BB30 knäpper, vad byter jag till?

Jörgen T

Medlem
Hej, låt mig börja med att säga att jag vet att det redan finns trådar om detta, men ingen svarar direkt på mina frågor (hoppas på tålamod).
Har en CaadX Cannondale, kan vara uppemot tio år. Shimano 105 utrustad men med ett FSA vevparti med BB30. Alldeles utmärkt cykel att pendla med. Det var tyst många år (säkert 7 år) men började knäppa och jag bytte lager hos firman jag köpt den av. Blev tyst men efter ett år till av cykelpendlande börjar det igen, har läst era trådar och många säger att så blir det, dåligt bygge från början med andra ord. Jag har haft isär det i våras enligt konstens alla regler men rengöring etc hjälpte inte.
Bör bytas mot annat, jag är en gammal fena på fyrkantsdreven (började bygga och fixa cyklar på 90-talet). Är det det jag ska gå tillbaks mot med en adepter eller ska jag gå över till nyare grejer?
En sak till, ni som vill laga allt på cyklar med delar från Biltema eller 5-56 behöver inte hjälpa mig. MVH /Jörgen

Efter ett år av pendling låter rimligt att byta lager, snarare än att försöka hitta adaptrar som bara inför ytterligare en gränsyta som kan börja knaka. Du kommer ju aldrig ifrån att din ram har det vevlagerhus som det har, så adaptern behöver ju pressas in där på samma sätt som vevlagret.

Tillbaka
Topp