätskan som sprayas vit eller genomskinlig från start? Tycker du den håller bra mot svett? (Kanske svårt att säga utan att mäta med instrument)
Den är genomskinlig. Jag kör själv denna efter att ha blivit tipsad om den på Happy för några år sedan.

Spraya i handen först så slipper du slösa.

Jag hade kört på 30 , nu bryr jag mig int om någe som cancer + att jag har mörkt hår =mörkare hud än exempel lillbrorsan som är mer ljus i håret å ljusare hy .

Jag har däremot ganska mycket bläck över kroppen som gör frenetiskt ont i solen så det är.märkbart numer ...

He får bli en migration till labrador området i Kanada för min del , då har en alltid kläder på sig :0)

Säga att man inte bryr sig om cancer är ju lätt tills man själv eller någon man tycker om suttit och väntat på besked om en bortopererad hudförändring...

Jag tycker mousse funkar bra vid svettiga aktiviteter, konsistensen är lite som vispgrädde:

Jag kör med specifik kräm för ansiktet, t ex denna som är matt och funkar bättre i ansiktet, men som andra säger ovan, man vill inte ha den i ögonen:

Solkräm har fö blivit väldigt dyrt...

I dag publicerades en artikel om solskydd i DN
"En solbränna är egentligen en följd av att huden blivit skadad och försöker skydda sig mot dna-skador, som kan leda till hudcancer. Detta sker genom att den bildar mer melanin – det pigment som gör oss bruna.
– Jag tycker att det är tråkigt att en solbränna fortfarande ses som hälsosam och snygg, säger Kari Nielsen, överläkare vid hudmottagningen på Skånes universitetssjukhus och docent i dermatologi vid Lunds universitet.

Vanliga varningstecken på att solbrännan utvecklats för fort är rodnad, ömhet, värmekänsla, sveda och i värsta fall blåsor och fjällning.

Men även för den som undviker att bränna sig finns risker.

För att förstå detta måste man känna till skillnaden mellan solens två huvudtyper av UV-strålning: UVB och UVA. SPF skyddar enbart mot UVB-strålning, som främst orsakar solbränna och bidrar till hudcancer.
...
Vill man vara säker på att även få skydd mot UVA måste man leta efter en särskild UVA-symbol på solskyddsförpackningen.
"

<REDIGERAT>
"Skyddet mot solens UVA-strålar anges inte med en siffra men solskydd i EU måste UVA-skyddet vara minst en tredjedel av produktens SPF. De flesta produkter som uppfyller det kravet märks med en symbol med en cirkel med bokstäverna “UVA” inuti."

Senast ändrad:
För över och underarm kan man ju fundera på om inte kläder är bättre än sololja. https://www.bike-components.de/en/Castelli/UPF-50-Light-Arm-3-Arm-Warmers-p232097/?
Dom flesta cykelkläder (som jag sett iallafall) brukar vara solskyddande motsvarande minst 30 SPF men ofta 50 SPF. Jag brukar dock smörja in mig innan jag sätter på mig kläderna så överarmar och en bit över knäna blir insmorda ändå för att undvika någon eventuell skarv om jag skulle smörja efteråt.

Det mest effektiva skyddet mot solen även utanför cyklingen är just kläder annars om man inte kan söka skugga eller vara inomhus. Viktigt att veta att man även kan bränna sig i skuggan iofs.

Tillbaka
Topp