Bedragare på Happy...

Bedragare på Happy...
Vill bara varna för en bedragare på Happy. En lirare som kallar sig för Lars som just nu säljer en Xtr kassett. Swishade dum som jag är över pengar förra veckan, blev lovad att den skulle skickas. Inte sett någon kassett och nu svarar inte idioten på sms eller samtal. Vad kan man göra..??

Bedragare på Happy...
Det är nog bara ett jobb för admin att kolla på användaren bakom annonsen som reggade sig för 1 år sen nu ganska precis.
inga inlägg i forumet lr liknande.

Lätt att vara efterklok.
Men jag köper aldrig av någon på Happy som inte har minst ett par inlägg på forumet alt. reggat telefonnummer osv.

Bilagor

• xtr.JPG
    xtr.JPG
    86.4 KB · Besök: 51
Bedragare på Happy...
Polisanmäl. Jag är mitt uppe i ett Blocketbedrägeri där en kille gjorde precis likadant - jag swishade, han skulle skicka, sade att paketet fastnade, skickade inte sändningsnummer, sen blev det tyst. Han bedrog typ tio personer och nu väntar jag på pengarna tillbaka från utmätning.

Bedragare på Happy...
Frågan är om polisen verkligen gör något åt denna typ av småbedrägerier?

Trots att det borde vara lätt för polisen (m.h.a banken) att koppla vart pengarna tog vägen så är min erfarenhet att det kan ta rätt lång tid om det inte blir nedlagt direkt.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går.

Lycka till!

Bedragare på Happy...
michaelk sa:
Frågan är om polisen verkligen gör något åt denna typ av småbedrägerier?
Om du tror att du blivit utsatt för ett brott tycker jag du ska göra en polisanmälan. Jag hade kontakt med polisen för tre veckor sen och då hade de häktat en person som annonserat stulna cyklar på Happy.

Ibland kan det dock vara klokt att vänta en tid då det kan finnas naturliga förklaringar till att en person är svår att nå.

Bedragare på Happy...
Vare sig polisen gör något eller inte så anmäl, annars kommer dessa personer bara att fortsätta fritt. När de blir påkomna på ett ställe byter de antagligen bara till ett annat ställe och fortsätter lura folk. Kanske just denna person över tid har svindlat folk på miljoner, vad vet jag.

Med det sagt så kan jag tipsa om att använda tjänster som t.ex blocketpaketet istället så är ni säkra mot denna typ av bedrägeri.

Bedragare på Happy...
Om man swischar måste väl både avsändare och mottagare vara registrerade? Finns ju iofs bevisligen folk som ägnar sig åt bedrägeri i eget namn...

/T

Bedragare på Happy...
Tack för svar... blir polisanmälan, kom ju upp ett namn när jag swishade så det finns ju någonting att gå på. Pratade med banken, dem kunde inte göra någonting, inte ens få fram någon identitet...

Bedragare på Happy...
Callepersson sa:
Tack för svar... blir polisanmälan, kom ju upp ett namn när jag swishade så det finns ju någonting att gå på. Pratade med banken, dem kunde inte göra någonting, inte ens få fram någon identitet...
Jo dom kan få fram identitet men banksekretessen förbjuder dom att lämna ut namn .

Bedragare på Happy...
Lyfter detta igen!

Sweclockers har en marknadsreferenstråd där köpare o säljare skriver betyg på varandra.

På swedroid kommenterar man på köparens/säljarens profilsida, fungerar oxå bra!

Bedragare på Happy...
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
thomaslundstrom sa:
... och så får man hoppas att mottagaren inte är en målvakt. :/

Trist om TS skickar HA på en enbent pundare...

.. ??

Ja. Inte så ovanligt att gamla skadade pundare ställer upp som målvakter. Träligt då om HA gör isterband av karln...

Fast.....HA är ju rätt duktiga på att själva använda målvakter.

Bedragare på Happy...
Paco sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
thomaslundstrom sa:

.. ??

Ja. Inte så ovanligt att gamla skadade pundare ställer upp som målvakter. Träligt då om HA gör isterband av karln...

Målvakt mot målvakt. Det vore nytt inom cyklingen. Hittills är det väl mest någon jippotestosteronpryl i NHL.

Bedragare på Happy...
Paco sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
thomaslundstrom sa:

.. ??

Jo - de kan de flesta knepen.

