Beef mellan MTB och landsväg?

Det undrar jag också? Är det bara idioter som blir medlemmar i Fredrikshof, eller får man lära sig det när man blir medlem?

ja, alla måste vara idioter för att vara medlemmar.

om man ska dissa grupper på grund av att enskilda individer beter sig underligt ligger nog happy illa till också.

Jag är medlem i Fredrikshof, men har inga klubbkläder. Och det finns säkert de som har klubbkläder men inte är medlemmar (längre).

Dock har jag inte fått nån inbjudan till nån nybörjaridiotkurs. De kanske tyckte att jag redan var fullärd.

Det jag tycker är konstigt med Fredrikshof är inte de enskilda medlemmarna, där finns det ju otroligt många trevliga. Det som är konstigt är hur de nonchalant och arrogant de uppträder i grupp. Jag har kompisar som inte cyklar på Färingsö på torsdagar längre för att då är Hovet där och kör.

Jag har väldigt många gånger varit med om mycket vårdslöst körande från Hovets klungor, och de som leder dessa grupper verkar tycka att det är helt normalt. Två exmpel från i år:

1) På bulten mellan Tungelsta och Grödby i en uppförbacke med skymd kurva på toppen så kommer någon hovetklunga cyklandes som en påse nötter, tre fyra i bredd. Eftersom vägen är trafikerad kommer såklart ett möte och då går alla ut till vänster och trycker ut mig och en kompis i diket. EN person vänder sig om och undrar "det gick väl bra?"

2) Jag cyklar med en total nybörjare på räser på Färingsö: hon först och jag efter, på väg mot Skå kyrka. Vi ligger kanske en halvmeter in på vägen som man brukar göra när man cyklar. Jag hör hur en klunga närmar sig bakom, men vi ligger ju bra till så jag rör mig inte. Då skriker de bakom "HÅLL HÖGER, VI KOMMER!" och vid passage är det någon som muttrar "idioter".

Sådant beteende har jag inte mött från någon enskild hovetcyklist jag kört med, utan det är just när massor med hovetcyklister kör tillsammans som det verkar finnas någon mentalitet som jag inte gillar.

Fast jag menade såklart att de gick ut till höger. Så puckade är varken de eller jag att vi kör på fel sida vägen. Inte ens i grupp.

Allt i det här samhället kan ju skyllas på de enskilda individerna, inte minst hockey/fotbollshuliganer och reclaim the streets idioterna, men när de tillsammans blir tillräckligt många så målar de upp en ganska talande bild.

Fast det är ju givetvis bara min egen högst empiriska erfarenhet, har inget Tour-test som påvisar att den genomsnittlige Fredrikshofscyklisten är arrogantare eller beter sig som att de äger träningsstråken, vägarna och cykelbanorna mer än någon iklädd en annan tröja ;-)

Edit, det där som MZI bes kriver har faktiskt hänt mig av enskild Fredrikshofare med. Senast var det ute på Mälaröarna och jag låg ungefär mitt på cykelbanan som går längs vägen, det fanns gott om plats på båda sidor för omkörning, klockan var omkring 21.00 på kvällen, jag låg i 40km/h och hade inte mött en levande själ den sista trekvarten...

Plötsligt kommer han. Fredrikshofaren som blåser förbi på vänster sida, med arga grimaser skrikandes någonting ohörbart samtidigt som han i bästa italienska anda gestikulerar aggressivt med handen. Tydligt tycker han att jag borde ha hållt mer till höger i mina ynkliga 40 km/h på en cykelbana stor nog att köra 4 i bredd om man så ville...

Senast ändrad:
Jag är med i Hovet av en enda anledning, att få bete mig omoget i grupp, inte hälsa på fula mtb cyklister, pressa ut mötande cyklister i diket, cykla omkull tanter och små barn.

Jag älskar klubben och hatar alla andra, klubbar och enskilda cyklister.....men bara när jag kör med gruppen, annars är jag som en vanlig snäll familjekille.

Precis, Axel. Det är sådant som förvånar mig så otroligt mycket. Alla Hovare som jag träffat är supertrevliga! Du, bjorre, fredrikw alla de gubbgäng som man brukar springa på på Nickes och Tuddes. Det jag inte kan förstå hur de i grupp kan bli så illa att det finns andra cyklister som inte ens vill vara på samma ö som dem på de dagar de har träning.

Det vore ju en grej om jag hade en egen beef med Hovet, men det har jag inte. Jag brukar undvika dem så gott jag kan på mina rundor eftersom jag inte vill provocera fram något. Det är bara att väldigt många cyklister har otrevliga erfarenheter av att möta klubben på träningar.

Jag tycker inte att du behöver förlöjliga frågan, eller ta det personligt. Hade det varit min klubb hade jag ställt frågan "varför tycker andra inte om oss?". Svaret kan ju vara som Black Army "må de hata blott de frukta" eller så kanske det behövs ett bättre ledarutbildning som håller hårdare i att man kör singelled på kurviga vägar med mycket möte och vikten av säkra omkörningar. Att helt enkelt vara trevligare och säkrare än alla andra.

Min krona.

