Bästa uppgradering äldre racer med campa

David cyklar

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Columbus Pinta Mirage racer från Cykelcity någonstans kring år 2003. Allting på den är campa. Det har fungerat bra och felfritt i alla år men jag funderar på att byta kasett till något mer lättrampat. I nuläget sitter det en 9-delad 13-23 på.

Vad skall jag byta till för kasett? Cykelaffären jag pratade med var inne på att det måste vara Campa men sen då? Är det 13-28 jag letar efter (om det finns?).

Bilagor

• 9-delad campa.webp
    9-delad campa.webp
    234.4 KB · Besök: 55
Tänk på att det går at byta till andra klingor i fram också för att ändra utväxlingen.
Enklast är att titta i någon tabell och se hur stora skillnaderna blir.

Hej.. Nej, det måste inte vara en originalkassett. Miche har också passande, till lite lägre priser. Tveksamt om du kan ha större drev i kassetten än 26, köper du en sån så får du liksom bara en lättare växel än du har. Köper du ett mindre kedjehjul än det du har, antagligen en 53a, istället med en 50a så har du ytterligare en stycken lägre växel. Med ett sånt byte så behöver du inte byta kedjelängd, om din gamla kedja är i bra skick, alltså, men det luktar byte av hela drivlinan. Kostbart men utslaget på 23 år. Förslag: 50+34 fram, 14-26 bak + ny kedja. mvh borano20

Campa Mirage fanns så vit jag vet med olika längd på växelförararmen 55, 72,5 och 89 mm mellan trissorna
. Alla ska klara max 29 kugg på kassetten. Det som skiljer ör hur mycket slack som växeln kan ta upp. Minsta klingan fram vilken Bultcirkeldiameter du har fram, med 135 mm 8 standard Campa BCD) är minsta klingan 39 kugg. Med 110 mm kan du ha 34. Bilder underlättar!
Det kan ¨vara klokt att byta kedja i samband med kassett byte. Såväl Miche´s kassetter som KMC´s kedjor är fullt användbara

Campa Mirage fanns så vit jag vet med olika längd på växelförararmen 55, 72,5 och 89 mm mellan trissorna
. Alla ska klara max 29 kugg på kassetten. Det som skiljer ör hur mycket slack som växeln kan ta upp. Minsta klingan fram vilken Bultcirkeldiameter du har fram, med 135 mm 8 standard Campa BCD) är minsta klingan 39 kugg. Med 110 mm kan du ha 34. Bilder underlättar!
Det kan ¨vara klokt att byta kedja i samband med kassett byte. Såväl Miche´s kassetter som KMC´s kedjor är fullt användbara

Tack för svaren! Här kommer en del bilder över hur det ser ut. Jag är nybörjare på det här med kasetter och så vidare så jag är lite osäker. Säg till om det är något mer du vill ha bild på så löser jag det.

1774191752827.webp

1774191788077.webp

1774191831479.webp

1774191869987.webp

Jag skulle säga att du har riktig flax - niodelade Campa är väldigt mycket driftsäkrare än tio- och tolvdelat. 11-delat funkar också bra men är rappligare.

Börja med att byta kassett till den här, betydligt billigare än att köpa helt nytt vevparti. Med Campa är det också känsligare med att kombinera vevpartier och framväxlar gjorda för olika många växlar, och ett niodelat kompaktvevparti finns väl knappt?

(Japp, är medveten om att det säkert finns många happyiter som har kunnat köra 12-delade framväxlar med åttadelade vevpartier eller vad det nu är, men ovanstående är min erfarenhet. 😉)

Senast ändrad:
Jag skulle säga att du har riktig flax - niodelade Campa är väldigt mycket driftsäkrare än tio- och tolvdelat. 11-delat funkar också bra men är rappligare.

Börja med att byta kassett till den här, betydligt billigare än att köpa helt nytt vevparti. Med Campa är det också känsligare med att kombinera vevpartier och framväxlar gjorda för olika många växlar, och ett niodelat kompaktvevparti finns väl knappt?

(Japp, är medveten om att det säkert finns många happyiter som har kunnat köra 12-delade framväxlar med åttadelade vevpartier eller vad det nu är, men ovanstående är min erfarenhet. 😉)

Tack! Finns det någon risk med att den inte passar? Jag tänker att det är stor skillnad på 13-23 och 11-29 i storlek på kuggarna?
Jag tänker att det är ett bra läge att byta kedja också. Har du någon rekommendation på kedja?

