Bättre stöd från bakdämpare

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Har en rockshox monarch r på en gammal canyon nerve al+. Tycker den känns för mjuk trots vad jag bedömmer vara ganska högt tryck. Manuals och drop är snudd på omöjligt då bakänden bara säckar ihop när jag rycker i styret.

Vad göra? Är det högre tryck som gäller eller kan göra något annat? Fel tune?

Om den är gammal utan att ha fått service (2 år plus) så hade jag bett någon kolla hur den mår internt innan man börjar labba med tune etc.

Med taskigt tryck bakom IFPn eller sunkig olja blir den riktigt trött.

Grejen är att den är flång ny (nåja, ny för säsongen) och varit såhär hela tiden. Har jag orimliga förväntningar på hur mycket stöd man ska förvänta sig? Jag har cyklat rätt mycket bmx på sistone så det kan säkert spela in. Med en större cykel behöver man ju vålda lite mer.

Vad ska jag förvänta mig? Hur mycket stöd ska man få från dämparen vid denna typ av övningar?

Min Nerve AL+ levererades ny utan kompressionsdämpning. Canyon verkar tycka att cykeln bara ska fikacyklas på platt rådjursstig i solnedgång eller på grusvägar uppför berg. Inte över någon form av hinder.

Jag köpte en annan dämpare för att få ordning på det.

Token är nice men är det inte lsc han behöver för stöd i början av slaget? (Jag fattar inte riktigt hur jag ska nyttja lsc o hsc så ärligt ?)

Jag körde med kompressionen på mid idag och det gjorde rätt stor skillnad när jag vill ha upp framhjulet. Jag har dock 155mm slag och minst ett token för lite. RC3 är det.

Jag får ju testa men hur ska jag tänka kring lsc versus token?

150mm slag i bak. Bytte nyligen till en snikversion av monarchen där jag, så vitt jag vet, bara kan ställa returen. Går det att rampa upp lsc:n på något vis låter det ju som en möjlig lösning.

Stevie DeVille sa:
150mm slag i bak. Bytte nyligen till en snikversion av monarchen där jag, så vitt jag vet, bara kan ställa returen. Går det att rampa upp lsc:n på något vis låter det ju som en möjlig lösning.
Lämna den till någon kompetent men som kan pilla på shimstacken.

Du får kanske testa token och lite högre tryck om det är det som bjuds. Ingen aning som det går att trimma. Tjockare olja?

Edit. Ja, då fick vi bättre svar ovan

Senast ändrad:
Det gjorde även att jag fick upp cykeln över hinder bättre. Speciellt på ett ställe jag annars drar i klingan. Får nog ge dämparen lite kärlek nu när jag är nöjd med gaffeln.

Min Monarch RT var inte hel länge om nånsin som den kom ny.
Började sagga och greja, men jag körde på och fipplade med volume reducers ett tag.
Dämparservice gjorde allt bättre, men det tog ett antal försök innan jag fick till en procedur som ger perfekt luftning och helt tät IFP så att det håller länge. (Bl.a. smorde dämparkolven, IFP och alla O-ringar som inte skruvas fast med kletigt PM600-fett.) Sen dess har dämparn varit ljuvlig och jag kan inte klaga på nåt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp