Bästa vägen mellan Huddinge och Norrtull???

Oskar V

Ny medlem
Hej
Vilken är bästa/snabbaste/lättaste vägen med cykel mellan Hudding/Flemmingsberg och Norrtull (Prisextra)??

Börjar jobba i närheten av Prisextra i sommar och funderar på om det är möjligt att trampa dit.

Mina geografiska kunskaper om Stockholm är väl minst sagt begränsade, näst intill obefintliga, så om någon har nåt bra tips så mottages det tacksamt i vägbeskrivning_for_dummies_format ;)

TACK
//Oskar

Ta pendeltåg från Huddinge mot Märsta.
Det går från Huddinge 15:03.
Du är framme vid Karlberg 15:24.

Restid 21 minuter.

Trevlig resa!

Sorry, kunde inte låta bli..:) Men det är rätt nära.

Cykla från F-berg till Stuvsta, leta dig vidare till Svartlösavägen, följ denna från Långsjön
till Västberga; Liljeholmen; Hornstull; Västerbron; St eriksgatan + bron; Vanadisplan - framme!

/Bjarne

Visst, rena baggisen att greja den vägen:

Cykelvägen från Flempan utmed Huddingevägen (på vänstra sidan) till Huddinge Centrum, bara att följa skyltarna. Fortsätt på cykelvägen från Huddinge Centrum (Udden/bussterminalen, ungefär) som nu går en bit från Huddingevägen, och på dess högra sidan. Uppför en mördarbacke vid tingshuset, upp på bron. Nerför backen mot Huddingegymnasiet/Sågbäcksgymnasiet. Följ cykelvägen som nu fortsätter på Huddingevägens högra sida hela vägen bort till Årsta, du ska passera Hagsätra, Älvsjö, Örby, bl a. (Sträckan från Huddingegymnasiet bort till Hagsätra tar i normala fall 25 minuter att cykla, varav 5 minuter cykling medan resten av tiden går åt till att stå och samla mossa vid de otaliga rödljus som finns på den sträckan.) Väl framme i Årsta är det bara att följa skyltarna bort till Gullmarsplan, vid Årstafältet kan du tappa bort dig om du har osis, men försök att följa Huddingevägen när den försvinner ner i Södra länkens tunnlar, så löser det sig. Vid Gullmarsplan cyklar du genom tunneln under t-banan och tvärbanan, och svänger sedan av till vänster och upp på skanstullsbron. Nerför bron, följ Götgatan (raka spåret) bort till Medis. Uppför Götgatsbacken och sedan ner till Slussen/Södermalmstorg. Kör rakt fram i korsningen Hornsgatan, och sväng sedan av till vänster, ner mot Gamla stan, och följ cykelbanan som fortsätter förbi Mälartorget, Riddarholmen och bort till Vasabron (vid Riddarhuset). Sväng vänster (dvs över bron), och ta sedan Vasagatan bort mot Norra bantorget. Där fortsätter du på Torsgatan hela vägen bort till Torsplan, där du svänger av till höger. Därifrån borde du se Prisxtra. Tror jag. Om det är den butik jag tänker på.

Sträckan kan med fördel provcyklas vid något tillfälle då du inte har någon tid att passa.

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst, rena baggisen att greja den vägen:
>
> Cykelvägen från Flempan utmed Huddingevägen
>
Vägbeskrivning a´la carte...
>
> Sträckan kan med fördel provcyklas vid något
> tillfälle då du inte har någon tid att passa.

Självklart ska den provtrampas innan det är dags ;)

Nån aning om hur lång tid det kan tänkas ta, om man inte ska vara helt färdig när man kommer fram??

En alternativ sträckning är väl att hålla mer till vänster och köra över Årstafältet, Årsta gård, ner vid Årstaviken, över Liljeholmsbron, Västerbron, S:t Eriksbron. Borde bli lite närmare men kanske inte nödvändigtvis snabbare...

Vet faktiskt inte hur lång tid det tar, eftersom jag aldrig cyklat hela sträckan i ett svep. Men en kvalificerad gissning är runt en timme, om man håller bra fart och har tur med rödljus och sånt. Men har man otur kan det ta rejält mycket längre tid.

Personligen tvivlar jag på att vägen över Årstafältet, Liljeholmen och Hornstull är vare sig kortare eller snabbare - Däremot vore den bättre om man kom utmed E4:an, och inte Huddingevägen. Ska prova att mäta i Google Earth, se vad jag får fram...

OK, mätningen säger att det blir runt 9 km i båda fallen, från en punkt på Årstafältet till Torsplan, alltså. Och då skulle jag i första hand välja vägen via Gullmarsplan, Gamla stan och Torsgatan, för att slippa kämpa mig över Västerbron.

Edit: Mätning klar

Senast redigerad av en moderator:
Ta lite extra tid i beräkningen om du cyklar Skanstullbron och norrut bara, det är inte skoj vare sig vid Skanstull eller Götgatsbacken just nu. Speciellt Götgatsbacken är jobbig vid soligt väder då extremt många flanerar där och det pågår vägarbeten där. Trust me jag pendlar där 250+ dagar om året...;-)

OK! Mycket hjälp och många tips. Det uppskattas!

Får ta och provköra vägen vid tillfälle.