Jag har alltid fått den uppfattningen att lvgare är homosexuella så jag vill inte heja eftersom det kan missuppfattas som ett raggningsförsök ;)

Haha Jonas Jansson jag gillar din kommentar skarpt, hälsa för att jävlas! Jag gjorde detsamma på "kollegor" inom dryckesbranchen, först blinkade med helljuset, sedan vinka som en galning, och när tydlig ögonkontakt upprättats utan att få en vänlig hälsning kom fanns bara en räddning, fingret! De såg alltid lika förvånade ut, och ännu roligare var det när man sågs och de frågade varför jag pekat; - Jag skulle kolla om du såg, varför hälsade du inte isf?

Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Ikaros skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tomaso skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cervelo och zipp jämförelsen var rolig,
> prova
> > > att heila åt dem nästa gång.
> > >
> > > Själv försöker jag hälsa på alla, det
> blev
> > > dock jobbigt på Vättern, visste inte att
> så
> > > många delade mitt intresse.
> >
> >
> > Du kanske cyklade åt fel håll på VR? Jag
> mötte
> > inte särskilt många iaf :)
>
> Nej men man är väl artig och hälsar på de man
> cyklar om också? eller är det kanske mer
> förolämpande?

Men trådskaparen skrev ju om de man möter... Själv blir jag kränkt och förolämpad varesig det hejas eller inte när jag blir omkörd :) Tyvärr också så långsam att det sker för ofta!

cyklariskogen skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag skulle vilja veta mer om biffen mellan
> > skidåkare och snowboardåkare.
>
> Ja, var räknas telisåkare in, står dom på
> skidåkarsidan eller snowboardsidan?
> Randonneskidor då, det är nästan som
> telisåkning på vägen upp och alpint på vägen
> ner - det blir toksvårt att veta vem man har en
> beef med?

Ur mitt perspektiv som telisåkare så upplever jag en del påhopp, men endast från skidåkare.
Men det är ju som en peek också. Att glida switch förbi dessa fördomsfulla folk efterråt är ganska underhållande.

Om det finns en beef mellan lvg och mtb... svårt att säga. Ser sällan några internet-påhopp eller liknande?

Teleboard!

För övrigt var det en dryg Hovet-cyklist på cykelbanan bredvid Bergshamralänken som fick mig att väcka liv i denna tråd igen.

Senast ändrad:
jochen88 skrev:
> jag cyklar i skogen och knarkar. men sen så
> hälsar jag också även på folk som inte
> cyklar.. måste vara knarket som försämrar mitt
> omdöme...

När jag kör landsväg morsar jag alltid på MTB-killarna. De har det bästa gräset.

Jag hälsar på alla cyklister jag möter i skogarna kring Vallentuna och täby, men eftersom jag, procentuellt sett, möter en halv cyklist i månaden är det inte så jobbigt.

fedde skrev:
> bancyklister
> landsvägscyklister
> audaxcyklister
> långfärdscyklister utan support
> långfärdscyklister utan support
> budcyklister
> terrängcyklister
> pendlarcyklister
> övriga cyklister
>
> Fritt knyckt från "the cyclist food chain".

Cyklist Food Chain enligt LVG cyklare kanske. Självklart värderar ni är själva högt, men det är lite märkligt att ni ser upp till bancyklister, eller? Då stannar ni era bockstyren o bugar er när de kommer åkande... lol :D

klippan skrev:
> Cyklist Food Chain enligt LVG cyklare kanske.
> Självklart värderar ni är själva högt, men
> det är lite märkligt att ni ser upp till
> bancyklister, eller? Då stannar ni era bockstyren
> o bugar er när de kommer åkande... lol :D

Oj, jag glömde att ironi på internet inte bara är svårt, utan helt omöjligt.

/Fedde

Jag har inga problem med skogsmullar, den var en snäll lycraspejsad trikåcyklist som jag låg i draget bakom igår. Han var riktigt duktig.

lol, whatever... Hursomhelst, lvg cyklister får tycka de är finare, de som vill, om de vill. Spelar inte mig nån roll. Tyckte bara det var en kul tanke ifall de såg upp till bancyklister med mössa i hand, när de snorkar sig mot "gräsrökande" MTB-cyklister :-)

fredrikw, du verkar ha lite svårt för att förstå saker o ting. Men det är ju inte första gången jag sett det hända här. Jag fattar inte att du orkar bry dig o reta upp folk, vad fan har du i den här diskussionen mellan fedde o mig att göra? Du är fanimej som en kåt hund som juckar på folks ben... :D

Jag önskar också att jag inte hade läst det.

Intalar man sig själv att det finns nån slags motsättning beroende på vad för cykel personen sitter på för tillfället (det är ju många som sysslar med lite av varje) kan man säkert tolka folks beteende som "bevis" på det.

När jag har varit ute på lvg:n så morsar jag aldrig på mig själv när jag kommer in i farstun och ser mig själv i spegeln. Däremot så hälsar jag glatt på spegelbilden efter en skogstur :-)
/K

Aron skrev:
> Ergo sum. Cyklister är idioter.

Kom igen nu för fan Aron, "idoter"!

Nä, hörni, nu tycker jag att vi tar varandra ihand och sjunger "we shall overcome"!

/Fedde (i själva verket heter jag Birgit)

Tillbaka
Topp