Bilagor

• Capture+_2018-09-19-21-07-34.png
    Capture+_2018-09-19-21-07-34.png
    392.2 KB · Besök: 35
Bedragare på Happy...
HåkanC sa:
Valhalla_ sa:
Med det sagt så kan jag tipsa om att använda tjänster som t.ex blocketpaketet istället så är ni säkra mot denna typ av bedrägeri.
+1 på Blocketpaketet
Det går bra att använda även för köp på Happy
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Men jag hoppas förstås att det löser sig för TS, både snabbt och smidigt

/Håkan
Innebär inte den typen av lösningar bara att risken flyttas till säljaren? Vad händer t.ex. om köparen returnerar typ en sten, är inte säljaren blåst på både pengar och vara då? Eller ska säljaren godkänna returen innan pengarna betalas åter till köparen?

Bedragare på Happy...
ooms sa:
HåkanC sa:
Valhalla_ sa:
+1 på Blocketpaketet
Det går bra att använda även för köp på Happy
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Men jag hoppas förstås att det löser sig för TS, både snabbt och smidigt

/Håkan
Innebär inte den typen av lösningar bara att risken flyttas till säljaren? Vad händer t.ex. om köparen returnerar typ en sten, är inte säljaren blåst på både pengar och vara då? Eller ska säljaren godkänna returen innan pengarna betalas åter till köparen?

Det är väl problemet. Svårt att hitta en avvägning där säljaren och köparens skydd är gott. Alltför starkt köparskydd leder till mygel det också.

Bedragare på Happy...
Hep sa:
Paco sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
thomaslundstrom sa:

.. ??

Målvakt mot målvakt. Det vore nytt inom cyklingen. Hittills är det väl mest någon jippotestosteronpryl i NHL.

Låter som en trist hockeymatch utan utespelare.

Bedragare på Happy...
Med blocketpaketet så skickar man varan först när köparen betalat till blocket. När köparen fått varan ska den godkännas och först då får säljaren pengar. Om köparen returnerar en sten så godkänner ju inte säljaren returen och då får inte köparen sina pengar tillbaka.

Hyfsat safe känns det i alla fall..

Bedragare på Happy...
Bengt-re sa:
Målvakt för tjugo-tretti procent på en dryg tusenlapp?
Tror inte ens desperata pundare ids det för kaffepengar...
(höll jag på att säga, men med tanke på vad en kaffe kostar numera så vetefan :-) )

Bedragare på Happy...
emmer sa:
Bengt-re sa:
(höll jag på att säga, men med tanke på vad en kaffe kostar numera så vetefan :-) )

Och de har slutat med cikoria....

Bilagor

• images2.jpg
    images2.jpg
    9.6 KB · Besök: 32
Bedragare på Happy...
emmer sa:
Bengt-re sa:

Det man inte har i värde tar man igen i volym...

Bedragare på Happy...
Valhalla_ sa:
Med blocketpaketet så skickar man varan först när köparen betalat till blocket. När köparen fått varan ska den godkännas och först då får säljaren pengar. Om köparen returnerar en sten så godkänner ju inte säljaren returen och då får inte köparen sina pengar tillbaka.

Hyfsat safe känns det i alla fall..
Och om säljaren inte godkänner returen (trots att den var korrekt), vad händer med pengarna då?

(ja, jag vet att jag driver det långt nu, men min point är att det aldrig går att få ett säkert skydd, nån sitter alltid på en risk. Men Blocket och/eller Schenker tjänar säkert en j-a massa pengar på Blocketpaketet iaf...)

Senast ändrad:
Bedragare på Happy...
Köpte tempobågar. Fick hem ett par för 25,4 styre. När levererades senast en racer med den styrdomensionen? Idioten informerade inte om detta och vägrar naturligtvis återköp.

Bedragare på Happy...
Fjärdebrunn sa:
Köpte tempobågar. Fick hem ett par för 25,4 styre. När levererades senast en racer med den styrdomensionen? Idioten informerade inte om detta och vägrar naturligtvis återköp.
Tror jag inte på. Styren är och har i stort sett alltid varit 15/16''
(Går man jättelångt tillbaka så fanns det väl 7/8'')

Bedragare på Happy...
Jag har skjutit med ett sånt vapen flera gånger.

Bengt-re sa:
Paco sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
thomaslundstrom sa:

.. ??

Jo - de kan de flesta knepen.

Bedragare på Happy...
Om namnet, åldern och geografin i annonsen stämmer torde det ju vara riktigt skumt. Klurigt att försöka blåsa någon och samtidigt uppge allt om vem en är. Tar ju inte många sekunder att hitta att det finns en person med det namnet och åldern i närheten av Karlstad?
Är det INTE det namnet så är det ju betydligt mer straight forward...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp