Mathias
Aktiv medlem
Batteriladdningsfråga
Ju mer jag läser om hur man laddar Li-Ion batterier desto mindre förstår jag just nu känns det som. Jag föersöker ta reda på maximal strömstyrka man kan ladda ett batteri med och vill dubbelkolla att det blir rätt med mina nuvarande laddare. Jag har ett batteripack på 9300mAh som ger 7.2V ut och ska laddas med 8.4V. (2S3P 3100mAh 18650 Panasonic celler)
Så här ser laddarna ut
Den vänstra verkar ge 1A ut men varför står det 0.35A max?
Den borde ladda batteriepacket på 9.3tim om jag tänker rätt?
Den högra laddaren borde ladda på 5,16tim. Men överskrider man 0,5-0,8C då som ska vara den optimala laddningszonen för Li-Ion batterier? Jag gissar att C för mitt pack ska vara 9.3A och då borde det vara mer än lugnt? Fast jag läste någonstans att C räknas fram beroende på hur många batterier som är seriekopplade så C kanske är på 3100mAh x2, alltså 6,2A? Eller hur fungerar det?
Så här ser laddarna ut
Den vänstra verkar ge 1A ut men varför står det 0.35A max?
Den borde ladda batteriepacket på 9.3tim om jag tänker rätt?
Den högra laddaren borde ladda på 5,16tim. Men överskrider man 0,5-0,8C då som ska vara den optimala laddningszonen för Li-Ion batterier? Jag gissar att C för mitt pack ska vara 9.3A och då borde det vara mer än lugnt? Fast jag läste någonstans att C räknas fram beroende på hur många batterier som är seriekopplade så C kanske är på 3100mAh x2, alltså 6,2A? Eller hur fungerar det?