Tack! Finns det någon risk med att den inte passar? Jag tänker att det är stor skillnad på 13-23 och 11-29 i storlek på kuggarna?
Jag tänker att det är ett bra läge att byta kedja också. Har du någon rekommendation på kedja?
Du kan köpa Shimanos niodelade kedja - funkar utmärkt. Och nej, det finns ingen risk för att det inte ska passa eller lira - jag har kört 29T med en vanlig bakväxel med short cage utan problem. Det var en Daytona och inte en Mirage, men samma mått vad jag vet.

Edit: Det är Campagnolo - självklart finns det risk för att det inte funkar. Förstår inte vad jag tänkte!

Senast ändrad:
Du kan köpa Shimanos niodelade kedja - funkar utmärkt. Och nej, det finns ingen risk för att det inte ska passa eller lira - jag har kört 29T med en vanlig bakväxel med short cage utan problem. Det var en Daytona och inte en Mirage, men samma mått vad jag vet.

Edit: Det är Campagnolo - självklart finns det risk för att det inte funkar. Förstår inte vad jag tänkte!
Haha, ok så det kommer inte att funka med andra ord? Blir osäker på grund av att cykelbutiken jag tittade in i var inne på att det måste vara campa-prylar rakt igenom för att det skall funka.

Ser nu att du länkade en Shimanokasett? Jag antar att det blev fel där?

Ven om min erfarenhet av just Campas 9-delade är rudimentär
Rekomenderar att byta kedja när du byter kasett, till en KMC 9s för shimano som skrivits passar dåligt
Måste instämma, även om min erfarenhet av just Campas 9-delade är rudimentär så har KMC kedjor funkat klanderfritt med mina Campa-grejor. Att byta kedja när man byter kassett borde vara en självklarhet

Min Campa, som gick fem Halvvättrar och en vanlig Vätternrunda och tuggat mellan Öland och Karlskrona-trakten åtskilliga gånger, ville ha en Campagnole-kedja, som är litet smalare och lättare än motsvarande Shimano. Veloce- eller Record-kedja får det väl bli av de här. Mirage-kedjor vet jag inget om:

Jag kör också 9-delat fortfarande.
Är det det därför mina 9-delade Campareglage funkar så pass bra med Shimanokassett och växel?

Ok, vad är skillnaden på de här kasetterna? Alla är Miche och funkar till Campas 9-delade enligt instruktion. Priset är typ detsamma.

1774376680067.webp

Liten skillnad i utväxlingar. Använd länken i inlägg #3
Jo jag såg att det var skillnad i utväxlingen. Skall försöka förstå mig på den länken du menar.

Eftersom jag byter kasett tänkte jag såklart byta kedja men misstänker att jag inte kan köra en kedja med samma antal länkar som jag har idag, eftersom kasetten idag är 13-23 och jag fundera på att byta till typ 11-28?

Jo jag såg att det var skillnad i utväxlingen. Skall försöka förstå mig på den länken du menar.

Eftersom jag byter kasett tänkte jag såklart byta kedja men misstänker att jag inte kan köra en kedja med samma antal länkar som jag har idag, eftersom kasetten idag är 13-23 och jag fundera på att byta till typ 11-28?
Kedjan bör nog bytas i vilket fall, och då anpassar du längden på den så den passar bra till kassetten.
Man brukar säga lägg kedjan på största drevet fram och största klingan på kassetten, utan att trä den genom bakväxeln. Lägg sedan till 2 länkar.

edit: Men jag vet inte om detta alltid stämmer med verkligheten?

Senast ändrad:
Grund Backväxeln två samverkande knä fjädrar och ett pallarelogram fick själva en chock på Chemano kopia Taiwan venture lösning extra tillbehör🤔 fjäder sträckare för nedre kagge löphjul när det går plocka i sär borra om men föregås med anpassa mot drev storlek med vinkel fjäder kraft var nya fjäder fäste i borrning internt bör vara kompenserat men klart är ju urmakare plocka fixa till en tillverknings miss med efter slängt tillbehör😄.

Att jämföra gammal och ny kedja är absolut enklast. Efter kapning ska de vara lika långa, och ha en liksom öppen och en sluten ända eller länk.

Tillbaka
Topp