Bike packing I Polen

Eliasvt

Aktiv medlem
Bike packing I Polen
Vem har erfarenhet med bike packing I Polen?
Finns info på internet men vill gärna höra av de som har erfarenhet
Vägarna, campings, tälta vild, mat trafik etc etc
Funderar på at ta båten till Gdynia, cykla till Krakow och sedan med tåg tillbaka till Gdynia
Detta ären annan fråga: hur är det med att ta med sig cykel på tåget i Polen

Bike packing I Polen
Vem har erfarenhet med bike packing I Polen?
Finns info på internet men vill gärna höra av de som har erfarenhet
Vägarna, campings, tälta vild, mat trafik etc etc
Funderar på at ta båten till Gdynia, cykla till Krakow och sedan med tåg tillbaka till Gdynia
Detta ären annan fråga: hur är det med att ta med sig cykel på tåget i Polen

Gravel? Hur många dagar? Hur många mil/dag. Bara cykla, eller se många vackra ställe?
Kanske Vistula floden ner till Krakow?
Då passerar man Gdansk, Grudziadz, Torun, Warszawa , Kazimierz Dolny, Sandomierz, Auschwitz-Birkenau . OK det är inte raka linje ner, men mycket trevligare. Tälta vild är det "förbjudet", men ingen bryr sig. Mat i varje by, gott om campingplatser. Det är mycket trafik i Polen (det är nästan 37 miljoner Polacker), så jag föredrar mindre vägar. Cykel på tåget? Inga problem, men kanske förboka i högsäsong (kan hjälpa dig).

Gdansk- Warszawa: https://mapy.com/s/razutumepe
Warszawa-Krakow: https://mapy.com/s/gorufetamu

Senast ändrad:
Bike packing I Polen
Gjorde en resa för några år sedan tåg båten till Gdansk sedan båten hem från Lettland.
Polen var varierat att cykla i, det finns endel cykelvägar. De mindre vägarna vara av varierande kvalitet endel med stora potthål där man fick öva på sina slalomskills. Sedan hade vi paven med inslag av dålig asfalt, förmodligen från romartiden. Breda däck för att skona kroppen från det värsta.
På de mindre vägarna så var det ganska glest med trafik så det var ok.
Varje liten by/håla har en affär så det är lätt att handla något när man känner för det.

Bike packing I Polen
Finns ju en del Ultra lopp som utgår från kusten (dock mtb) om man vill ha lite inspiration till rutter.
Sen finns det ju dom sträckorna som går i vädersträcket norr/söder med om man vill ta inspiration därifrån med.

Min generella erfarenhet från Polen är att äter man ute så brukar portionerna vara bra (stora)
Nivån på engelska är relativt bra.

Har dock ingen erfarenhet från bikepacking i Polen ännu men varit en del i landet.

Dock står det på listan helt klart.
Är du intresserad av sällskap och det synkar med tiden du skulle ner så kan vi höras vidare via PM.

Bike packing I Polen
Finns ju en del Ultra lopp som utgår från kusten (dock mtb) om man vill ha lite inspiration till rutter.
Sen finns det ju dom sträckorna som går i vädersträcket norr/söder med om man vill ta inspiration därifrån med.

Min generella erfarenhet från Polen är att äter man ute så brukar portionerna vara bra (stora)
Nivån på engelska är relativt bra.

Har dock ingen erfarenhet från bikepacking i Polen ännu men varit en del i landet.

Dock står det på listan helt klart.
Är du intresserad av sällskap och det synkar med tiden du skulle ner så kan vi höras vidare via PM.
Men det finns också bikepacking: WISLA 1200 - https://wisla1200.pl/en/vistula-1200/

Bike packing I Polen
Grudziadz, Kazimierz Dolny, Sandomierz

20220502-DJI_0313.webp
Kazimierz-Dolny.webp
197728478_4627629153920049_8204055002358243031_n.webp

Bike packing I Polen
Detta är cykeln, alltså är jag inte rädd för gravel.
På min ålder räcker det fint med 15 mil om dan.
Ska kolla på ruterna som ni alla har föreslagit, tack för det.
Återkommer om jag har mer frågor.
Vad som gäller språket, jag håller på med ty lära mig polska.
@ Jarek has ch @ tonimakaroni, återkommer om förslaget om sällskap när jag vet mer om datum, men sannolikt slutet av april, början av maj.

Bilagor

• IMG_3964.webp
    IMG_3964.webp
    1.3 MB · Besök: 59
Tillbaka
Topp