Batteri ( ?) problem Shimano Di2 grupp 8070

Batteri ( ?) problem Shimano Di2 grupp 8070
Systemet är 3 år gammalt och välanvänt. Kört ca 3 500 mil. Började med att systemet var stendött när jag skulle ut. Kände lite på anslutningarna till bakväxel och höger handtag. Då fungerade det igen utan att jag så att säga märkt att det fanns något glapp eller liknande. Ca 1 månad senare var det dags att ladda. Absolut inget hände. Höll på att meckla med laddare och kontakt. Fick den till att ladda en kort stund, sedan slocknade bara laddarens lampor. Efter ytterligare lite "dra ur och i kontakten" i anslutningskontakten i cykelramen, kunde jag få antingen ilsken röd laddsymbol/ingen alls eller att den laddade en kort stund. Efter en del försök, så laddade den normalt till 100%. Har inte märkt att jag behöver ladda oftare eller så. Allt fungerar. Det är bara laddningen som trilskas. Laddar ungefär var 5:e vecka och det har jag gjort hela tiden. Då har den gått från 100% till 30%.
Nu när jag drar ur laddaren från cykeln, så "kvitterar" cykeln med att blinka med grön lampa några gånger.

Vad tror ni? Jag misstänker batteriet. Har tyvärr ingen annan laddare att testa med. Har Shimano appen "E-Tube" men duger den till att felsöka? Min cykelhandlare har semesterstängt men jag har 90% just nu så jag står mig ungefär 4 veckor till.

Tillbaka
Topp