Beg. barncykel, vilka är bra?

• Trådstartare Trådstartare mao
  • Start datum Start datum

mao

Aktiv medlem
Jag vet att tipset alltid är Islabikes men nu söker jag en begagnad 16" och blocket kryllar inte direkt av dem.
Dottern lärde sig cykla på en crescent 12" som nu är urvuxen och den har funkat bra så det är förstås ett alternativ. Sedan finns en mängd cyklar som jag aldrig egentligen övervägt; Sjösala, Logan, CBS, Marvil mfl. Jag har ingen aning om det är något att ha.
Så tips på alternativ till Islabikes önskas av typ som är möjlig att hitta på begsajterna.
Till 5-åring, ungefär 110 cm och duktig cyklist!

köpte en specialized Hotrock till tösen, dock ny. hon hade en 12" från biltema som hon knappt kunde cykla på.
svårt att ta sig iväg när det var backe m.m. och allmännt dålig kontroll.

Efter 1 vecka med sin Specialized så var hon med mig på sin första tur till o från affären 1 km bort.

bra geometri och stabil cykel.

Jag funderar på en Merida Dino 16 till min yngsta son, men har som sagt inte köpt den än så jag kan inte med säkerhet säga hur bra den är. Har dock en Dino 20 (3-vxl) till storebror som vi är väldigt nöjda med, och vikt på strax över 8kg är ju ok.

Sonen lärde sig cykla på en Monark 12".
Nu är han 5år och fick en Biltema 16". Strippade den på skärmar och packethållare. Det är en lättcyklad och smidig cykel för 699:-. Lekcykling + några km är inga problem. Rekommenderas.
Nästa cykel blir kanske mer påkostad då det är dags för växlar etc.

Jag kan verkligen rekomendera Specialized Hotrockscyklarna! Mina killar har varsin en 16 tum och en 20 tum. Den äldsta killen har kört två år på 16 tummaren innan lillebror fick den och har kört på den i 2 år nu. Så mycket liv får man inte ur en Biltemacykel! Nästa år uppgraderar vi stora killen till en 24 tummare och säljer 16 tummaren på blocket.

Vi har en beggad 16" Biltema som jag rensat lite för att lätta den. Den är för tungt drevad och har för högt vevlager och för långa vevar för att passa som ett steg efter 12" men det funkar för en daglig tur på 2x1,5km.

Min egna marknadsundersökning som jag gjorde innan dess satte dock Hotrocken som tvåa efter Islabikes cyklarna.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan verkligen rekomendera Specialized
> Hotrockscyklarna! Mina killar har varsin en 16 tum
> och en 20 tum. Den äldsta killen har kört två
> år på 16 tummaren innan lillebror fick den och
> har kört på den i 2 år nu. Så mycket liv får
> man inte ur en Biltemacykel! Nästa år
> uppgraderar vi stora killen till en 24 tummare och
> säljer 16 tummaren på blocket.

Hej, sitter och letar info efter en ny cykel till grabben (138cm, 9år).

Funderar på Felt Q24 eller en CUBE 240 eller en Specialized Hotrock...

Vore supertacksam för er input och även tips på inköpsställen på nätet :)

/mvh Niclas

Sonen hade en Scott Jr Racing 24 och dottern har en Cube Kids 240. Båda har funkat bra till användningsområdet, dvs huvudsakligen cykla till skola, kompisar och någon enstaka gång ut i skogen. Det man kan säga är att Cuben är mindre än Scotten. Vet inte om det är Scott som är stor eller Cube som är liten. Jag tror att Scotten blir för liten vid strax under 160 cm och Cuben vid strax över 150 cm. Jag bytte stam på Cuben i våras för att den skall klara denna säsongen också.

mao skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att tipset alltid är Islabikes men nu
> söker jag en begagnad 16" och blocket kryllar
> inte direkt av dem.
> Dottern lärde sig cykla på en crescent 12" som
> nu är urvuxen och den har funkat bra så det är
> förstås ett alternativ. Sedan finns en mängd
> cyklar som jag aldrig egentligen övervägt;
> Sjösala, Logan, CBS, Marvil mfl. Jag har ingen
> aning om det är något att ha.
> Så tips på alternativ till Islabikes önskas av
> typ som är möjlig att hitta på begsajterna.
> Till 5-åring, ungefär 110 cm och duktig cyklist!

Jag har en Specialized Hotrock 16" som ska avyttras. Dottern har kört den i två år och har fått en hotrock 20" som ersättare. Om du bor i närheten av Karlstad får du gärna köpa den, "happykompispris" 500 pistolas.

Den ser ut så här fast den svenska modellen har ett mer heltäckande kedjeskydd.

5I75Q35M13E63Ga3H9c58cf10bf88b48b1099.jpg

Se där ja :) Tack för det tipset! Verkar prisvärd. Har även tittat på Ghost Powerkid 24

http://www.mhw-bike.com/bikes/kids-...ite/grey-2012-incl.-kickstand-mudguards?c=187

Så just nu står valet mellan följande cyklar:

Radon ZR Kid 240 (229€)
http://www.bike-discount.de/shop/k1751/a71990/zr-kid-240.html

Felt Q24 (319€)
http://www.bike-discount.de/shop/k1015/a59248/q24-race-red.html?mfid=702
http://www.otto-bikes.de/felt/felt-kid/felt-q24-mtb-rot-2012.html

Ghost Powerkid 24 (339€)
http://www.mhw-bike.com/bikes/kids-...ite/grey-2012-incl.-kickstand-mudguards?c=187

Några fler synpunkter eller tips på alternativ och även på bra handlare?

/mvh Niclas

Tillbaka
Topp