Bedrägerifråga

Långsam

Aktiv medlem
Bedrägerifråga
Har för mig det fanns en tråd men hittar den inte. Det jag undrar är hur jag blir blåst? Har en del grejor till salu på Facebook. En "köpare" vill köpa allt och kommer att skicka UPS Express med kontanter. Denne ska sen frakta sakerna till Visby där köparen bor. Det som gör mig fundersam är hur blåsningen går till. Får jag pengarna i handen så har jag ju pengarna. Falska pengar? Nu handlar det om en totalsumma som jag inte tar emot kontant då jag sen får problem med att sätta in på banken.

Bedrägerifråga
Om upplägget är krångligt är det scam. ”Hej, jag vill ha din hoj och kommer skicka kontanter via ett bolag i Kenya som ställer ut en postväxel på rumbi, den skall sedan lösas in till mynt i mauretansk valuta och sedan omvandlas till kalsonger i Mellerud. Men sedan blir det pengar du får rakt i näven, det enda du behöver göra först är att skicka hojen direkt till mig”.

Möjligen går bedrägeriet ut på att få din adress till vilka UPS då ska ”leverera” kontanter. Be fanstyget dra åt h-e. Ursäkta den skarpa tonen men är hyfsat trött på bedragare och bovar!

Bedrägerifråga
Min adress är inte så svår att hitta med mitt namn och storleken på byn jag bor i. Och jag kommer inte att låta mig luras utan var mest nyfiken på upplägget. Det brukar ju annars vara att de "sätter in" för mycket pengar som du sen ska betala tillbaka och sen visar det sig att inga pengar har kommit in.
Det som är tröttsamt är att de inte åker fast.

Bedrägerifråga
Tror de flesta av dessa huserar utrikes, med tanke på deras ofta taffliga google translates. Svårt att komma åt härifrån.

Det jsg tycker är märkligast är att folk går på det, annars hade det upphört.

Bedrägerifråga
Barncykel för 2000......

Screenshot_20230313_202705_Messenger.jpg

Bedrägerifråga
Jag har inte sagt ja själv..Men nästa steg i denna scam är väl att man ska gå in på fedex/dhl/ups och betala en liten administrativ avgift. Man får en länk som man ska klicka in och fylla i kortuppgifter etc sen tar de pengar från dig. Lägger man upp annons på marketplace/blocket händer detta nästan alltid.

Tillbaka
Topp