Bättre sätt att dra av handtag?

stepanov

Ny medlem
Har alltid hatat att dra av och sätta på handtag när det behövs. Finns det något bättre sätt att få av skiten än att bara ta i av kung och fosterland? Funderar på att hälla i nånting lite glidigt när man ska trä på dem igen, har dock inget glidmedel hemma:D. Några tips?

1. Tryckluft. Brukar funka bäst. Handtagen lossnar bums.
2. Vatten. Svårt att få in under handtagen, men har man väl lyckats så brukar det inte dröja länge innan de släpper och man kan dra av dem.

mm håller med smurfrox där, tryckluft är klockrent. bara att spruta in luft mellan handtag å styre så glider de av på en gång

Glidmedel ska man alltid ha hemma ;-)

Den permanenta lösningen på problemet heter lock on handtag. När man väl provat går man aldrig tillbaka till vanliga.

När du ska ta av dem så är ett tips att lossa på bromsreglaget/växelreglaget (det som sitter närmast) och trycka med hjälp av det (var försiktig bara så du inte råkar ha sönder något! ;) ). I och med detta expanderar handtaget något och glider av lättare. Eller åtminståne, komprimeras inte som när man drar i dem. För mig har det fungerat jättebra även med de mest envisa handtagen.

Du tar handtagssidan på en gaffel eller sked eller dyl och häller i en blandning av vatten och diskmedel (lite lite lite diskmedel) i den lilla öppningen du gör. Häll på mer vatten med diskmedel eftersom du arbetar dig runt styret. Sen är det bara att försöka trycka igen om verktyget och sedan runt styret så att du fått fukt runt om. Då är det bara att dra bort handtaget. Hoppas du förstår.

När man sätter på handtagen använder man diskmedelblandningen igen. Den torkar och greppet sitter garanterat fast efter 12 h.

Det är så här man greppar om golfklubbor (dock med specialverktyg istället för gaffel men tanken är densamma).

Som sagt så är tryckluft smidigt. Jag har vid något tillfälle också använt mig av kniv och skurit bort handtagen också. Rekommenderas dock inte om du ska återanvända dom :) men å andra sidan är det ett bra tillfälle att köpa lockons istället.

stepanov skrev:
-------------------------------------------------------
> Bor i lägenhet så tryckluft funkar tyvärr inte,
> får fundera på lock-ons då kanske...

Klokt

Sätt på
162.jpg

och skruva sedan bort dina lock-ons i lugn och ro.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt på och skruva sedan bort dina lock-ons i lugn och ro.

Haha, tänkte precis posta den.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudibrallan
"Musikaliskt var Gudibrallan dock inte så lysande utan deras kvalité ligger snarar i deras flummiga humoristiska sätt driva med saker som ingen annan vågade göra. Gruppen spelade mycket live, ända in på slutet av 80-talet och sedan sporadiskt även under 90- och mer aktivt under 2000-talet. Enligt Stefan Wärmelin har de dock lärt sig spela på senare år vilket gör dom till et mycket tungt och mytiskt liveband."

Såg ett hemsnickrat mycket genialiskt verktyg i somras, en bit rör som precis passar utanpå styret var "vässat" i ena änden (tjocka delen från ett kapat styre tror jag det var). Andra änden var tillfixad med tejp och en gammal slang så man kunde fästa en golvpump på verktyget.

Sen sätter man verktyget mellan styre och handtag, pumpar ett par gånger medan man drar bort handtaget från styret. Eller omtvärt för att montera.

Fungerade så bra att jag blev sugen på vanliga handtag igen, tills jag kom ihåg att de är svåra att få stilla på styret under cykling...

En liten mejsel, eker eller dyligt, 5-56, WD40 eller liknande...

Demontering: Mejsel mellan styre och handtag, i med 5-56, ev på två ställen. Sen är det bara till å vrida.

Montering: 5-56 i handtaget, å vips glider det på.

Drar man på för mycket smörja fäster inte handtagen på en gång men sitter som berget dan efter.

Kommer alrig prova något annat!

Montering:
spreja klarlack i handtaget, sedan gliiider det på styret. När färgen har torkat sitter handtaget som gjutet. Glöm bara inte att montera broms- och ev växelreglage innan. Svart-, vit-, röd- eller silverfärg går också bra, men då måste man vara försiktig så man inte kladdar.

Demontering:
tryck in en tunn skruvmejsel eller dylikt under handtaget och lirka.

Sist jag monterade handtag körde jag med billig whiskey i handtagen och dyr whiskey i mekanikern. Det fungerade så bra att jag ser fram emot en ursäkt att pilla av handtagen igen.

Hårgele vid montering brukar funka gött!

För att spinna vidare på ämnet handtag; vilka handtag använder ni? Själv kör jag med club roost handtag. Gött grepp o snygg röd färg....

Tillbaka
Topp