På mornarna tror jag inte att jag kommer behöva trängas jättemycket iallafall eftersom jag bör vara framme strax innan halv sju. Så det blir till att ställa väckarklockan *Zzzzz...*

Jag kör själv sträckan Gullmarsplan - Götgatan - Slussen flera gånger i veckan (inte dagligen, men nästan), så jag vet hur det kan vara just att ta sig över krönet när det är mycket folk som strosar omkring i sina egna små världar. Men det är mest på eftermiddagarna det brukar vara riktigt mycket folk där, och ringklocka brukar fungera bra.

kanske får införskaffa en ringklocka då. Brukar yla annars *UUUUR SPÅÅÅÅR!!!* :)
Fast jag har visserligen inte använt hojen till pendling än utan bara som träning och då är det oftast på vägar med lite folk och mycket plats.

Jag skulle nog säga att det borde ta nånstans mellan 1 och 1,5 timma beroende på trafik och fotgängare. Gullmarsplan -> Götgatan -> Hornstull -> Västerbron -> St Erikgatan -> St Eriksbron -> och sen är det raka vägen till Norra stationsgatan.

Jo, kommer man söderifrån på Årstafältet brevid alla fotbolls- och rugbyplaner har man en jättefin nyasfalterad raksträcka. Perfekt för att trycka på och köra en liten tempoetap.

chrkes skrev:
> Gullmarsplan -> Götgatan -> Hornstull -> Västerbron -> St Erikgatan -> St
> Eriksbron -> och sen är det raka vägen till Norra stationsgatan.

Blir inte det en omväg? Att cykla från Götgatan/Slussen till Hornstull innebär ju halva Södermalms bredd, och då får man även sega sig över Västerbron som bonus.

Det är nog sant. Tar tillbaka mitt påstående om Hornsgatan. Kanske går lite lättare in mot city. Men Västerbron är ju en trevlig plats tycker jag. Där kan man ju visa upp sig lite när man trycker på uppför. Sen är det ju också den vackraste vyn över sthlm tycker jag.

bng skrev:
> Cykla från F-berg till Stuvsta, leta dig vidare
> till Svartlösavägen, följ denna från
> Långsjön
> till Västberga; Liljeholmen; Hornstull;
> Västerbron; St eriksgatan + bron; Vanadisplan -
> framme!
>
> /Bjarne

Bra och kort beskrivning Bjarne. Jag kör ungefär denna sträcka flera ggr/vecka det tar mig ca 1 timme i bra distanstempo. Har hittat stråk med väldigt få rödlysen men man får ju leta lite innan man hittar den bästa och snabbaste vägen.

Vilken väg som är bäst fram till Södermalm kan jag inte uttala mig om. Däremot jobbar jag nära Prisextra/Norrtull och bodde tills alldeles nyligen mitt på Söder, och måste helt klart rekommendera vägen Hornstull - Västerbron - Lindhagensplan - Lindhagensgatan - Strandbergsgatan - Ekelundsbron - Karlbergs strand förbi Karlbergs slott - bron över Klarastrandsleden/tunneln under spåren - Rörstrandsgatan - Norrbackagatan hela vägen ner till Norra Stationsgatan. Betydligt färre rödljus/trafik/kringflackande människor på denna sträcka än sträckan Skanstull - Gamla Stan - City - Norrtull...

[EDIT]: Eller att köra St. Eriksgatan med för den delen...

Jag körde Stuvsta - Norrtull under ett års tid.
Det är lättare att hitta än man tror, och vägen via
Västerbron är vackrast och kortast, 13 km.

Farligaste biten är runt Hornstull som bekant.

Ibland vill man variera sig och åka via Södermalm,
kanske över nya Årstabron eller gamla Skanstullsbron,
men det blir längre.

Flempan - Stuvsta är 5 km och kortaste vägen går
längs Huddingevägen, Norrängsvägen, Myrmarksvägen,
korsa Häradsvägen till Långsjöns östra spets sen
hittar man Svartlösavägen och kommer vidare enligt
tidigare beskrivning.

Som sagt det är lätt när du väl har kört en gång.

/Bjarne

Du kan även ta vägen över (Optional: Fullersta -> Snättringe) Älvsjö -> Västberga -> Liljeholmsbron osv. Cyklar själv från Snättringe.

Edit: bng hann posta mitt förslag medan min kontakt med happy trilskades

Thomas

Om du inte har så bråttom och är morgonpigg av dig så får du gärna hänga med mig från Huddinge till liljeholmsbron. Det är ju inte hela vägen men om du vill cykla en liten bit i terräng så har jag en liten halvhemlig sträcka. Tiden på dygnet jag cyklar är tyvärr klockan 05:30 från Huddinge men du är som sagt välkommen att hänga på.

Grizzly skrev:
> Om du inte har så bråttom och är morgonpigg av
> dig så får du gärna hänga med mig från
> Huddinge till liljeholmsbron. Det är ju inte hela
> vägen men om du vill cykla en liten bit i
> terräng så har jag en liten halvhemlig sträcka.
> Tiden på dygnet jag cyklar är tyvärr klockan
> 05:30 från Huddinge men du är som sagt
> välkommen att hänga på.

Det ska absolut tänkas på. *tummen upp*
Måste ta en eller ett par provsvängar först så jag vet ungefär hur lång tid det kommer ta och lära mig hitta.

//Oskar

Det här blev ju massor med olika tips!
Får väl ta och skriva ut varje inlägg och sätta mig med kartan :)

Hittade föresten en cykelkarta i pdf med markerade leder som tex tumbaspåret/tumbaleden (eller nåt liknande) m.m. Är dessa leder markerade med skyltar också??

//Oskar

Tillbaka
Topp