Bästa väskan när man pendlar? Träningskläder + laptop etc

jadajada

Medlem
Vilken är bästa väskan när man pendlar?

Det som ska med är minst Träningskläder (skor, byxor plus tröja) och separat fack för laptop och jobbutrustning?

Utgångspunkten är en ryggsäck, men vid närmare eftertanke kanske man ska tänka helt annorlunda och acceptera att ha en sadelstolpefixerad eller front pakethållare av något slag och sätta väskan där? (Men det ska nog vara en ryggsäck ändå)

Jag cyklar inte så långt och blir inte svettig normalt sett, så jag cyklar med herrskor med lädersula, och kavaj till kontoret. Då är inte ryggsäck idealt om den blir för tung. Med laptop fungerar det fint. Men kanske inte med träningskläderna i väskan också.

Så, ni som pendlar med modifierade racers, eller liknande. Hur gör ni med träningskläderna och jobbutrustningen?

Senast ändrad:
Fråga kring olika transportalternativ vid pendling vet jag har diskuterats tidigare här. Om du söker lite kanske du kan hitta den tråden (eller de trådarna; är lite osäker på om det varit flera).

Jag har en Shimano Tokyo 23 liter som ryggsäck för pendlingen. Hade ett antal kriterier som den uppfyllde så därav valet. Den finns även i mindre volym typ 17 och 15 men då försvinner bl a bältet man spänner vid midjan vill jag minnas. Jag undrar om du inte ska fundera vidare på cykelkorg/väska istället. Blir ju varmt mot ryggen när tempen går över typ 18 och speciellt med kavaj. Men men. Ryggan kan jag rekommendera i vilket fall.

Jag körde länge med pakethållarväska men när den gav upp tog jag ryggsäcken och har inte riktigt orkat ta tag i att skaffa en ny väska. Men att slippa ha ryggsäck är riktigt skönt tycker jag. Särskilt när man cyklar i lite prydligare kläder och slipper få skjortan ihopknölad i armhålan.

Jag äger varken väskan eller pakethållaren men efter att han pendlat i några år med olika utrustningar (senast med tack och fastspänd ryggsäck) skulle jag säga att något i den här stilen är den bästa lösningen. Finns även med QR-adapter om man har qr men inte fästen i övrigt. Själv har jag flyttat längre bort från jobbet så blir bara tågpendla nu :(

82013E66-E92B-4960-A5E6-AC30C74D5BC2.jpeg

Den här tråden är ganska färsk och har ungefär samma frågeställning. Finns en del matnyttig

Mitt personliga val just nu är kombination låg stor korg fram (typ Wald basket) I kombination med en bra ryggsäck som ligger i korgen helt enkelt. Skönt att ha korg när ibland använder cykeln till annat och skönt att slippa ryggsäck när man cyklar. Har jag hämtat ett paket kan jag lägga det i korgen och ha ryggsäcken på ryggen sista biten. Skönt att ha ryggsäcken när man går från cykeln in i en butik eller på kontoret.

Senast ändrad:
Mitt personliga val just nu är kombination låg stor korg fram (typ Wald basket) I kombination med en bra ryggsäck som ligger i korgen helt enkelt. Skönt att ha korg när ibland använder cykeln till annat och skönt att slippa ryggsäck när man cyklar. Har jag hämtat ett paket kan jag lägga det i korgen och ha ryggsäcken på ryggen sista biten. Skönt att ha ryggsäcken när man går från cykeln in i en butik eller på kontoret.

Håller med. Har det på cykla-till-tåget-cykeln men svårt med bockstyre ofta :/

Jag har provat massa olika varianter, men fastnade för en Pelago Rasket tillsammans med en ILE Rack Bag. Den sväljer träningskläder, skor, laptop och diverse matvaror och går snabbt att spänna fast och ta av. Tog med denna setup på min långtur, men bytte till bikepacking-väskor efter ett tag pga vikt och viktfördelning. Tror mitt behov av pendlingsväskor försvunnit, så både rack och väska hittas nog på k&s om ett par veckor.

