Bedrövlig premiärtur på nya trainern

Rookie123

Medlem
Så jag köpte en Wahoo Kickr Snap och gjorde äntligen mitt första pass idag. Hade fixat Trainerroad och körde deras FTP-test som totalt var en timme långt inkluderat två 8 min intervaller.

Uppvärmning och allt gick bra men så fort de två åttaminutarna satte igång så satte även problemen igång. Precis hela tiden så liksom låstes rullen på trainern och det var omöjligt att trampa. Fick sluta trampa helt, vänta på att testet skulle pausas och sedan återuppta trampandet för att efter 10-30 sek senare bli totalt utblockad igen.

Som ni förstår kändes det trist att första passet blev helt bortkastat. Vad var det som gick fel?! Hur fixar jag det? Som jag förstår det så skulle jag bara hitta en lagom pace som jag kunde hålla i 2 x 8 min och inte blir totalt nedstängd sådär precis hela tiden. Jag tragglade mig ändå igenom passet så jag skulle ha någon data att skicka till Trainerroads support sen, men jag hoppas på snabbare svar/tips härifrån.

Hade en Edge 800 (onödig med facit i hand), en Samsung S7 (Android), pulsbälte, kadenssensor och Kickr Snap. Låter som mycket grejer och kanske blev det något fel med det trådlösa men det funkade ju på precis hela passet förut just de två testintervallerna så...

Tack på förhand!

Vad hade du för växel inställd på cykeln? Normalt sett så körs pass i TrainerRoad i erg-läge där det inte spelar någon roll vilken växel du har utan motståndet anpassar sig automatiskt så att du skall prestera rätt effekt. Så fungerar även FTP-testets uppvärmning, mellansegment och nedvarvning men under själva testperioderna så är standard att trainern går över till att simulera 3% lutning. Har du en alldeles för tung växel inställd på cykeln, ja då blir det samma sak som om du hade försökt cykla uppför en riktig backe på den växeln – det tar stopp.

Om det inte är detta som är problemet så kan jag bara tänka mig att det skulle röra sig om någon form av bugg. TrainerRoad antar jag att du har senaste versionen av, men har du kollat så att firmware på trainern är senaste version?

Senast ändrad:
Tack för svaret Mayhem!

Ja, någonting hände helt klart när testperioderna gick igång, men det var inte någon 3%-lutning utan det var totalstopp. Jag provade olika växlar men inte ens på de lättaste växlarna gick det att rubba hjulet, det var bara till att vänta ut pausen och börja om.

Jag fick precis i detta nu ett långt fint svar av Trainerroad och de föreslår framförallt (precis som du) att jag ska:

1. Kolla firmware för trainern som tydligen uppdateras några gånger om året.

2. Göra en Advanced spindown, jag gjorde bara någon extremt enkel spindown.

3. Jag var kopplad med BÅDE bluetooth och ANT+ (lol), vilket såklart kunde vara dåligt.

Skönt att ha några saker att testa till nästa gång, jag var uppenbarligen för dåligt påläst och ivrig att komma igång.

Tack igen!

Hur har det gått? Har du fått ordning på trainern?
Har själv precis köpt en Snap och jag kunde inte göra en Advanced spindown. Läste mig till att den görs redan på fabriken numer.
Har däremot gjort en vanlig spindown och fick en brake strength på 0,58. Känns lågt jmf med vad jag sett på nätet där de legat på ca 1,7.
Påverkar det motståndet?

Körde igår en Freeride 45 (utan ERG-mode såklart) och tyckte det gick tungt även på lätta växlar.
Är inget wattmonster men enligt min stages (sitter på en annan cykel) så har jag en ftp på ca 210W men hade igår svårt att hålla 170W någon längre stund, ca 10min vilket känns lite lågt även om jag tränat lite dåligt sista tiden. Fick t o m gå ner på lilla kakan för att orka hålla vettig kadens.

Körde igår via ANT+ för att få med pulsen. Firmware är uppdaterad.
Ska prova att köra ett test ikväll via BT och se om det blir någon skillnad.

Kolla vad resistance står på när du går ut ERG-läge. Jag upplevde något liknande på min neo när jag kom ur ERG och motståndet var inställt på 80%. Ändrade till 20 så gick det bättre.

marcus.backman sa:
Kolla vad resistance står på när du går ut ERG-läge. Jag upplevde något liknande på min neo när jag kom ur ERG och motståndet var inställt på 80%. Ändrade till 20 så gick det bättre.

