Bästa vägen genom stockholm?

jesperC

Aktiv medlem
Har pendlat en del mellan Sundbyberg och Boo senaste dagarna. Med mountainbiken är det helt OK att stanna/spurta vid varje rödlyse. Men landsvägshojen passar bättre på vägarna ut mot Värmdö och då hade jag föredragit lite bättre flyt genom själva city.

Gissar att det är en hel del folk som pendlar genom stan. Är det någon som känner till någon bra väg?
Har inget emot att köra lite längre sträcka om man kan få bra flyt.

Nu har jag testat:
Sveavägen -> Skeppsbron -> Slussen -> Stadsgårdleden -> Danviksbro
och
Västerbron -> Hornsgatan -> div smågator -> Folkungagatan -> Danviksbro
Rätt trist rödvåg på bägge alternativen.

//j

testa att ta ulvsundavägen ner till alvik, längs tvärbanan till gröndal, genom parken och sedan längs E4 upp till årstaberg. ner mot g.a årstalänken sen cykelbanan förbi gullmarsplan och ner genom hammarby , föbi fredells osv. långt men många långa raksträckor utan stopp.

Jag föredrar nog annars att ta mig via huvudstabadet, hornsberg, kristineberg, västerbron hornsgatan,ringvägen, lilla bron vid skanstull, hammarby, osv eftersom det är kortare, men det är klart fler stopp.

Du kan ta cykelbanan över Vasabron och runt Riddarhuset och då komma längs med tunnelbanan vid gamla stan. Då har du inte ett rödljus hela vägen bort till Slussen. Kör du sen under Slussen och ut på stadsgårdsleden (cykelbanan) är det knappt nåt rödljus att bry sig om heller på den sträckan.

ska man ta västerbron är det enklast att ta sig ner på cykelbanan längs söder mälarstrand och sen följa vattnet bort till danvikstull

Tack för tipsen. Ska testas närmaste dagarna.

Fick även ett skönt förslag från Google Maps då jag klickade i "Undvik motorvägar".
Via Täby kyrkby, Vaxholm och Värmdölandet. 83km totalt, är benen är pigga i morrn så kanske =).
Misstänker dock att det blir lite trixande med färja mellan Rindö och Värmdölandet.

//j

Vaxholmsvägen är inte rolig att cykla på, smala ställen o bilister som verkar ha som sport att köra så nära en cyklist som möjligt :-) men om benen är pigga kan man ju leva med om man svänger in på bogesundsvägen lite längre mycket trevligare. eller ännu bättre byter ut racern mot MTB o kör blå leden fram till waxhoom.

Så farlig är det kanske inte jag cyklar Vaxholmsvägen ofta. Jag har en egen standardrunda med start från hotellet och Vaxholmsvägen bort till Arninge och vidare till cirkulationsplatsen vid Vallentuna (Okvista) och tillbaks blir ca 5 sköna träningsmil. :) Blå leden tor till Domarudden är trevlig. Tyvärr har de gått lös rätt hårt med skogsavverkning bortemot Rydbo :( Sedan är det inte så kul genom centrala Åkersberga. kan kan fortsätta på anslutningen till roslagsleden istället och landa i Danderyd :)

ahh ok får väl ta tillbaks mitt påstående om att hela waxholmsvägen är dålig detta gäller bara några kortare bitar (hjärnsläpp dom har numera breda fina vägrenar att köra på)

Västerbron -> Hornsgatan -> Ringvägen -> Hammarby Sjöstad -> osv. funkade fint. Blev en knapp halvmil längre men klarades av med en tre/fyra fotisättningar och betydligt bättre snitt.

//j

som sagt... testa norra vägen längs söder mälarstrand nästa gång. Om du nu inte vill åka en omväg via hammarby sjöstad, så klart

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> som sagt... testa norra vägen längs söder
> mälarstrand nästa gång. Om du nu inte vill åka
> en omväg via hammarby sjöstad, så klart

Efter en tiodagars sommarförkylning finns det mycket uppdämd cykelglädje i benen så lite omvägar är bara skönt. Vägen över Söder Mälarstrand kommer att köras den med.

//j

Tillbaka
Topp