Angående Restraps väska så tyckte jag aldrig att den satt särskilt stabilt, och den gick för mig snabbt sönder lite i magnetfästena och blev svår att montera av och på. Locket är dessutom inte helt vattentätt, det kan regna in via sidorna, särskilt om den är fullpackad. Pelago har en ny rack bag som ser väldigt lovande ut, med volym mellan Restrap- och ILE-väskorna som jag åtminstone skulle klämma på om jag hade behov!

Carradice och liknande väskor (jag har en Wizard Works Mini Shazam) blir nog svårt att packa laptop i, och är dessutom väldigt pilliga att spänna på och av cykeln om man inte kör en QR-variant. De ser dock klassiska och fina ut och funkade för mig perfekt på långfärd då jag kunde lämna den på cykeln för det mesta.

Att pendla med panniers har aldrig lockat mig av någon anledning, antagligen för att det för mig skulle räcka med en väska och det ger en lite skev viktfördelning. Dessutom ganska fult.

Jag kör pakethållare bak och en sidoväska från Thule. För mig räcker det oftast med en. Det går lätt att variera mellan en och två väskor + att väskorna rymmer en pc i vadderad ficka. Sidoväskor är inte de enklaste att bära och riktigt skitigt från hjulspår.

Jag kör med en sådan här:
Billig, vattentät, få remmar som kan fladdra och rymmer det jag behöver. Sitter helt OK också.

Kör med vanlig pakethållare och billig sidohängd lidlväska. Orkar inte hålla efter väskan utan den får se ut som den gör. Funktionellt, fult och oaero.

Har haft olika varianter av pakethållare/ snabblås från bla Thule och Vaude. Måste säga att det suger jämfört med en bra rygga.

Jag kör med en sådan här:
Billig, vattentät, få remmar som kan fladdra och rymmer det jag behöver. Sitter helt OK också.
En sådan kör jag också med.

Faktum är att den räddade mitt liv (eller åtminstone min rygg) i en krock med ett rådjur. Jag gled en bra bit på ryggen, men ryggsäcken blev som en airbag. Resultatet blev två pyttesmå hål i ryggsäcken som jag på fulmeksvis tätat med silvertejp på insidan.

Imponerad över slitstyrkan! ?

Ser ut som ett alternativ för mig också.

Vilken vikt klarar den lösningen skulle du säga?

Och hur lätt / jobbigt är den att få av och på. För den ska ju följa med in på kontoret och gymmet. Och hur är den att bara med i de situationerna?

Vilka bärremmar finns för den delen av transporten?

Senast ändrad:
Ser ut som ett alternativ för mig också.

Vilken vikt klarar den lösningen skulle du säga?

Och hur lätt / jobbigt är den att få av och på. För den ska ju följa med in på kontoret och gymmet. Och hur är den att bara med i de situationerna?

Vilka bärremmar finns för den delen av transporten?
Jag klarar av att transportera laptop, kontorskläder, matlåda, mellis och lite annan junk utan problem. Svårt att säga totalvikt.
Det sitter två fästen på baksidan av väskan, de hakar du fast i fästet du har på sadeln. Relativt smidigt för det mesta, men vissa morgnar går det en del svordomar innan den är på plats, men det beror snarare på fumliga fingrar.

Jag har tagit en bärrem från en helt vanlig axelremsväska, och då funkar den som en helt vanlig axelremsväska. Funkar till och med att cykla med den så, vilket jag erfor den gången jag var tvungen att transportera 2 knökfulla pärmar, vilket inte fick plats på hållaren.
Men Carradice säljer bärremmar också.

Jag he skrivit i en snarlik tråd om Carradice SQR slim (eller heter den super slim). Den har ju snabbfäste och är smidig att ta av. Men kanske inte så smidig att bära i avplockat läge.

Min finns också söder om söder, i Hammarby Sjöstad. När jag är på kontoret finns den för inspektion vid Torsplan.