Tack för tips. Ska kolla vilket värde resistance har.

Masjevel sa:
Hur har det gått? Har du fått ordning på trainern?
Har själv precis köpt en Snap och jag kunde inte göra en Advanced spindown. Läste mig till att den görs redan på fabriken numer.
Har däremot gjort en vanlig spindown och fick en brake strength på 0,58. Känns lågt jmf med vad jag sett på nätet där de legat på ca 1,7.
Påverkar det motståndet?

Körde igår en Freeride 45 (utan ERG-mode såklart) och tyckte det gick tungt även på lätta växlar.
Är inget wattmonster men enligt min stages (sitter på en annan cykel) så har jag en ftp på ca 210W men hade igår svårt att hålla 170W någon längre stund, ca 10min vilket känns lite lågt även om jag tränat lite dåligt sista tiden. Fick t o m gå ner på lilla kakan för att orka hålla vettig kadens.

Körde igår via ANT+ för att få med pulsen. Firmware är uppdaterad.
Ska prova att köra ett test ikväll via BT och se om det blir någon skillnad.

Hej, hur har det gått för dig?
Ja upplever samma problem, kör Zwift och orkar inte snitta högre än 160-170w under en timmes cykling.
Kan på landsvägen cykla 34-35km/h under en timme men i Zwift får jag ca 27km/h i snitt med likvärdig upplevd prestation.

Vikt är självklart inställd.

Min brake strength är 0,64 och jag har heller inte lyckats göra en advanced spindown.

Edit: Missade att du precis postat ditt inlägg, blev lite ivrig när jag googlade och hittade någon på Happy med samma problem:)

Senast ändrad:
Jag hade samma problem med Kickr Snap i TrainerRoad, vid ftp-testet gick motståndet i taket när 8 minuters intervallen startaded och trainern skulle gå från ERG-modet till slope/resistance -mode. I mitt fall verkade problemet vara att jag hade igång två appar på android-luren. Lite Google-fu kunde berätta att det kan bli problem eller konflikter med två aktiva anslutningar. Jag stängde av Wahoo appen, och allt fungerade som smort.

Firmwaren lönar det sig uppdatera till senaste, tidigare versioner verkar ha varit instabila åtminstone om man har en separat effektmätare.

Lägre ftp inomhus har jag haft varje år, uppemot 15-20% lägre och uppmätt med samma Garmin Vector pedaler. Lite lagom roligt när utomhuscyklingen i sommar visat kring 290 som mest, och nu första testet inomhus blev det jämt 250w

xzbatt sa:
Ja upplever samma problem, kör Zwift och orkar inte snitta högre än 160-170w under en timmes cykling.
Kan på landsvägen cykla 34-35km/h under en timme men i Zwift får jag ca 27km/h i snitt med likvärdig upplevd prestation.

Min brake strength är 0,64 och jag har heller inte lyckats göra en advanced spindown.

Edit: Missade att du precis postat ditt inlägg, blev lite ivrig när jag googlade och hittade någon på Happy med samma problem:)

Har nu testat lite mer. Började med fitness appen och där gick det bra. Kändes smooth och fint. Hade stora kakan i och kunde med lätthet hålla en bra kadens. Resistence level 0.

Testade sen TrainerRoad appen och även där gick det fint. Resistence level 0.

Provade till sist trainerroad vis pcn och där såg jag att resistence leveln inte var 0. Satte den på noll och då kändes standard läget mycket bättre.

Att watten är lägre än ute är nog bara att tugga i sig.

Har inte gjort nåt FTP test än. Får bli en annan dag. Nu känns det iaf hoppfullt.

Masjevel sa:
xzbatt sa:

Har nu testat lite mer. Började med fitness appen och där gick det bra. Kändes smooth och fint. Hade stora kakan i och kunde med lätthet hålla en bra kadens. Resistence level 0.

Testade sen TrainerRoad appen och även där gick det fint. Resistence level 0.

Provade till sist trainerroad vis pcn och där såg jag att resistence leveln inte var 0. Satte den på noll och då kändes standard läget mycket bättre.

Att watten är lägre än ute är nog bara att tugga i sig.

Har inte gjort nåt FTP test än. Får bli en annan dag. Nu känns det iaf hoppfullt.

Hej,
Kul om du hittat en lösning.

