Bästa vägen till nynäshamn?

etnica

Aktiv medlem
Hej,
tänkte kolla vilken väg som är den med minst trafik och trevligast att cykla till Nynäshamn?

Kan passa på att fråga om det finns någon trailforks liknande app för landsväg också.

Aja nu är jag inte från 08 men bor där men ibland blir det fel ;)

Från Älta/Tyresö kan vi väll säga som startområde.

Ok hur hittar man tour retardrundan?

Om du kommer från Stockholm och inte är rädd för lite tuffare vägar, så här kommer min favorit:
Länna - Lissma - 259:an (riktigt tråkig men ...) - Lillsjövägen genom Jordbro industriområde - Västerhaninge - mot Tungelsta - innan Tungelsta vägen över Skogs Ekeby - 257:an i några hundra meter - Sorundavägen - via Grödby - före Sorunda Väggarövägen - Ösmo (här kan du fika i korvkiosken) - Nibblevägen i riktning sydväst - Vikavägen - Nynäshamn.

Om du vill ta lite mindre tufft fortsätter du Sorundavägen hela vägen till Sorunda fikar på Coop och svänger vänster på 225:an - kör rakt fram första gången det skyltas mot Nynäshamn - Stora Vika - Nynäshamn.

Mesta vägen går i skog så det blir inte så vindkänsligt som gamla Nynäsvägen men det blir kuperat. Inga stora backar men hundratals små och branta.
KjellF
Bytt ett "höger" mot ett "vänster".

Senast ändrad:
Masa dig neråt Tyresö Vega Handen Jordbro Västerhaninge, sen ut mot 73-an, förbi naturbruksgymnasiet, vänster mot Fors osv. Motorvägen korsas ett par gånger efter det. Vips är du framme.
Retardrundan, ja du. Fin väg genom skog och mark men svår att förklara för den som inte begrip. ;)
Kan tänka mig att det tar lite tid att lirka sig fram. Man får sitta och kolla på karta sträcka för sträcka.

KjellF sa:
Om du kommer från Stockholm och inte är rädd för lite tuffare vägar, så här kommer min favorit:
Länna - Lissma - 259:an (riktigt tråkig men ...) - Lillsjövägen genom Jordbro industriområde - Västerhaninge - mot Tungelsta - innan Tungelsta vägen över Skogs Ekeby - 257:an i några hundra meter - Sorundavägen - via Grödby - före Sorunda Väggarövägen - Ösmo (här kan du fika i korvkiosken) - Nibblevägen i riktning sydväst - Vikavägen - Nynäshamn.

Om du vill ta lite mindre tufft fortsätter du Sorundavägen hela vägen till Sorunda fikar på Coop och svänger höger på 225:an - kör rakt fram första gången det skyltas mot Nynäshamn - Stora Vika - Nynäshamn.

Mesta vägen går i skog så det blir inte så vindkänsligt som gamla Nynäsvägen men det blir kuperat. Inga stora backar men hundratals små och branta.
KjellF
Är man inte rädd för lite dålig beläggning (eller avsaknad därav) men skyr trafikerade vägar är ett alternativ att precis före utfarten på 259:an ta höger, åka förbi gamla skolan (MC-klubbens lokal fortfarande?), under 259:an på cykelbanan och sen ta vägen ner förbi Ådran, vänster ut på 257:an och sen återansluta till förslaget genom att ta in på Sorundavägen.

KjellF rundan är trevlig men har man tagit sig till Lissma åker man såklart höger där, sen in på Ådravägen. Vill man ha mer äventyr efter det (det fill du nog inte så då brummar du bara rakt mot sorundavägen) tar man första bästa grusväg till höger sen när man kommer ut på 257. Ingen ide säga vilken grusväg man ska ta för man åker vilse där ända. Oftast hamnar man ändå på sorundavägen och efter det tar man Kjells väg. Den är fin.

Tack för förbättringsförslagen. Jag valde vägar som fungerar med racer, vilket jag normalt använder. Om man tycker grus är OK finns från Ösmo grusväger eller stigar nästan hela vägen till Nynäshamn. Det är bara att vid Ösmo ta sig öster om både gamla och nya Nynäsvägen och börja leta.
KjellF

Det har du rätt i men just Ådravägen är ju faktiskt asfalterad i princip hela vägen. Dessutom riktigt rolig att köra med räcer också eftersom man på slutet får ducka för alla bilvrak och jättegropar där i skogen

uandt sa:
Det har du rätt i men just Ådravägen är ju faktiskt asfalterad i princip hela vägen. Dessutom riktigt rolig att köra med räcer också eftersom man på slutet får ducka för alla bilvrak och jättegropar där i skogen

Gott om hål är det....

KjellF sa:

Om du vill ta lite mindre tufft fortsätter du Sorundavägen hela vägen till Sorunda fikar på Coop och svänger vänster på 225:an - kör rakt fram första gången det skyltas mot Nynäshamn - Stora Vika - Nynäshamn.

KjellF
Bytt ett "höger" mot ett "vänster".

+1

Tillbaka
Topp