Hur kan denna tråd finnas utan att någon tagit upp Timbuk2 Classic messenger bag. Min är still going strong efter 20 år. Laptop och lit kläder får perfekt plats för den som vill.

Hur kan denna tråd finnas utan att någon tagit upp Timbuk2 Classic messenger bag. Min är still going strong efter 20 år. Laptop och lit kläder får perfekt plats för den som vill.
Går det köra pendlarracer med axelväska? När jag har den typen av väskor känns det alltid som jag får putta bak dom /de glider framåt på sidan

Jag har pendlat med Nothface packsäck med rulltopp i många år. Det jag gillar med den är tex
- Lätt, allt över 500g är ju blä
-Vattentät, gummerad, nåja den läcker vid hårda regn numera, efter 6 år eller så
- Tunna remmar som inte suger upp väta
- Rymlig (33L) och oformlig gör att det mesta går i, datorer ligger i neoprenstrumpa

Nu har de en flyweight jag tycker ser spännande ut, förvisso bara 17L men 170 gram! https://www.addnature.com/the-north-face-flyweight-pack-M705039.html

Den riktiga pendlarsäcken fläskar in på 910 gram https://www.addnature.com/the-north-face-commuter-pack-roll-top-M1176935.html

Snabbast är i alla fall tailfin
Lite partybroms, men snabbfästen åldras inte med behag, särskilt inte på vintern. Till större märken finns reservdelar, men sjukt irriterande när man står i slasket och inte kan knäppa fast skiten...

Lite partybroms, men snabbfästen åldras inte med behag, särskilt inte på vintern. Till större märken finns reservdelar, men sjukt irriterande när man står i slasket och inte kan knäppa fast skiten...
Har haft min för kort tid för att kunna uttala mig om hur bra det kommer att fungera över tid, vinterföre, etc. Notera dock att det finns flera sätt att montera själva pakethållaren till cykeln. Utöver snabbkopplingar för QR och TA kan du på klassiskt vis skruva fast den i ramen (om din ram stöder det).

Har haft min för kort tid för att kunna uttala mig om hur bra det kommer att fungera över tid, vinterföre, etc. Notera dock att det finns flera sätt att montera själva pakethållaren till cykeln. Utöver snabbkopplingar för QR och TA kan du på klassiskt vis skruva fast den i ramen (om din ram stöder det).
Tänkte mer på väskornas snabbfästen. Dom har en elak tendens att bli kexiga och kärva när man minst behöver det. Ryggsäckars funktion är betydligt säkrare. Dessutom är cykelkänslan (subjektivt) överlägsen med rygga jmf packväska.

Tänkte mer på väskornas snabbfästen. Dom har en elak tendens att bli kexiga och kärva när man minst behöver det. Ryggsäckars funktion är betydligt säkrare. Dessutom är cykelkänslan (subjektivt) överlägsen med rygga jmf packväska.
Som sagt, har haft dem för kort tid för att uttala mig. Just nu värdesätter jag i alla fall enkelheten att sätta dit och ta bort väskan. Tar ett par sekunder typ.

Notera att det också finns en modell där pakethållare och väska sitter ihop som en enhet. Passar dock mindre bra för pendling då man vill kunna ta med sig väskan.

Cykelkänslan diskuterar jag inte eftersom den är som du skriver subjektiv. Ryggsäck är dessutom av anledningar ej ett alternativ för mig.

Jag vill slå ett slag för stor styrväska med rullstängning. Jag får ner min HP-elitebook och en T-shirt. Kör jag utan dator så går det ner hur mycket som helst. Jag har en från planet x som jag köpte här på happy
B89FC873-E5AE-4120-87C8-56858C1A70BD.png
. Men det ser ut att finnas andra modeller med samma mått från exempelvis red cycling products.
C428B7AE-E6AE-45C6-A981-AFCB84BEEC6A.png
Det tar 30 sekunder att knäppa på den på styret och när man vill ut i grusstigen så har jag inte någon pakethållare som stör ☺️

Tillbaka
Topp