Jag hittade slutligen den här länken:

http://forum.slowtwitch.com/forum/S...orum_F1/Advanced_Spin_Down_KICKR???_P6267458/

Där stod det hur man gör en advanced spindown. öppna wahoo fitness appen - välj sensors - välj kickr snap - välj spindown - tryck på textfältet 10ggr snabbt så visas valet perform advanced spindown.

Min brake strength ökade från 0,64 till 0,95 (fortfarande inte 1,7x som verkar vanligt)
Körde ett kortare pass i Zwift med en snitteffekt på 239w vilket känns rimligt i benen.

Testa och se vad du upplever vittja

xzbatt sa:
Hej,
Kul om du hittat en lösning.

Jag hittade slutligen den här länken:

http://forum.slowtwitch.com/forum/S...orum_F1/Advanced_Spin_Down_KICKR???_P6267458/

Där stod det hur man gör en advanced spindown. öppna wahoo fitness appen - välj sensors - välj kickr snap - välj spindown - tryck på textfältet 10ggr snabbt så visas valet perform advanced spindown.

Min brake strength ökade från 0,64 till 0,95 (fortfarande inte 1,7x som verkar vanligt)
Körde ett kortare pass i Zwift med en snitteffekt på 239w vilket känns rimligt i benen.

Testa och se vad du upplever vittja

Tack för tipset. Det ska jag testa nästa gång. Vore ju kul om watten inne liknade de man har ute.

Kunde inte hålla mig. Var tvungen att testa Advanced spindown. 5 snabba tryck på texten så dök easter egget fram. ?

Värmde upp lite innan jag gjorde spindownen. Ny brake strength 0,90.

Testade sen en kortis på 200w och oj vilken skillnad mot första gången jag testade trainern. Nu kändes det som jag förväntade att det skulle kännas på den effekten.

Nu börjar jag bli redo att sätta igång vinterträningen. Har även köpt en iPad hållare så man kan kolla på film eller tv lite bättre än innan.

Det här blir bra. ?

Har en NEO och första gången jag skulle göra ett FTP-test så låste sig i princip vevarna. Så länge man kör i ERG-läget så är allt super, det är först när man går över till vanligt läge som grundmotståndet blir för högt. Upptäckte då att det finns en lite drop-lista undertill där man kan justera grundmotståndet. Ganska meckigt att göra mitt under ett test för det var superkänsligt .

Neo:n och förmodligen även Kickrn kan ge sådant motstånd i förhållande till de enklare varienterna så det verkar vara lite felinställt i default-läget.

Masjevel sa:
Kunde inte hålla mig. Var tvungen att testa Advanced spindown. 5 snabba tryck på texten så dök easter egget fram. ?

Testade sen en kortis på 200w och oj vilken skillnad mot första gången jag testade trainern. Nu kändes det som jag förväntade att det skulle kännas på den effekten.

Nu börjar jag bli redo att sätta igång vinterträningen. Har även köpt en iPad hållare så man kan kolla på film eller tv lite bättre än innan.

Det här blir bra. ?

Kul att det fungerar!

Kan inte du vid din nästa vanliga spindown lägga tiden som kommer upp på minnet och posta här.

Support på Wahoo skrev till mig att man skulle justera förspänningen på rulle-hjul så att en spindown skulle ta 10-15 sekunder, min registrerade tid på 2 varv blev ca 22 sekunder. Jag vred på min spännare (1/4 varv i taget) upp till 3,5 varv men låg fortfarande på 16,5 sekunder så nu avvaktar jag återigen svar från support om det är rimligt eller inte.
Jag tyckte förövrigt att däcket blev alldeles för tilltryckt med sån hög anspänning.

Wahoo supports svar:

"Hi Johan,

I'm glad to hear things are working better after the advanced spin down. You are up to date on firmware and your spin downs are looking pretty good. One thing to keep in mind is your time for a regular spin down should be between 10-15 seconds. You'll want to inflate your tire to ~110psi and do the regular spin down before every ride.

For now, complete one regular spin down. If it takes longer than 15 seconds you'll want to tighten the roller 1/4 turn and try again. If it's shorter than 10 seconds you'll want to loosen the roller 1/4 turn to try again. Once you get in that 10-15 second window, complete one advanced spin down to lock in the calibration. Then you can go back to completing one regular spin down before each ride.

Please let us know if there's anything further we can do to help!"

xzbatt sa:
Masjevel sa:

Det här blir bra. ?

Kul att det fungerar!

Kan inte du vid din nästa vanliga spindown lägga tiden som kommer upp på minnet och posta här.

