khizzle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns
> för mycket att välja på för en novis samt så
> underlättar ju inte tyskan direkt :)
>
> Undrar om man bara ska maila dem och höra vad de
> vill ha för en FAT Road Project SL med andra
> hjul/däck.
Varför inte ringa dem?
Enl min erfarenhet är chansen är större att de vill tala engelska i telefon än skriva engelska MAIL.
OBS: Generell erfarenhet, jag har ingen egen erfarenhet av att handla från FAT
> Vad är det som är dåligt med Shimano WH-R500
> hjulen, är det bara fart/vikt-tekniska egenskaper
> eller är det även hållfasthet mm?
Är inte hållfasthet en teknisk egenskap?
Allvarligt nu så är det så att WH-R500-hjulen är billiga hjul byggda av billiga(dvs enkla) delar på ett billigt(dvs snabbt) sätt.
Naven är tex dåligt tätade och dessutom 'rullar' de trögt när man vrider på dem.
De är också onödigt tunga, vilket gör att de kan kännas onödigt 'tröga' att cykla på.
WH-R550-hjulen (med varianter) är ffa byggda av bättre delar, bättre nav bla, och även c:a 100-150g lättare.
Men även de är snabbt maskinbyggda och skulle jag köpa sådana hjul så skulle jag både kolla fettet i och justera naven. Jag skulle även kolla ekerspänningen och justera den, dessutom skulle jag 'stressbefria' ekrarna för att vara säker på att de får bästa möjliga livslängd.
Har du inte gjort detta tidigare kan du läsa Leos hjulbyggarskola och följa intruktionerna from:
Stressbefrielse av hjulet, steg för steg http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422
Efter c:a 50-150mil så skulle jag återigen öppna naven och byta fettet/juster dem kanske även byta kulor+konor.
WH-R550-hjulen är trots detta ett fynd, sett både till pris och prestanda.
Hos Cyclecomponents.com kostar de 1135:-
Ett par standardhjul med 105-nav, DT Comp-ekrar och OpenPro-fälgar kostar 2356:- (inkl deras byggkostnad)
Men om du ändå skall plocka ihop delar till din 'drömcykel' och vill ha färdigbyggda Shimano-hjul tycker jag att du bör gå upp till WH-R600-hjul(inkl varianter) och Michelin Pro²Race-däck.
De hjulen är c:a 100g lättare än WH-R550-hjulen och pga av att de har en assymetrisk bakfälg borde de både vara och kännas riktigt (vrid)styva och stabila.
Men de kostar c:a 1800:- mer hos Cyclecomponents.com jmf med WH-R550-hjulen, tycker du att det är värt det?
I ett 'drömscenario' skule jag välja:
1 par standardhjul enl ovan (men med DA 7800 baknav)
1 par snabba hjul, typ HED/Zipp kolfiber med 50-60mm hög framfälg och 60-90mm bakfälg,
http://www.hedcycling.com
1 par stabila lättviktshjul med en vikt < 1400g
Men dessa tre par hjul kan tillsammans kosta mer än dubbelt så mkt som resten av cykeln!
TommyE skrev:
> Obs. Man kan ha olika synpunkter på hur viktigt
> det är att ha ett, enligt Tour, högt STW. Men
> testerna är ändå intressanta som motvikt
> och/eller komplement till de mer vanliga
> subjektiva testerna utan "bänkvärden".
STW-värdet säger mkt riktigt inget om hur bra ramen är att cykla på.
Däremot är det ett enkelt sätt att jämför hur bra konstruerad ramen är, bättre konstruktion=högre STW
Dessutom finns inte STW med i inscanningarna ovan, de testdata som finns med kan spela stor roll för hur cykeln upplevs (men det beror till stor del på den enskilde cyklisten)
khizzle skrev:
> Tyskjakten fortsätter och som nämnts ovan har ju
> Canyon en hoj, Roadlite 4.0 för 849 Eur:
> Den har 550 hjul och Shimano 105 komponenter och
> ser reko ut, väger 9 kg. Hr står sig denna i
> jämförelse med FAT Roadproject SL och Poison?
Canyon gör bra cyklar som är väldigt prisvärda, men enl min åsikt gäller det ffa för de dyrare modellerna, dvs Ultimate AL och Ultimate CF-modellerna
Jag har själv en cykel med kolfiberram från Canyon som jag är mkt nöjd med.
Men den Canyon-modell du länkar tycker jag verkar onödigt 'enkel', den har tex en alu-gaffel jmf med kolfiber för FAT-cykeln. Men om du kan tänka dig att gå upp till 1300-1500Euro tycker jag att du bör kolla på Ultimate AL 6.0/7.0
Här är ett test av en Canyon med likadan ram (FACT 8)
Ändringarna till iår består av andra 'klibbor' men ramen har oxå blivit c:a 150g lättare (1391g enl test i Tour 3 2007)
/Håkan