Många påhopp här. Ingen tvekan om att det finns miljöproblem att lösa, det jag vänder mig emot är den ensidiga fokuseringen på en enda teknisk lösning, som i sig innebär många nya problem. Batterierna i sig är ett, tillgången på el ett annat, den infrastruktur som behövs ett tredje, osv. Ingen tvekan om att det med tiden kommer att gå att lösa, men fram tills dess är det klokt att även titta på alternativen (t.ex. biobränslen, som innebär att nuvarande infrastruktur och fordon kan fortsätta användas hela sin livslängd) innan man springer iväg och lägger alla ägg i en och samma korg, speciellt som det kommer kräva enorma investeringar och i många fall skapa nya (miljö)problem om det skall på kort tid genomföras i full skala (vilket många ropar efter).
Vad som är fakta eller inte är svårt att säga, då det är oerhört komplexa utredningar att göra, och det finns forskarstudier som pekar åt båda håll (ang batteribilens förträfflighet), samt diverse sajter (drivna av endera sidan) som försöker slå hål på kritiska studier.
Men vad vet jag, jag är ju bara expert i energieffektivitet till yrket...