Support på Wahoo skrev till mig att man skulle justera förspänningen på rulle-hjul så att en spindown skulle ta 10-15 sekunder, min registrerade tid på 2 varv blev ca 22 sekunder. Jag vred på min spännare (1/4 varv i taget) upp till 3,5 varv men låg fortfarande på 16,5 sekunder så nu avvaktar jag återigen svar från support om det är rimligt eller inte.
Jag tyckte förövrigt att däcket blev alldeles för tilltryckt med sån hög anspänning.

Wahoo supports svar:

"Hi Johan,

I'm glad to hear things are working better after the advanced spin down. You are up to date on firmware and your spin downs are looking pretty good. One thing to keep in mind is your time for a regular spin down should be between 10-15 seconds. You'll want to inflate your tire to ~110psi and do the regular spin down before every ride.

For now, complete one regular spin down. If it takes longer than 15 seconds you'll want to tighten the roller 1/4 turn and try again. If it's shorter than 10 seconds you'll want to loosen the roller 1/4 turn to try again. Once you get in that 10-15 second window, complete one advanced spin down to lock in the calibration. Then you can go back to completing one regular spin down before each ride.

Please let us know if there's anything further we can do to help!"

Absolut kan jag göra det. Har en känsla av att spindownen tar längre tid än 10-15 sek. Har spänt rullen 2 och 1/4 varv som jag såg nån göra på nätet. 7 bar i trainerdäcket

Loggade ut från jobbet, cyklade hem och kastade mig över trainern. ?

Körde i lite mer luft i däcken, ca 110psi enligt rekommendation. Skruvade åt 2 och 1/4 varv från det att däcket tog emot rullen så pass att det inte slirade med handkraft.

Värmde upp 10 min. Körde spindown från trainerroad appen och hamnade på 13,5 sek vilket är inom intervallet 10-15 sek.

Gjorde även en ny advanced spindown. Landade på 0,89.

Frågan är om det är ok så? Enl wahoo ska man göra om spindown om man får failure eller om man får ett brake värde på 1,0. Det står inget om vad det betyder om man får under 1,0.

Ja satte på trainerdäcket idag för att testa (tänkte byta senare eftersom det trots allt är fint väder ute för cykling fortfarande) pumpade 110 psi och spände 2 och 1/4 och landade på 14,6s gjorde en advanced och fick en brake strength på 0,92. Ska testa Zwift ikväll och se hur det går.

Tydligen gillar inte trainern mitt GP4000s, blev dock ganska mycket mer ljud på trainerdäcket men långt ifrån störande.

Kul att det blev bättre.
Ang ljudet så visst hörs det att man cyklar men för min del så är det stooor skillnad mot min gamla tacx flow.
Den ven så högt att man var tvungen att överrösta den med hög volym i öronen för att stå ut om man trampade på lite.
Nu kan jag se på tv på ”lagom” nivå utan problem.

Masjevel sa:
Kul att det blev bättre.
Ang ljudet så visst hörs det att man cyklar men för min del så är det stooor skillnad mot min gamla tacx flow.
Den ven så högt att man var tvungen att överrösta den med hög volym i öronen för att stå ut om man trampade på lite.
Nu kan jag se på tv på ”lagom” nivå utan problem.

Provkört 50km.
Ordentligt hårt tempo snittfart på 35km/h, rekord utomhus är 36,5km/h om jag inte missminner mig men då på ca 40km.
Det känns väldigt jämförbart om man ser till farten vilket bör betyda att effekten stämmer bra.

Har ni upplevt att det är olika tungt beroende på vilken växel man kör på i trainerroad?
Jag har en wahoo kickr snap och upplever att vid samma kadens och watt så är det olika jobbigt. Vad kan det bero på?
Som ni ser på bilderna att jag har lägre puls vid högre hastighet. Hela tiden har jag försökt hålla samma kadens runt 95 och trainern är i erg mode.
Jag är nybörjare på det här med trainer där av min okunskap.
Med vänlig hälsning,
Micke

Bilagor

• E09020BC-1DB1-40AF-B0B3-34E9A20ABFBE.png
    E09020BC-1DB1-40AF-B0B3-34E9A20ABFBE.png
    70.7 KB · Besök: 27
  • EE244C0F-6A73-47EF-825D-0633B9791C2E.png
    EE244C0F-6A73-47EF-825D-0633B9791C2E.png
    69.4 KB · Besök: 24
Tillbaka
Topp