Batterikapacitet efter ett år

Caoimhe

Medlem
Hej!

I maj förra året köpte jag en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5 för att cykelpendla till och från jobbet, 1,8 mil enkel väg ca 3 gånger i veckan. För några veckor sedan gick motorn helt sönder, och cykeln är just nu inne på verkstad för att få en ny motor, vilket går på garantin. Detta är såklart bra, men tankarna väcks om det är fler saker som inte står helt rätt till med min cykel.

En sak som oroar mig med cykeln är att jag på det här året har märkt att batteriet har förlorat mycket kapacitet, vilket jag förstår egentligen inte borde hända första året? Redan den första vintern har det varit precis på gränsen till att batteriet har räckt till och från jobbet.

När cykeln var inne på ettårsservice fick jag med följande papper:

IMG_20250901_184227.webp

Jag har tolkat "remaining charge" som att det är batteriets hälsa. Stämmer det, eller är det bara hur laddat batteriet var vid mätningstillfället? Om det är batterihälsan, är det verkligen rimligt att batteriet har tappat 29 % kapacitet på ett år?

Förlåt för många och okunniga frågor!

Hej!

I maj förra året köpte jag en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5 för att cykelpendla till och från jobbet, 1,8 mil enkel väg ca 3 gånger i veckan. För några veckor sedan gick motorn helt sönder, och cykeln är just nu inne på verkstad för att få en ny motor, vilket går på garantin. Detta är såklart bra, men tankarna väcks om det är fler saker som inte står helt rätt till med min cykel.

En sak som oroar mig med cykeln är att jag på det här året har märkt att batteriet har förlorat mycket kapacitet, vilket jag förstår egentligen inte borde hända första året? Redan den första vintern har det varit precis på gränsen till att batteriet har räckt till och från jobbet.

När cykeln var inne på ettårsservice fick jag med följande papper:

Visa bilaga 791109
Jag har tolkat "remaining charge" som att det är batteriets hälsa. Stämmer det, eller är det bara hur laddat batteriet var vid mätningstillfället? Om det är batterihälsan, är det verkligen rimligt att batteriet har tappat 29 % kapacitet på ett år?

Förlåt för många och okunniga frågor!
Det verkar vara lite mer problem med den motor du har jämfört med andra motormodeller från Shimano (lite OT relativt din fråga).

Angående batteriet så skall en laddning hålla mycket mer än 3.6 mil, oavsett vilken assistansnivå du använder. Så om du har möjlighet så försök få ett nytt batteri på garantin.

Jag har en elcykel med motor och batteri som föregick din. Batteriet verkar ha samma spec som ditt batteri. Efter 9 år och nästan 2000 mil på batteriet så kommer jag enligt cykeldatorn 93 km på en full laddning i lägsta assistansnivån. Och det verkar stämma om det inte är för tungcyklat, så ditt batteri är inte friskt.

En orsak till din batteridegenering är att du inte laddat det på korrekt sätt. En hel del laddar fullt efter användning och låter batteriet vara till nästa användning. Så batteriet kommer för det mesta vara fullt laddat, och det degenerar batteriet.

Batteritemperatur är viktig för räckvidden. Det kan vara stor skillnad om cykeln står inomhus eller utomhus på vintern. 36km låter ju kort om batteriet är någorlunda stort, men är batteriet 10 grader kallt blir det mer rimligt.

Remaining charge är batteriets aktuella laddstatus vid rapporttillfället.

BT-E8014 är det mindre batteriet på 418 Wh, att få ut 3,6 mil av det borde vara möjligt men det är lite i nedre spannet ändå. Se till att cykeln har stenhårda däck, om cykeln gör mycket motstånd mot att rullas går det naturligtvis också mer batteri för att driva den i en viss hastighet.

Sen är min erfarenhet att nyblivna elcyklister förändrar sitt beteende lite med tiden. Det är inte ovanligt att man i början använder lägre assistansnivåer för att man är lite osäker på hur mycket man vill eller vågar ta i med elhjälpen, med tiden tenderar många att använda max assistans istället vilket också drar mer batteri. Att man även höjer sin hastighet i snitt när man blivit lite van vid pendlingen är också vanligt. Kanske har du kastat på mer grejer på cykeln som extra cykelkorgar, väskor eller annan vikt med tiden. Allt detta innebär att du kräver mer av batteriet även fast sträckan är samma, det kan förklara varför du upplever att den inte räcker till samma sträcka som i början.

Det är ju många faktorer som spelar in kring förbrukningen, precis som @Tompot säger. Jag ligger själv runt 400 Wh för 5,5 mil i högre hastighet än TS håller, men då puttar jag in rejält med muskelkraft också.

Tillbaka
Topp